Reklama Dove

i

Autor: ARCHIWUM eklama Dove

Bulwersująca reklama Dove. Producent mydła przeprasza

2017-10-09 20:53

Dove naraził się ludziom na całym świecie. Tym razem znany producent mydła opublikował na Facebooku reklamę, z której można wywnioskować, że jasnoskóre kobiety są piękniejsze i czystsze od tych ciemnoskórych. Reklama zniknęła już z serwisu Zuckerberga, a spółka tłumaczy się teraz ze swojej wpadki.

Reklama Dove 6 października (piątek) trafiła na Facebooka. Ruchomy obrazek GIF przedstawia młodą kobietę, która przechodzi „cudowną metamorfozę". Ciemnoskóra postać zdejmuje brązowy t-shirt, a na jej miejscu pojawia się jasnoskóra kobieta w jasnej koszulce. Ona również rozbiera się, a jej miejsce zastępuje kolejna kobieta, tym razem o azjatyckich rysach twarzy. Pod koniec okazuje się, że reklama dotyczy... odżywczego balsamu do ciała. W mediach zawrzało, a GIF został zdjęty z profilu Dove na Facebooku.

Zobacz także: Kontrowersyjna reklama Tesco? Kobieta w ciąży podaje jedzenie mężczyźnie

Reklama stała się viralem w sieci po tym, jak jej zrzuty ekranu zamieściła na swoim profilu na Instagramie popularna komentatorka sektora beauty, Naomi Blake. Rasistowska reklama Dove to nic nowego... tylko ostatnia z wielu – napisała w komentarzu. – Powiązanie czystości + piękna z białością, a brudu z czarnością jest niebezpieczne i tylko utrwala białe dominujące ideologie – dodała w innym tweecie.

- Jak możecie oglądać taką reklamę i nie rozumieć, gdzie leży problem? Co powiecie małym czarnym dziewczynkom, które to zobaczą? – zastanawiała się Blake podczas rozmowy z CNN Money.

Pod adresem Dove pojawiło się bardzo dużo negatywnych komentarzy. Przedsiębiorstwo zdecydowało się zdjąć bulwersującą reklamę i dzień po jej publikacji zamieściło przeprosiny na Twitterze.

- Wizerunek, który niedawno opublikowaliśmy na Facebooku, był nietrafiony, chociaż w swoim zamyśle miał reprezentować kolorowe kobiety. Głęboko żałujemy obrazy, jaką spowodował – napisała spółka 7 października na swoim oficjalnym profilu.

Internauci mają jednak dobrą pamięć, a jedna z użytkowniczek Twittera w odpowiedzi przypomniała inną rasistwoską reklamę Dove, która przedstawia trzy kobiety. Nad pierszą, ciemnoskórą, widnieje napis "przed", podczas kiedy nad ostatnią, jasnoskórą, widnieje napis "po".

Dove należy do Unilever, międzynarodowego giganta na rynku dóbr konsumpcyjnych. Nie jest jedyną firmą, która utożsamiła biel z czystością. Konkurencyjna spółka, Nivea, swojego czasu opatrzyła reklamę swoich kosmetyków komentarzem „biały to czystość".

Zobacz też: Maspex zbojkotowany przez Polskie Radio

Przeczytaj także: Seksistowska kampania GIS. „Mądra dziewczynka pilnuje drinka” [WIDEO]

Polecamy: Unilever odrzucił ofertę wartą miliardy. Kraft Heinz nie przejmie koncernu

Źródło: bloomberg.com, twitter.com, money.cnn.com

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze