UOKiK uderza w Booking. Będą zmiany i zwrot pieniędzy dla klientów

Booking.com będzie musiał zmienić sposób informowania klientów i przyznać im rekompensaty - pisze serwis xyz.pl. UOKiK uznał, że platforma naruszała prawa konsumentów, m.in. wprowadzając w błąd co do statusu wynajmujących i odpowiedzialności za usługę.

UOKiK, Booking, pieniądze

i

Autor: Shutterstock, UOKiK, Wikipedia/ Shutterstock
Super Biznes SE Google News
  • UOKiK nałożył karę na Booking.com za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
  • Platforma nie informowała jasno, czy oferujący nocleg jest przedsiębiorcą i kto odpowiada za reklamacje.
  • Klienci, którzy rezerwowali noclegi od 1 stycznia 2023 r., mogą ubiegać się o rekompensatę.

Decyzja UOKiK wobec Booking.com

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że Booking.com stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Problem dotyczył przede wszystkim braku przejrzystych informacji o tym, czy osoba oferująca nocleg jest przedsiębiorcą, co ma bezpośredni wpływ na zakres ochrony prawnej klienta.

Platforma nieprecyzyjnie przedstawiała również podział obowiązków między sobą a dostawcami usług. W efekcie konsumenci często nie wiedzieli, czy w przypadku reklamacji powinni kontaktować się z Booking.com, czy z właścicielem obiektu. Jak podkreślił urząd, istotne informacje były rozproszone, niejednoznaczne lub ukryte w dodatkowych linkach i regulaminach.

Wypowiedź prezesa UOKiK

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zwrócił uwagę, że problem wpisuje się w szerszy kontekst kontroli przestrzegania przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus. „Kluczowe jest, by użytkownik takiej platformy, zanim podejmie decyzję zakupową, wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Jako konsumenci potrzebujemy jasnych zasad i czytelnych informacji, szczególnie tam, gdzie decyzje podejmujemy w kilka sekund” – podkreślił.

Rekompensaty dla klientów Booking.com

Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia zmian w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji oraz do usunięcia skutków dotychczasowych naruszeń. Klienci, którzy zarezerwowali noclegi od 1 stycznia 2023 r. do dnia wprowadzenia poprawek, będą mogli ubiegać się o rekompensatę.

Aby ją otrzymać, konieczne jest złożenie reklamacji z powołaniem się na decyzję Prezesa UOKiK i wskazanie, że dotyczy ona opisanych w niej problemów. Forma rekompensaty będzie zależeć od poziomu w programie lojalnościowym:

* użytkownicy z poziomu pierwszego i drugiego awansują o jeden stopień, co może oznaczać większe zniżki,

* osoby z poziomu trzeciego otrzymają 40 zł do wykorzystania na platformie. Zgodnie z decyzją UOKiK, platforma ma poinformować o zasadach rekompensat zarówno obecnych, jak i byłych klientów. Celem jest zapewnienie pełnej przejrzystości działania i umożliwienie wszystkim uprawnionym skorzystania z przysługujących im świadczeń.

Pieniądze to nie wszystko - dr Sławomir Dudek
QUIZ PRL. Wypoczynek z paprykarzem pod gruszą: PRL-owski relaks na biwaku
Pytanie 1 z 15
Kto zajmował się zapewnieniem rozrywki podczas wczasów pracowniczych w PRL?
QUIZ PRL. Wypoczynek z paprykarzem pod gruszą: PRL-owski relaks na biwaku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki