UE zakaże naprawy starych samochodów?

i

Autor: Shutterstock, Wikipedia

Przepisy unijne

UE zakaże naprawy samochodów starszych niż 15 lat? Komisja Europejska dementuje

2024-11-23 19:02

W mediach pojawił się informacje jakoby Komisja Europejska w ramach strategii "Fit for 55" zamierzała zakazać naprawy samochodów starszych niż 15 lat. To oznaczałoby, że właściciele starszych aut, musieliby je złomować. Jak jednak podaje teraz rzecznik KE taka interpretacja tych przepisów jest dezinformacją.

Informacja jakoby UE miała zakazać naprawy aut starszych niż 15 lat jest nieprawdziwa

Ostatnio w mediach społecznościowych pojawiło się wiele nieprawdziwych informacji o tym, że Komisja Europejska zamierza zakazać (czy wręcz już wprowadziła zakaz) napraw pojazdów starszych niż 15 lat. Dla milionów właścicieli takich aut w Polsce oznaczałoby to konieczność wymiany samochodu, a także złomowania dotychczasowego pojazdu, co wiązałoby się z dużymi kosztami. Według autorów wpisów, regulacja jest częścią pakietu „Fit for 55” i ma być sprytnym sposobem na wyeliminowanie z rynku wielu pojazdów spalinowych, których w Polsce jest ok. 19,5 mln, a ponad połowa z nich ma więcej niż 15 lat.

Wbrew twierdzeniom internautów, proponowane przez Komisję Europejską przepisy nie przewidują jednak zakazu naprawy starych samochodów.

W lipcu 2023 r. Komisja Europejska przedstawiła projekt nowych przepisów mających na celu lepsze uregulowanie postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji.

Proponowane przepisy zawierają precyzyjne kryteria, na podstawie których będzie dokonywana ocena, czy dane auto może jeszcze być poddane naprawie, czy też powinno zostać wycofane z rynku. Co istotne – w tekście projektu rozporządzenia nie ma żadnej wzmianki o zakazie naprawy pojazdów starszych niż 15 lat.

- Nie ma związku pomiędzy średnią żywotnością samochodu wynoszącą 15 lat a jakimkolwiek zapisem projektu. W proponowanych przepisach nie ma niczego, co uniemożliwiałoby naprawę samochodów w dowolnym konkretnym wieku – zapewnił PAP rzecznik Komisji Europejskiej Adalbert Jahnz.

Naprawy aut nie będą trudniejsze, a łatwiejsze?

Jahnz odał, że KE opowiada się za możliwością naprawiania samochodów, a niektóre przepisy planowanej regulacji, mogą to w przyszłości wręcz ułatwić. Na przykład po wejściu planowanej regulacji w życie producenci samochodów będą musieli podawać szczegółowe instrukcje dotyczące wymiany i demontażu części i komponentów.

Także zdaniem prawników specjalizujących się w branży motoryzacyjnej, właściciele starszych aut nie muszą się na razie obawiać, że trafią one na złom, choć niewykluczone, że w perspektywie kilku lat może się to zmienić. Mateusz Tomczak z Kancelarii Adwokackiej Adwokat Mateusz Tomczak podkreślił w rozmowie z PAP, że choć Polska zobowiązała się do wdrożenia pakietu „Fit for 55”, przewidującego zaostrzenie norm emisji dwutlenku węgla dla samochodów osobowych od 2035 roku o 100 proc., to oznacza jednak zakaz sprzedaży nowych pojazdów spalinowych, a nie naprawy starszych aut.

- Decydującym czynnikiem podjęcia decyzji o naprawie pojazdu jest jej opłacalność oraz charakter powstałych szkód, np. na skutek zdarzenia drogowego. O ile rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady reguluje kryteria oceny możliwości naprawy pojazdów, to nie przewiduje zakazu naprawy pojazdów starszych niż 15 lat. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku dwuletniego pojazdu uczestniczącego w wypadku drogowym, w którym zostały naruszone elementy konstrukcyjne również istnieje zakaz naprawy, właśnie z uwagi na charakter powstałych szkód. Jednakże na ten moment nie jest planowany zakaz naprawy pojazdów starszych niż 15 lat, o ile naprawa jest możliwa z ekonomicznego punktu widzenia i nie dotyczy uszkodzeń powstałych właśnie w wyniku wypadku drogowego – wyjaśnił w rozmowie z PAP Mateusz Tomczak.

Jaki jest cel unijnej regulacji?

Czemu zatem ma służyć nowa regulacja? Celem jest zmniejszenie ilości złomu pozostawionego np. na terenach wiejskich i zalegającego czy w przydomowych garażach, a także wraków nielegalnie eksportowanych i sprzedawanych jako „używane”.

Zgodnie z propozycją Komisji, samochody, których nie da się już naprawić, tzw. „pojazdy wycofane z eksploatacji” – będą musiały trafić do firm zajmujących się recyklingiem, gdzie zostaną odpowiednio zutylizowane.

- Chodzi o to, aby położyć kres określonemu rodzajowi oszustwa. Co roku ze statystyk państw członkowskich znika od 3 do 4 milionów starych samochodów. Wiele z nich jest nielegalnie wywożonych i sprzedawanych jako „samochody używane”, choć w rzeczywistości nie nadają się już do użytku. Takie samochody fałszywie uznawane za używane w rzeczywistości często trafiają na wysypiska śmieci. W naszej ocenie, brak jasności co do tego, czym jest samochód „wycofany z eksploatacji”, to jedna z największych luk prawnych wykorzystywanych obecnie do obejścia przepisów UE – podkreślił rzecznik Komisji Europejskiej Adalbert Jahnz.

QUIZ PRL. Jakie baśnie towarzyszyły Twojemu dzieciństwu w PRL?

Pytanie 1 z 15
Jakiego miasta dotyczy legenda o Bazyliszku, który mieszkał przy ul. Krzywe Koło?
QUIZ PRL. Jakie baśnie towarzyszyły Twojemu dzieciństwu w PRL?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze