Najnowsze dane GUS pokazują, że wraz z drugą falą koronawirusa Polacy także ograniczyli wydatki w sklepach. W październiku konsumpcja była na niższym poziomie niż rok wcześniej. Sprzedaż detaliczna spadła o 2,1 proc. mimo wzrostu w porównaniu z wrześniem w tej samej skali.
Największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 13,4 proc. wobec wzrostu o 2,5 proc. przed rokiem). Sprzedaż zmalała także w grupach: "tekstylia, odzież, obuwie" (o 9,7 proc.), "pojazdy samochodowe, motocykle, części" (o 8 proc.), "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (o 3,7 proc.) oraz "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (o 2 proc.).
PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Biedronka - promocje od 23.11. Ziemniaki 60 groszy, soki gratis, DARMOWY ekspres do kawy [GALERIA]
W statystykach GUS w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano wyraźny wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet (w cenach bieżących) - o 9,1 proc. Udział tego typu sprzedaży w całości zwiększył się z 6,8 proc. 7,3 proc. Wzrost udziału sprzedaży przez internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (odpowiednio z 22,5 proc. do 25,2 proc.), a także podmioty z grup "tekstylia, odzież, obuwie" (z 18,2 proc. przed miesiącem do 19,4 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (z 11,8 do 12,8 proc.).