Znajdź pomysł na własny biznes pod sprawdzo ną marką

i

Autor: materiały prasowe Chcesz prowadzić własną firmę, a nie masz duszy ryzykanta? Powinieneś wybrać jeden z konceptów franczyzowych

Znajdź pomysł na własny biznes pod sprawdzoną marką

2017-10-25 13:00

Franczyza może być najkrótszą drogą do własnego biznesu. Decydując się na skorzystanie, będziesz prowadzić własną działalność gospodarczą pod parasolem ochronnym znanej marki.

Sprawdzone pomysły na biznes znajdziesz na XV Targach Franczyza, które w tym roku odbędą się w dniach 26–28 października w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. To największe wydarzenie na rynku franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Franczyza to dobre rozwiązanie, jeśli myślisz o założeniu własnej firmy, a nie jesteś pewny, czym chciałbyś się zająć, lub wtedy gdy chcesz zminimalizować ryzyko. Na targach, które odbędą się w Warszawie w Pałacu Kultury i Nauki, spotkają się kandydaci na franczyzobiorców i przedstawiciele największych sieci franczyzowych w Polsce. Będzie okazja, by poznać zasady prowadzenia własnego biznesu pod szyldem 200 największych marek z Polski i zagranicy. Jeśli chcesz zostać przedsiębiorcą i szukasz pomysłu na własną działalność, na targach możesz nawiązać pierwsze kontakty z przyszłymi partnerami biznesowymi i porównać warunki współpracy licencyjnej.

Największym atutem targów franczyzy są właśnie bezpośrednie spotkania, możliwość porozmawiania z wystawcami, porównania ich oferty, zadawania im pytań. Przez trzy dni podczas indywidualnych rozmów na stoiskach przyszli franczyzobiorcy mogą dowiedzieć się, na jaki rodzaj wsparcia mogą liczyć, decydując się na współpracę z wybraną siecią franczyzową, i sprawdzić, jakie są realne koszty inwestycji we franczyzę. Na tej podstawie mogą wybrać najlepszy dla siebie pomysł na biznes i podjąć decyzję o wyborze partnera do współpracy.

– To, jaką przyszły przedsiębiorca wybierze drogę do własnego biznesu, zależy od jego motywacji, wytrwałości, a przede wszystkim od dobrego pomysłu na biznes, umiejętności wdrożenia go w rynek i zasobów finansowych – uważa Magdalena Kurda z portalu Franchising.pl. Podczas targów franczyzy odbędzie się również forum szkoleniowe, czyli cykl wykładów prowadzonych przez praktyków biznesu i specjalistów ds. rynku franczyzowego. Wyjaśnią, jak wybrać biznes dla siebie, na co zwrócić uwagę w umowie franczyzowej oraz ile można zarobić na franczyzie. Gościem specjalnym forum będzie Piotr Polk, aktor i właściciel firmy meblarskiej, który opowie o swoim doświadczeniu w biznesie. Forum szkoleniowe potrwa przez trzy dni targów, od czwartku do soboty.

Rynek polskiej franczyzy kwitnie

Po ponad 20 latach od debiutu nad Wisłą pierwszej sieci franczyzowej franchising osiągnął fazę dojrzałości, cieszy się coraz większą popularnością, a sprawdzonych franczyz przybywa. Jak wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez firmę doradczą PROFIT system i portal Franchising.pl, na polskim rynku działa już blisko 1200 konceptów franczyzowych oraz prawie 71,5 tys. sklepów i punktów usługowych. Rok 2016 był kolejnym, w którym liczba systemów franczyzowych wzrosła – pojawiło się 113 nowych konceptów. Niestety, 62 poniosły porażkę, ale i tak przybyło 51 franczyzodawców. Autorzy raportu przewidują, że w tym roku przybędzie jeszcze 2,6 tys. sklepów i punktów usługowych działających w ramach sieci franczyzowych.

Na rodzimym rynku franczyzy wyraźnie widać przewagę gastronomii. Zainteresowani otwarciem własnej restauracji i innych lokali serwujących jedzenie mogli wybierać spośród 204 konceptów, zaś na rynku działało ponad 3700 punktów (wzrost o blisko 500). Najwięcej placówek franczyzowych, niezmiennie od lat, przybywa w branży artykułów spożywczych i przemysłowych – 156 handlowych marek skupia aż 37,6 tys. placówek na licencji (wzrost o ponad 1600 punktów). Najwięksi gracze, rozwijający po kilka marek w tym segmencie, to Eurocash i Carrefour. Natomiast Intermarché jest w czołówce sieci spożywczych pod względem sprzedaży na metr kwadratowy. W 2016 r. wzrosty odnotowały również koncepty z branży edukacyjnej, punkty z e-papierosami (eSmoking World) czy apteki.

– Oferta jest coraz bogatsza, a franczyzodawcy mają coraz wyższe kwalifikacje do tego, by wspierać swoich partnerów na drodze do biznesowego sukcesu. Dzięki temu prowadzenie firmy na licencji franczyzowej staje się coraz bezpieczniejszym rozwiązaniem – mówi Anna Smolińska, redaktor naczelna portalu Franchising.pl. – Rynek weryfikuje i odrzuca koncepty nieprzygotowane, których
właściciele nie mają zbyt wiele do zaoferowania, a jedynie liczą na szybki rozwój kosztem franczyzobiorców. Kandydaci na franczyzobiorców
potrafią odróżnić rzetelnego franczyzodawcę od naciągacza, zaś franczyzodawcy dysponują coraz lepszymi narzędziami, dzięki którym mogą wspierać swoich partnerów – dodaje Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa PROFIT system.

Udane debiuty

Na naszym rynku niezmiennie rządzą polskie koncepty. Osiem na dziesięć franczyz nad Wisłą stanowią rodzime marki, w ramach których działa również większość (ponad 85 proc.) placówek franczyzowych. W tym roku również debiutowały głównie koncepty rodzime – np. z franczyzą biur rachunkowych wystartował Tax Care, spółka z grupy należącej do Leszka Czarneckiego. Przygotowania do budowy konceptu franczyzowego rozpoczął również W.Kruk (pierwsze sklepy licencyjne ruszą w tym roku). Wśród gastronomicznych nowości warto wymienić takie marki jak Red Hot Chicken, Kebab King, Tel Aviv Food & Wine, House of Donuts czy Kiełbaskowo. Pojawiły się również nowe marki zagraniczne. Pierwsze placówki licencyjne w 2016 r. uruchomili partnerzy amerykańskiej sieci Ziebart.
-

XV Targi Franczyza 2017 odbędą się w Pałacu Kultury i Nauki 26–28 października w godz. 10.00–17.00 (czwartek, piątek) i w godz. 10.00–15.00 (sobota).

Więcej informacji na www.franczyza.pl

 

Nowe trendy w branży spożywczej i gastronomii

Najlepsze sieci to te, które potrafią wyczuć nowe trendy, bo dzięki temu zyskują przewagę konkurencyjną i zwiększają rentowność placówek franczyzowych. Od lat najwięcej systemów franczyzowych działa w branży gastronomicznej, ale jednocześnie cały czas pojawiają się koncepty z nową ofertą albo innym sposobem na serwowanie dań. Przykładem są food trucki, które zapoczątkowały nowy trend w biznesie, kreując jednocześnie nowe zwyczaje czy wydarzenia, np. targi śniadaniowe albo zloty food trucków.

Niedawno boom przeżywały lody rzemieślnicze, naturalne czy tradycyjne. W tym roku jest szał na lody tajskie, przygotowywane na oczach klienta. Polacy najchętniej jadają w pizzeriach i sieciowych fast foodach (badania Makro Cash&Carry Polska na Talerzu 2016) i ciągle jest miejsce dla nowych graczy w tym segmencie, ale koncept biznesowy musi być stale modyfikowany w zależności od potrzeb rynku. Dobrze to rozumieją takie sieci jak np. Pijalnia Wódki i Piwa, Ministerstwo Śledzia i Wódki czy pizzeria Stopiątka (nazwa nawiązująca do kultowego samochodu Syrena 105), które postanowiły wykorzystać sentyment do czasów PRL. Ale Stopiątka dopasowuje się również do lokalizacji. Pizzeria może być inna w dzielnicy loftów i w dzielnicy kamienic. W pierwszym przypadku nawiązuje do elegancji nowoczesnej, a w drugim do klasycznej. Branża spożywcza, mimo że należy do grupy najbardziej tradycyjnych segmentów rynku, to jednak szybko reaguje na nowe trendy. Niedawno pojawiły się sklepy convenience, w których można też zjeść lub napić się kawy. Ten koncept franczyzowy wprowadzany z powodzeniem przez Carrefour doskonale sprawdza się w polskich warunkach. Podobnie jest z Grupą Muszkieterów, która od niedawna otwiera placówki Intermarché w mniejszym formacie w dużych miastach. Wcześniej marka obecna była tylko w mniejszych miejscowościach w formie supermarketów wielkopowierzchniowych. Sukces wynika z asortymentu optymalnie dobranego do konkretnej lokalizacji. Franczyzodawca zaopatruje sklep, dzieli się swoim doświadczeniem i know-how, a franczyzobiorca może skoncentrować się na rozwijaniu biznesu, zamiast martwić się o organizowanie towaru i transportu, a nie traci przy tym autonomii.

Potrzeby rynku wyznaczają kierunek

Nie tylko branża spożywcza czy gastronomiczna odwołują się do aktualnych trendów. Moda na palenie papierosów elektronicznych przyczyniła się do rozwoju sieci eSmoking World. Dzisiaj marka ma ok. 800 sklepów i ciągle otwiera nowe punkty. W branży motoryzacji nowością jest autodetailing, czyli ultrapedantyczna pielęgnacja samochodów w środku i na zewnątrz oraz ochrona ich powierzchni lakierowanej. Wszystko po to, by samochód jak najdłużej utrzymywał wygląd fabryczny. Nową usługę w Polsce wprowadza Ziebart, międzynarodowy koncern z USA. Firma buduje sieć salonów franczyzowych i partnerskich. Jak twierdzi Bartosz Liszkowski, prezes Ziebart Polska, autodetailing dopiero raczkuje nad Wisłą, ale wartość rynku szacowana jest tu na 300–400 mln zł rocznie. Ziebart otwiera duże salony franczyzowe z pełnym pakietem usług i mniejsze we współpracy z dilerami samochodowymi. Obecnie firma współpracuje z dilerami Audi, BMW, Lexusa i Volkswagena. Niektóre marki nie chcą rozszerzać swego asortymentu, ale dostosowując się do potrzeb rynku, rozszerzają współpracę z partnerami – np. marka DDD Dobre Dla Domu, od zawsze kojarzona z podłogami i drzwiami, pozwala łączyć swoje placówki ze sklepami oferującymi akcesoria łazienkowe. Franczyzowy Tax Care natomiast konsoliduje rynek biur rachunkowych, kusząc przyszłych partnerów i franczyzobiorców nowymi technologiami, których brakuje na rynku małych biur księgowych, a do których powoliobligują przepisy prawa podatkowego (wprowadzenie jednolitego pliku kontrolnego).

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze