Wielkie otwarcie w ZUS
Do udziału w Gali Otwarcia Centrum Informatyki ZUS zaproszeni zostali przedstawiciele władz samorządowych, środowisk akademickich a także reprezentanci środowisk biznesowych.
Galę uświetni uroczyste wystąpienie Prezes Zarządu Zakładu Ubezpieczeń, prof. Gertrudy Uścińskiej oraz podpisanie umowy o współpracy pomiędzy Zakładem Ubezpieczeń Społecznych a Uniwersytetem Opolskim.
- Utworzenie Centrum Informatyki ZUS to znaczna optymalizacja zasobów i kosztów, która m. in. pozwoli na podniesienie konkurencyjności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na rynku pracy – pozwoli na zatrudnianie osób spoza dużych aglomeracji. Dla pracowników, to podniesienie komfortu pracy i możliwości rozwoju zawodowego – podkreśla Włodzimierz Owczarczyk, Członek Zarządu ZUS nadzorujący Pion Operacji i Eksploatacji Systemów.
Centrum Informatyki już działa
W Centrum Informatyki ZUS zostały scentralizowane zadania dotychczasowych jedenastu Centrów Serwisu Informatycznego ZUS oraz dwudziestu dwóch Centrów Wsparcia Informatyki ZUS. Centrum Informatyki jest samodzielną jednostką organizacyjną podległą Prezesowi Pionu Operacji i Eksploatacji Systemów ZUS, dzięki czemu centra decyzyjne zostały ograniczone do minimum, a komunikacja jest prostsza i bezpośrednia. Struktura CI ZUS jest elastyczna, mogąca szybko dostosowywać się do warunków rynkowych i zmian technologicznych. Centrum Informatyki ZUS jest ciałem wykonawczym, które obok zewnętrznych dostawców usług, realizuje działania w obszarze IT w ZUS, administruje, obsługuje klientów na I i II linii wsparcia.
Jednym z kluczowych zadań Centrum Informatyki ZUS jest szybki rozwój IT w terenie na tyle, by samodzielnie realizować różnego typu projekty z wykorzystaniem własnych specjalistów, w tym programistów i administratorów z wieloletnim doświadczeniem.
Polecany artykuł:
Centrum Informatyki w ZUS. Na czym się koncentruje?
Dodatkowo zadania CI ZUS obejmują administrowanie w obszarze mobilnym, administrowanie systemami bezpieczeństwa w związku z wdrażaniem w ZUS systemu PBSC, wdrażanie mechanizmów hurtowni danych, zarządzanie infrastrukturą techniczno-systemową i aplikacyjną w postaci 50 000 stacji roboczych, ponad 12 000 notebooków, ponad 17 000 urządzeń drukujących. Kolejne zadania to scentralizowane przetargi, obsługa rocznie blisko miliona zgłoszeń wymagających podjęcia działań na I lub II linii wsparcia informatycznego, administrowanie wszystkimi aplikacjami interakcyjnymi ZUS, wsparcie dla procesów masowych, administrowanie w zakresie sieci LAN/WAN, utrzymanie kilkuset serwerów fizycznych i wirtualnych, utrzymanie obrazów stacji roboczych, zarządzanie uprawnieniami, monitorowaniem usług, administrowanie systemem PUE ZUS, warstwą pośredniczącą Tuxedo i inne.
Jak przebiegały przygotowania?
Plan wdrożenia Centrum obejmował ponad 260 zdefiniowanych działań - niezbędnych dla skutecznej realizacji projektu reorganizacji terenowych służb IT. Harmonogram opierał się na sekwencji zadań, wraz z oznaczeniem punktów krytycznych i obejmował poniższe obszary:
· organizacyjno-prawny,
· kadrowo-płacowy,
· finansowo-księgowy [Zakład i Fundusze],
· administracyjny,
· zarządzania dokumentacją,
· zamówień publicznych,
· BHP,
· bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych,
· IT [systemy, infrastruktura, uprawnienia],
· komunikacji zmian.
Na wszystkie stanowiska kierownicze prowadzone były rekrutacje.
Rekrutacje prowadzone były również na wszystkie stanowiska w nowo utworzonych komórkach tj. w:
· Wydziale Wsparcia Informatycznego w Obszarze Systemów Bezpieczeństwa Infrastruktury oraz Sieci Teleinformatycznych (ZSB),
· Wydziale Wsparcia Informatycznego w Obszarze Mobilnym (ZOM).