Z wpisu wynika, że projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek wchodzących w skład grup międzynarodowych i krajowych, ma zostać przyjęty przez rząd w trzecim kwartale tego roku.
Wskazano, że projekt implementuje do polskiego prawa przepisy dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej. Jej celem jest wdrożenie w Unii Europejskiej globalnych zasad przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania („zasad GloBE”), tj. głównej części tzw. Filaru II OECD.
Czym jest globalny podatek minimalny?
Jak zauważono w wykazie, odpowiedzią na problemy opodatkowania międzynarodowego ma być wprowadzenie systemu tzw. globalnego podatku minimalnego. Jest to rozwiązanie, w którym największe przedsiębiorstwa międzynarodowe będą podlegały każdego roku sprawdzeniu, czy spełniają wymóg minimalnego efektywnego poziomu opodatkowania: 15 proc. Jeśli efektywny poziom opodatkowania dochodu dla danej grupy międzynarodowej, w określonej jurysdykcji, będzie wynosił poniżej 15 proc., na taką grupę zostanie nałożony odpowiedni podatek wyrównawczy (ang. top-up tax).
Wyjaśniono, że wprowadzany projektem system globalnego podatku minimalnego ma zostać oparty o trzy rodzaje podatku wyrównawczego: globalny podatek wyrównawczy – w dyrektywie jako zasada włączenia dochodu do opodatkowania (dalej jako: IIR), krajowy podatek wyrównawczy – zależnie do kontekstu także z przymiotem "kwalifikowany" i podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków.