Reklama Dove 6 października (piątek) trafiła na Facebooka. Ruchomy obrazek GIF przedstawia młodą kobietę, która przechodzi „cudowną metamorfozę". Ciemnoskóra postać zdejmuje brązowy t-shirt, a na jej miejscu pojawia się jasnoskóra kobieta w jasnej koszulce. Ona również rozbiera się, a jej miejsce zastępuje kolejna kobieta, tym razem o azjatyckich rysach twarzy. Pod koniec okazuje się, że reklama dotyczy... odżywczego balsamu do ciała. W mediach zawrzało, a GIF został zdjęty z profilu Dove na Facebooku.
Zobacz także: Kontrowersyjna reklama Tesco? Kobieta w ciąży podaje jedzenie mężczyźnie
Reklama stała się viralem w sieci po tym, jak jej zrzuty ekranu zamieściła na swoim profilu na Instagramie popularna komentatorka sektora beauty, Naomi Blake. Rasistowska reklama Dove to nic nowego... tylko ostatnia z wielu – napisała w komentarzu. – Powiązanie czystości + piękna z białością, a brudu z czarnością jest niebezpieczne i tylko utrwala białe dominujące ideologie – dodała w innym tweecie.
Dove's racist advertising is nothing new... just the most recent of many pic.twitter.com/U3fdRICHZv
— Black Girl Culture (@blkgirlculture) 8 października 2017
- Jak możecie oglądać taką reklamę i nie rozumieć, gdzie leży problem? Co powiecie małym czarnym dziewczynkom, które to zobaczą? – zastanawiała się Blake podczas rozmowy z CNN Money.
Pod adresem Dove pojawiło się bardzo dużo negatywnych komentarzy. Przedsiębiorstwo zdecydowało się zdjąć bulwersującą reklamę i dzień po jej publikacji zamieściło przeprosiny na Twitterze.
- Wizerunek, który niedawno opublikowaliśmy na Facebooku, był nietrafiony, chociaż w swoim zamyśle miał reprezentować kolorowe kobiety. Głęboko żałujemy obrazy, jaką spowodował – napisała spółka 7 października na swoim oficjalnym profilu.
An image we recently posted on Facebook missed the mark in representing women of color thoughtfully. We deeply regret the offense it caused.
— Dove (@Dove) 7 października 2017
Internauci mają jednak dobrą pamięć, a jedna z użytkowniczek Twittera w odpowiedzi przypomniała inną rasistwoską reklamę Dove, która przedstawia trzy kobiety. Nad pierszą, ciemnoskórą, widnieje napis "przed", podczas kiedy nad ostatnią, jasnoskórą, widnieje napis "po".
You have done it in the past. pic.twitter.com/qaGG10bePw
— Nonhlanhla Mabhena (@N0n0zA) 7 października 2017
Dove należy do Unilever, międzynarodowego giganta na rynku dóbr konsumpcyjnych. Nie jest jedyną firmą, która utożsamiła biel z czystością. Konkurencyjna spółka, Nivea, swojego czasu opatrzyła reklamę swoich kosmetyków komentarzem „biały to czystość".
Zobacz też: Maspex zbojkotowany przez Polskie Radio
Przeczytaj także: Seksistowska kampania GIS. „Mądra dziewczynka pilnuje drinka” [WIDEO]
Polecamy: Unilever odrzucił ofertę wartą miliardy. Kraft Heinz nie przejmie koncernu
Źródło: bloomberg.com, twitter.com, money.cnn.com