Czy pracodawca może określić dla pracowników bardziej korzystne warunki pracy i płacy niż te, które wynikają z ustawy o przeciwdziałaniu COVID-19? Jeżeli tak, to czy ma to wpływ na otrzymanie pomocy z FGŚP?
W przypadku wprowadzenia przestoju ekonomicznego przedsiębiorca jest zobowiązany wypłacać wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50 proc., nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. W przypadku obniżenia wymiaru czasu pracy co do zasady pracodawca powinien obniżyć wynagrodzenie z zastrzeżeniem zachowania minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Ustawa daje możliwość obniżenia wymiaru czasu pracy maksymalnie o 20 proc., np. o 10 proc.
Czy w okresie finansowania wynagrodzeń/składek pracowników pracodawca może porozumieć się z pracownikiem indywidualnie co do tego, że pracownik ma przebywać tymczasowo na urlopie bezpłatnym? Czy są w tym zakresie jakieś ograniczenia?
Pracownik w okresie przebywania na urlopie bezpłatnym nie pobiera wynagrodzenia, zatem pracodawca nie może na takiego pracownika wnioskować o dofinansowanie do wynagrodzenia z FGŚP.
Czy warunki zatrudnienia – w tym w szczególności obowiązek zawarcia porozumień, warunki pracy i wynagrodzeń wskazanych w ust. 6 i ust. 8 – dotyczą wszystkich pracodawców, czy tylko tych otrzymujących dofinansowanie z FGŚP? Jeżeli dotyczą także tych, którzy dofinansowania nie otrzymają, to czy inne ustalenia indywidualne z pracownikami, dokonane przed 31 marca br., pozostaną w mocy, czy też będzie trzeba je dostosować do nowych przepisów?
Pracodawcy generalnie nie mają obowiązku zawierania porozumień z pracownikami. Porozumienie określające warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy jest natomiast niezbędne do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników z FGŚP.
Jeśli w połowie kwietnia spełnimy warunek spadku obrotów o min. 25 proc., wykorzystując 30 dni (czyli np. okres 16.03–16.04), to czy wnioskujemy o dopłaty do wynagrodzeń za cały kwiecień, czy tylko za te 16 dni? Z ustawy wynika, że możemy wnioskować o dopłaty na trzy miesiące, ale nie jest doprecyzowane, jak się zachować, jeśli ten okres wystąpi w połowie miesiąca.
Świadczenia z FGŚP na rzecz ochrony miejsc pracy przysługują od miesiąca złożenia wniosku. We wniosku należy po prostu wskazać miesiące, za które występuje się o świadczenie. Ponadto należy brać pod uwagę zawarte porozumienie, w którym wskazana jest data wprowadzenia przestoju lub obniżonego wymiaru czasu pracy.
Przepisy o dofinansowaniu tracą moc po upływie 180 dni od dnia wejścia w życie Ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Jak należy rozumieć ten przepis: czy oznacza on, że dofinansowanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych będzie przyznane tylko na maksymalnie trzy miesiące?
Przywołany przepis dotyczy okresu obowiązywania przepisów o dofinansowaniu. Inaczej mówiąc wskazuje, że jest możliwość składania wniosków o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przez okres 180 dni od dnia wejścia w życie Ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiazaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.
Czy jeżeli wniosek o dofinansowanie nie zostanie rozpatrzony do końca czerwca z powodów leżących po stronie Urzędu, to dofinansowanie nie zostanie udzielone? I czy istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie do przestoju ekonomicznego już za marzec?
Świadczenia przysługują przez łączny okres trzech miesięcy przypadających od daty złożenia wniosku. Oznacza to, że w okresie obowiązywania ustawy (przez 180 dni od wejścia w życie ustawy) przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem o udzielenie pomocy na rzecz pracowników. Wojewódzki Urząd Pracy niezwłocznie po akceptacji kompletnego wniosku występuje do Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej o środki. W związku z faktem, że wnioski można składać, począwszy od 1.04.2020 r., nie ma możliwości ubiegania się o świadczenia za marzec br.
Materiał powstał przy współpracy z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej