Kierowca

i

Autor: Pixabay W Olsztynie egzaminy na prawo jazdy odbywają się zgodnie z harmonogramem. Zdj. ilustracyjne.

Motoryzacja

Uważaj na to, co robisz w samochodzie! Nawet tu nie masz prywatności

2023-09-23 11:58

Okazuje się, że nie tylko inteligentne urządzenia w domu mogą zbierać o nas informacje. Również i w samochodzie nie mamy prywatności. Z raportu Fundacji Mozilla wynika, że aż 84 proc. producentów samochodów udostępnia dane zebrane z aut innym firmom i służbom bezpieczeństwa, na co nie potrzebują one specjalnej zgody. McKinsey szacuje, że globalny rynek danych samochodowych do 2030 r. osiągnie zawrotną wartość 370 mld euro.

580 gigabajtów na godzinę. Seks i nie tylko

Jak napisał „Guardian”, nowoczesne pojazdy to „koszmar prywatności”. Nowoczesne auta naszpikowane są elektroniką, które mają zwiększać komfort i bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Niestety mało, kto wie i uświadamia sobie, że współczesne samochody zbierają wszelakie dane. Za pomocą sensorów i czujników pojazd gromadzi dane o przebytych trasach, SMS-y, połączenia telefoniczne, lokalizację, historię przebytych tras, a także wydawanych pojazdowi poleceń głosowych. Auto jest w stanie gromadzić nawet 580 gigabajtów na godzinę.

Fundacja Mozilla sprawdziła 25 producentów samochodów. Zbadali nie tylko jakie dane na nasze temat zbierają, ale też co z nimi później robią. Wyniki są tragiczne. Żadna firma nie uzyskała pozytywnej oceny, ale kilka wyróżnia się szczególnie negatywnie. Rezultaty badania są wręcz szokujące.

Telepolis informuje, że "szczególnie ciekawie wypada tutaj Nissan, który w swojej polityce prywatności informuje, że zbiera dane między innymi na temat naszej aktywności seksualnej. Podobne zapisy znajdują się w u firmy Kia, która zbiera informacje o naszym życiu seksualnym".

76 proc. w swojej polityce podkreśla, że mogą nasze informacje sprzedawać dalej, 84 proc. firm motoryzacyjnych, które zostały przebadane, dzieli się naszymi danymi z innymi podmiotami. Dane z auta udostępniane są m.in. rządom i służbom bezpieczeństwa. Nie potrzebują do tego decyzji sądu. Wystarczy prosta prośba. McKinsey szacuje, że globalny rynek danych samochodowych do 2030 r. osiągnie zawrotną wartość 370 mld euro.

Z badania dowiadujemy się, że z 25 przebadanych marek tylko 2 informują o tym, że kierowcy mają prawo do usunięcia wszystkich informacji na swój temat. To Renault oraz Dacia, które należą do tego samego koncernu. Pozostałe (92 proc.) tego nie robią. Wiele kwestii trudno też dokładnie zweryfikować, bo użytkownicy są zasypywani dokumentami. Dla przykładu Toyota ma aż 12 różnych polityk prywatności.

Analizie zostało poddanych 25 marek samochodów osobowych: Acura, Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Dacia, Dodge, Fiat, Ford, GMC, Honda, Hyundai, Jeep, Kia, Lexus, Lincoln, Mercedes, Nissan, Renault, Subaru, Tesla, Toyota, Volkswagen.

Forum Ekonomiczne w Karpaczu 2023 Paweł Lewandowski

QUIZ PRL. Kultowe pojazdy PRL. Tylko prawdziwy motomaniak zdobędzie 10 punktów

Pytanie 1 z 10
1. Prototyp samochodu Syrena zaprezentowano na Targach Poznańskich w roku:
Quiz: kultowe pojazdy PRL

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze