Northvolt – Od Obiecującego Startupu do Bankructwa
Northvolt, zatrudniający około 5 tysięcy osób w fabryce w Skelleftea, a także w Vaesteras i Sztokholmie, był postrzegany jako jeden z liderów europejskiego rynku baterii do aut elektrycznych, produkował m.in. w Gdańsku.
Szwedzka gazeta "Dagens Industri" określiła bankructwo Northvolt jako "największe we współczesnej historii Szwecji". W 2024 roku firma zwolniła już 1,6 tysiąca pracowników. Według doniesień medialnych, zobowiązania głównej spółki osiągnęły kwotę aż 58 miliardów koron (czyli około 5,3 miliarda euro).
Zarząd Northvolt AB: Upadłość Jedynym Rozwiązaniem
- Wniosek o upadłość w Szwecji to jedyne rozwiązanie – podkreślił w oświadczeniu zarząd spółki Northvolt AB. Menedżerom koncernu nie udało się pozyskać nowych inwestorów, a dostępne środki finansowe zostały wyczerpane.
Postępowanie upadłościowe dotyczy również zarejestrowanych w Szwecji spółek zależnych Northvolt: Northvolt Ett AB, Northvolt Labs AB, Northvolt Revolt AB i Northvolt Systems AB. Natomiast oddziały Northvolt w Polsce, Niemczech oraz USA nie składają wniosków o upadłość w swoich jurysdykcjach, co daje nadzieję na kontynuację działalności w tych krajach.
Sprzedaż Fabryki w Gdańsku
Przedstawicielka Northvolt w Polsce, Anna Sobolewska, przekazała, że "Zarząd polskiej spółki będzie monitorował sytuację na bieżąco i blisko współpracował zarówno ze szwedzkim syndykiem, jak i z firmami zainteresowanymi nabyciem jej biznesu i aktywów". To sugeruje, że polski oddział Northvolt może zostać przejęty przez innego inwestora.
W lutym Northvolt poinformował o sprzedaży fabryki w Gdańsku, co było jednym z kroków mających na celu ograniczenie działalności i pozyskanie środków finansowych. Jak podają media, zainteresowany zakupem fabryki jest producent ciężarówek Scania.
Northvolt od 2024 roku pogrążony był w kryzysie, w efekcie m.in. spadku zamówień w zakresie aut elektrycznych, problemów produkcyjnych i konkurencji ze strony Chin. Co ciekawe, w lutym szwedzka telewizja SVT wyjawiła, że Northvolt korzystał z chińskich komponentów mimo tego, że obiecywał jako pierwszy w Europie samodzielną produkcję baterii do aut elektrycznych.
