Turysta dokonał rezerwacji noclegu w moim pensjonacie i chce ją odwołać. Czy mogę zaproponować mu inne rozwiązanie?
Od 31 marca br. i wejścia w życie specustawy zwanej tarczą antykryzysową klient działalności turystycznej ma trzy możliwości: odwołanie rezerwacji, zmianę terminu rezerwacji na inny miesiąc lub vouchery do wykorzystania w ciągu roku od dnia pierwotnego wyjazdu (imprezy turystycznej), z którego klient rezygnuje.
Prowadzę dom wypoczynkowy. Z powodu pandemii biznes stoi już kila tygodni. Na jakie wsparcie mogę liczyć?
Jeśli świadczysz usługi hotelarskie i w związku z koronawirusem rozwiązałeś umowę z klientem, możesz mu zaproponować w terminie 180 dni od dnia rozwiązania umowy voucher na poczet przyszłych wydarzeń. Voucher ma umożliwić realizację wydarzenia, za które klient zapłacił w ciągu roku. Jesteś też zwolniony z obowiązku ponoszenia opłat audiowizualnych i abonamentowych, jeśli wprowadzonej działalności korzystasz z utworów lub przedmiotów praw pokrewnych. W tym z obowiązku uiszczania opłat abonamentowych za każdy radioodbiornik czy telewizor w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej.
Jestem organizatorem turystyki. Czy mogę uzyskać zwrot składek wpłaconych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?
Tak, ale zwrot składek na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych dotyczy tylko i wyłącznie składek odprowadzonych za imprezy turystyczne, od których odstąpiono lub które zostały rozwiązane z przyczyn bezpośrednio związanych z wybuchem epidemii.
Co musi zrobić organizator turystyki, który chce uzyskać zwrot składek wpłaconych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?
Składając do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wniosek o zwrot wpłat, należy wykazać kwotę mającą podlegać zwrotowi oraz dołączyć dokumenty potwierdzające odstąpienie od umowy lub jej rozwiązanie, oświadczenie organizatora turystyki dotyczące daty, w której to oświadczenie lub rozwiązanie stało się skuteczne, korektę złożonej deklaracji, a także wykaz umów, z których wynikają składki podlegające zwrotowi. Wnioski o zwrot wpłat na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny należy składać drogą korespondencyjną na adres Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego: ul. Płocka 9/11, 01-231 Warszawa, z dopiskiem „TFG”
Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej