Seksistowska kampania GIS. „Mądra dziewczynka pilnuje drinka” [WIDEO]

2017-08-22 16:06

Kampania społeczna Głównego Inspektora Sanitarnego jest seksistowska i deprecjonuje kobiety. Internauci są oburzeni. W ramach działań edukacyjnych związanych z pigułką gwałtu (GHB), na Facebooku zamieszczono baner, który spotkał się z negatywnym odbiorem w internecie. Reklama tym bardziej bulwersuje, że firmuje ją swoim nazwiskiem szef rządowej instytucji – Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Wyjaśniamy, dlaczego jeden post ściągnął na kierownika GIS grad krytyki.

Kontrowersyjna kampania reklamowa
Często zdarza się, że reklamy, które bulwersują internautów, stają się viralami
.
Tym razem oburzenie wywołał projekt GIS. Marek Posobkiewicz, Główny Inspektor Sanitarny, nie tylko wykazał się brakiem profesjonalizmu, ale także opublikował reklamę, która uwłaszcza kobietom. 17 sierpnia zamieścił na Facebooku wpis o treści „Gisu ostrzega! Pozostawienie drinka przy barze albo na stoliku w dyskotece może mieć tragiczne konsekwencje..". Do posta został wklejony baner, który nie tylko prezentuje bardzo niski poziom artystyczny, ale także – deprecjonuje kobiety.

Baner przedstawia rysunek ze stereotypowo wyglądającą dziewczyną w obcisłej, wieczorowej sukience, z blond włosami. Postać została opatrzona podpisem „Mądra dziewczynka pilnuje drinka". Na dole baneru widnieje napis „Mówię NIE dla GHB, Mówię NIE dla GHB, Mówię NIE dla GHB".

Sprawdź koniecznie: Zobacz kontrowersyjne reklamy, na których zarabia człowiek Trumpa [GALERIA]

Mimo dobrych intencji szef GIS wywołał poruszenie wśród internautów, zwłaszcza kobiet. Pod jego wpisem pojawiły się dziesiątki krytycznych komentarzy, w których odbiorcy reklamy wyjaśniają, dlaczego baner jest obraźliwy dla kobiet. Niektórzy wskazują na fakt, że drinki piją kobiety, a nie dziewczynki. Nazywanie kobiety „dziewczynką" nie tylko umniejsza jej wartości, ale także sugeruje, że jest ona głupsza od mężczyzny, ma intelekt dziecka. Inni internauci podkreślają, że to mężczyźni gwałcą, ale nikt ich nie poucza, czy robią dobrze, czy źle.

„A gdzie obrazek "mądry chłopiec nie odurza i nie gwałci"?" - dopytuje się jeden z autorów komentarzy. „Nie wiem, jakim cudem mógł Pan dojść do wniosku, że takie hasło w jakikolwiek sposób pomoże w tej kwestii. Może zacznijmy od mądrej i skutecznych organów ścigania, które potrafią wyeliminować dostępność takich substancji na rynku?" – sugeruje pewna odbiorczyni reklamy." „tak, a jeszcze mądrzejsza nie wychodzi w ogóle z domu. to nie jest tak, że człowiek ma cały czas pilnować, żyć w strachu, nie pójść od stolika, by potańczyć, czy do toalety, bo rzekomo w tym tkwi jego mądrość. to powinno być tak, że nikt takich rzeczy nie dorzuca. tutaj trzeba działać. jak? to już jest trudniejsze niż zrobienie ostrzegawczego rysunku" – pisze inna internautka.

„rozumiem, że nie widzicie problemu w mentorskim, protekcjonalnym, obrzydliwym tonie tej kampanii i sprowadzaniu kobiet do poziomu "dziewczynek"? ja mam 26, nie 6 lat, rany boskie" – oburza się kolejna Facebookowiczka. „"Napalony chłopczyku, nie gwałć kobiet w klubiku!"? Obrzydliwe, protekcjonalne hasło. Małe dziewczynki nie piją drinków, a dobrze wychowany człowiek nie nazywa dorosłych kobiet dziewczynkami. Jasne, że drinków trzeba pilnować. Jednak taki styl komunikacji powinien być piętnowany, zwłaszcza w sferze publicznej" – ocenia inna komentatorka. Pod wpisem inspektora pojawiły się nawet propozycje alternatywnych grafik, które stanowią reakcję na treść merytoryczną baneru. Zainteresowanych odsyłamy do pozostałych komentarzy.

Główny Inspektor Sanitarny, centralny organ administracji rządowej, kieruje Państwową Inspekcją Sanitarną, która podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia. „Główny Inspektor Sanitarny ustala ogólne kierunki działania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz koordynuje i nadzoruje działalność tych organów" – można dowiedzieć się ze strony GIS. Pod adresem gis.gov.pl znajdują się informacje na temat szczepień, wirusa HCV, narkotyków, trujących grzybów czy właśnie pigułki gwałtu.

Zobacz też: Kontrowersyjna reklama syropu Paola. Namawiają dzieci do picia alkoholu? [WIDEO]

Przeczytaj także: Kontrowersyjna reklama z nagimi stewardesami. Firma odpowiada w nietypowy sposób [WIDEO]

Polecamy: Reklama Tigera znieważyła Powstańców. Mamy odpowiedź firmy

Oprac. na podst. gis.gov.pl, facebook.com, wirtualnemedia.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze