Jarmarki świąteczne

i

Autor: Pixabay

Wydatki na święta

Z tego Polacy rezygnują przed świętami! Niepokojące badanie

2023-11-22 7:03

Przed nami Boże Narodzenie i czas większych wydatków. Polacy w ostatnich latach zaczęli bardziej oszczędzać ze względu na szalejącą drożyznę. Z badań opublikowanych przez serwis dlahandlu.pl, wynika, że co trzeci konsument planuje mniej zakupów spożywczych. Ale w pierwszej kolejności rezygnujemy z nowej odzieży czy obuwia lub rozrywki poza domem.

Polacy oszczędzają – będą skromniejsze święta?

Według najnowszego badania Current Consumer Mood zrealizowanego pod koniec października przez GfK – an NIQ Company, aż 33 proc. konsumentów wskazuje produkty spożywcze jako kategorię, na której zamierza oszczędzać najmocniej.

Polacy to silni tradycjonaliści, którzy nie wyobrażają sobie Świąt bez obficie zastawionego stołu. Jak pokazały poprzednie lata, nawet w wyjątkowo trudnych realiach finansowo-gospodarczych oszczędności poszukiwaliśmy gdzie indziej, niekoniecznie wokół celebracji najważniejszych momentów w roku. Teraz badani deklarują dużą ostrożność i zapowiadają rozsądne zakupy, jednak przyczyna takiego stanu rzeczy nie jest do końca oczywista. Zamiast aspektu finansowego jako główny powód mniejszych zakupów wskazujemy chęć ograniczenia zmarnowanego jedzenia. Decyduje zatem poczucie odpowiedzialności, a nie wyłącznie stan naszych portfeli – wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK – an NIQ Company, cytowana przez dlahandlu.pl

Na czy oszczędzamy najbardziej?

Według GfK – an NIQ Company najczęstszymi kategoriami, na których Polacy będą chcieli mniej wydawać są odzież, obuwie, dodatki (42 proc.), rozrywka poza domem (38 proc.) i energia elektryczna (36 proc.).

Aż 60 proc. Polaków planuje powstrzymać się od zakupu zbędnych produktów, a połowa będzie bardziej wyczulona na promocje, szukając przy okazji tańszych zamienników ulubionych marek. To z kolei ważny sygnał dla firm planujących kampanie sprzedażowe, zarówno na święta, jak i nieco wcześniej, przy okazji zbliżającego się Black Week.

Chcemy kupować tanio

43 proc. Polaków deklaruje, że będzie wybierało najtańsze produkty spożywcze, a najniższa cena wciąż pozostaje najważniejszym kryterium zakupów. W porównaniu do marca 2023 odsetek kierujących się ceną spadł o 7 pp. Wzmacnia się za to trend lokalności. Już blisko co trzeci Polak zamierza kupować polskie produkty. Ponad 25 proc. deklaruje także, że będzie sięgać po żywność, którą określa jako „bezpieczną dla zdrowia".

QUIZ PRL. Mikołajki w PRL-u. Sprawdź, jak dobrze pamiętasz 6 grudnia i szkolne zwyczaje mikołajkowe
Pytanie 1 z 10
Najwiekszym wstydem było dostać przy wszystkich na Mikołajki:
Quiz o Mikołajkach w PRL
Pieniądze to nie wszystko Adam Gomoła

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze