wsparcie finansowe dla powodzian

i

Autor: PAP; Shutterstock

Wsparcie dla powodzian

Powódź 2024 w Polsce. Ile można dostać wsparcia finansowego, jakie są warunki i gdzie złożyć wnioski?

2024-09-19 6:04

Premier Donald Tusk ogłosił program wsparcia finansowego dla powodzian, w ramach którego Ministerstwo Finansów zabezpieczyło miliard złotych. Poszkodowani przez powódź mogą liczyć na natychmiastową pomoc, środki na odbudowę zniszczonych domów, roczne umorzenie kredytu hipotecznego, rozłożenie podatków, zasiłek na dziecko oraz usprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, jakie rekompensaty przysługują i gdzie można o nie wnioskować.

10 tys. zł pomocy doraźnej "od ręki"

W ramach programu pomocowego (wynikającego z rozporządzenia Rady Ministrów z 16 września 2024 roku) osoby poszkodowane przez powódź powinny zgłosić się do władz gminy, w której mieszkają i w której ponieśli straty. W ramach doraźnej pomocy mają dostać bezzwrotne wsparcie wysokości 10 tys. zł. Podwójny wniosek (na kwotę 8 tys. zł z tytułu pomocy społecznej i 2 tys. zł zasiłku powodziowego) składa się w ośrodku pomocy społecznej w danej gminie.

We wniosku należy dołączyć oświadczenie o szkodzie majątkowej w wyniku powodzi, oraz określić jej wartość. Trzeba także złożyć oświadczenie, że nie staramy się o zasiłek powodziowy w innej gminie. Za złożenie fałszywego oświadczenia można odpowiadać karnie. 

Jak przekazał Donald Tusk na konferencji prasowej "właściwie od ręki" po tym jak wójt, burmistrz, prezydent, lub miejsca opieka społeczna zatwierdzi wniosek, poszkodowany dostanie do dyspozycji "8 tys. zł plus 2 tys. zł bezzwrotnej, natychmiastowej pomocy".

Zasiłek celowy 100 tys. zł na remont i 200 tys. zł na odbudowę budynków mieszkalnych

Premier zapowiedział również, że będą rozpatrywane wnioski dotyczące remontów mieszkań, oraz odbudowy zabudowań gospodarczych. Poszkodowanym będzie przysługiwać kwota do 100 tys. zł w przypadku remontów mieszkań, a w przypadku odbudowy budynków mieszkalnych do 200 tys. zł. Dokładna wysokość pomocy zależy od poziomu zniszczeń.

To nie jest pożyczka, tylko to będzie także bezzwrotna pomoc finansowa - stwierdził premier.

Wniosek musi zawierać wysokość poniesionej straty, oraz powinien być złożony w terminie 30 dni od zaistniałego zdarzenia do właściwego dla gminy ośrodka pomocy społecznej. W przypadku, gdy przez powódź ośrodek pomocy społecznej nie funkcjonuje, należy zgłosić się do jednostki samorządowej (np. urzędu gminy).

Umorzenie kredytów hipotecznych dla powodzian

Część domów i mieszkań uszkodzonych przez powódź było wciąż obciążonych kredytami hipotecznymi. Premier Donald Tusk zapowiedział, że w tych przypadkach państwo będzie spłacać przez 12 miesięcy raty kredytu poprzez Fundusz Wsparcia Kredytobiorców.

Szef rządu podkreślił, że nie jest to przesunięcie rat, ani wakacje kredytowe - osoby poszkodowane przez powódź będą miały spłacony przez państwo rok kredytu hipotecznego

Jak dodał minister finansów Andrzej Domański wnioski będzie można składać w postaci papierowej, jak i elektronicznej. Na razie jednak nabór nie został uruchomiony. Dodał także, że trwają zaawansowane prac nad odroczeniem płatności nie tylko za kredyty hipoteczne, ale także na kredyty gotówkowe.

Wsparcie dla firm poszkodowanych w powodzi. Ulgi na składki ZUS, odroczone kredyty, rozłożone podatki

Minister finansów dodał, że w pracach prowadzonych ze Związkiem Banków Polskich ujęto także odroczenie spłat kredytów dla firm, które zostały poszkodowane przez powódź. 

Z kolei rzecznik ZUS Paweł Żebrowski przypomniał, że można złożyć wniosek do zakładu o odroczenie terminu płatności składek, lub rozłożenie zadłużenia na raty. Wnioski można składać przez profil PUE ZUS, w placówce ZUS, czy za pośrednictwem poczty. Zakres dokumentów wymagany do wniosku jest ustalany indywidualnie.

Z kolei jak podaje Krajowa Administracja Skarbowa poszkodowani przez powódź na podstawie art. 67a ordynacji podatkowej mogą wnioskować o rozłożenie na raty należności podatkowych (wniosek RAT-Z), umorzenie zaległości podatkowej (wniosek UZ-M), lub odroczenie terminu zapłaty należności podatkowej (wniosek TER-Z). We wniosku należy opisać swoją sytuację i uzasadnić dlaczego potrzebujemy ulgi. Co istotne, wniosek mogą złożyć nie tylko przedsiębiorcy, ale także osoby fizyczne. Wnioski składać można poprzez biznes.gov.pl, lub konto w e-Urzędzie Skarbowym, jak i w samej placówce Urzędu Skarbowego.

Zasiłek opiekuńczy dla dzieci, które przez powódź nie mogą iść do szkoły, lub przedszkola

Z powodu powodzi od 16 września w 530 placówkach w Polsce zawieszono lekcje i zajęcia. Jak przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w przypadku zamknięcia żłobka, przedszkola, lub szkoły, to rodzice dziecka nie starszego niż 8 lat mogą ubiegać się o zasiłek opiekuńczy.

Zasiłek przysługuje na maksymalnie 60 dni w roku i wynosi 80 proc. podstawy wymiaru zasiłku. Wniosek można złożyć w ZUS, lub przez platformę PUE ZUS.

10 dni nieusprawiedliwionej nieobecności i wypłata wynagrodzenia. Pracodawcy mogą dostać rekompensaty

Jak powiedziała szefowa resortu rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemanowicz-Bąk pracownikom przysługuje 10  usprawiedliwionej nieobecności z zachowaniem części wynagrodzenia.

- Ważna wiadomość dla pracodawców – jeśli oni także są poszkodowani i nie będą mieli środków na wypłacenie wynagrodzenia, będą mogli zwrócić się do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych o środki nieoprocentowane na taką wypłatę - mówiła Dziemanowicz-Bąk.

FORUM EKONOMICZNE 2024 - Krzysztof Paszyk - Pomysł Lewicy zniszczy polskie firmy PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO

QUIZ PRL. PRL-owski rebus. Czy dasz radę rozszyfrować te nazwy? Młodzież polegnie już na 3. pytaniu

Pytanie 1 z 15
Co to były "teksasy"?
QUIZ PRL. PRL-owski rebus. Czy dasz radę rozszyfrować te nazwy? Młodzież polegnie już na 3. pytaniu

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki