Dni wolne w roku szkolnym 2020/2021 – Kiedy dzieci nie idą do szkoły

i

Autor: Getty images

Trwa nabór wniosków o świadczenie „Dobry Start”. Jak złożyć wniosek?

2020-08-18 10:00

1 lipca ruszył nabór wniosków o świadczenie w ramach programu „Dobry Start”. Podpowiadamy m.in. jak wypełnić wniosek online, gdzie należy złożyć dokumenty i jakie terminy obowiązują. Program „Dobry Start” to 300 zł jednorazowego wsparcia dla uczniów rozpoczynających rok szkolny. Szacunkowy koszt realizacji programu to blisko 1,4 mld zł rocznie. Wsparcie trafi do ok. 4,5 mln uczniów. Wniosek o przyznanie świadczenia mogą złożyć mama lub tata dziecka, opiekun prawny lub faktyczny dziecka, a w przypadku dzieci przebywających w pieczy zastępczej – rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.

Wniosek on line

Wniosek oświadczenie „Dobry Start” można złożyć poprzez portal Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Emp@tia, kanał bankowości elektronicznej oraz portal PUE ZUS przy użyciu profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. Składanie wniosków odbywa się przy użyciu kreatora. We wniosku należy wskazać miejscowość oraz urząd/instytucję, do której złożony zostanie wniosek (urząd właściwy ze względu na miejsce zamieszkania). Wnioskodawca zostanie poproszony o uzupełnienie niezbędnych informacji; kreator wskaże pola, których wypełnienie jest obowiązkowe i podpowie, kiedy trzeba załączyć kopie dokumentów. W podsumowaniu należy sprawdzić dane. Jeśli we wniosku pojawi się błąd można cofnąć się do miejsca, gdzie on występuje i go poprawić. Na wskazany adres e-mail zostanie przesłane potwierdzenie złożenia wniosku oraz informacja z urzędu o przyznaniu świadczenia. Elektroniczna forma wnioskowania o świadczenie to nie tylko szybkość i wygoda, ale przede wszystkim wyraz troski o nasze bezpieczeństwo w obliczu pandemii –mówi minister rodziny, pracy i polityki społecznej Marlena Maląg i zachęca, by w pandemii składać wnioski przez internet.

Uwaga na oszustów!

Zdarza się, że oszuści podszywają się pod instytucje bankowe lub urzędy i wyłudzają od swoich ofiar dane i pieniądze. Najłatwiejszym sposobem na odkrycie próby oszustwa jest sprawdzenie adresu e-mail nadawcy. Kolejnym sygnałem może być treść wiadomości, zwykle zachęcająca do kliknięcia w nadesłany link, pobranie załączonego pliku lub wpłaty konkretnej kwoty pieniędzy na podane konto. Nie należy wykonywać żadnej z tych czynności. W razie wątpliwości warto skontaktować się z instytucją lub urzędem, która jest domniemanym nadawcą wiadomości.

Wnioski papierowe

Wnioski w formie tradycyjnej można składać od 1 sierpnia. Są one przyjmowane i realizowane przez te same instytucje, które realizują obecnie świadczenie wychowawcze w ramach programu „Rodzina 500 plus”: urząd miasta/gminy, ośrodek pomocy społecznej lub inną jednostkę organizacyjną właściwą dla miejsca zamieszkania rodzica ubiegającego się o świadczenie na dziecko. W przypadku dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej wnioski przyjmują i rozpatrują powiatowe centra pomocy rodzinie lub siedziby placówki opiekuńczo – wychowawczej.

Ważne terminy

Wnioski w formie elektronicznej i papierowej można składać do 30 listopada. Po tym terminie nie będą one już przyjmowane i rozpatrywane, a prawo do świadczenia przepadnie. Złożenie wniosku o świadczenie w sierpniu gwarantuje jego wypłatę do 30 września. W przypadku wniosków złożonych w kolejnych miesiącach gminy będą miały maksymalnie 2 miesiące na ich rozpatrzenie i wypłatę świadczenia.

Tłumy na szlakach w Sudetach. Turyści stoją w kolejkach.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze