Super Biznes: Zbuduj zgrany zespół

2014-02-25 3:00

Kryzys nie zmniejszył zainteresowania imprezami motywacyjnymi. Wyjazd ma być nie tylko możliwością zabawy, lecz także okazją do zorganizowania szkolenia i integracji pracowników.

Z danych Polskiej Organizacji Turystyki wynika, że liczba uczestników wyjazdów o charakterze biznesowym nie maleje. W ciągu ostatnich 12 miesięcy niemal 350 tys. osób wzięło udział w imprezach organizowanych przez przedsiębiorstwa. - Tego typu spotkania wyróżniają firmę na rynku. Jest ona postrzegana jako dobry, dbający o pracowników pracodawca. Organizacji takiej imprezy oczekują sami pracownicy - mówi dr Paweł Fortuna, psycholog biznesu, autor podręczników dla trenerów biznesu.

Potwierdzają to wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmę Show Service Events Marketing. Wynika z niej, że imprezy integracyjne nadal cieszą się dużą popularnością. Niemal 50 proc. ankietowanych uważa, że spotkania powinny odbywać się dwa razy w ciągu roku. Ponad 70 proc. potwierdza, że w czasie takich spotkań tworzone są bliższe relacje między pracownikami, dla ponad 50 proc. badanych oprócz budowy zespołu ważne są także relaks, odpoczynek i tworzenie więzi z firmą.

Gwarancja sukcesu

Jak wynika z analiz biznesowych, każda złotówka zainwestowana w szkolenia i wyjazdy integracyjne zwraca się pracodawcy. Zgrany i dobrze wyszkolony zespół jest kluczem do sukcesu na rynku, a imprezy integracyjne są bardzo dobrym narzędziem budowy relacji międzyludzkich. We wspomnianej wcześniej ankiecie 71 proc. pracowników przyznało, że po imprezie firmowej łatwiej im się współpracuje. Ponadto niemal 40 proc. z nich stwierdziło, że obecnie bardziej utożsamia się z firmą.

Z badań przeprowadzonych przez Aleksandrę Karwowską, psychologa biznesu, wynika, że wspólne wykonywanie tych samych gestów prowadzi do zwiększenia efektywności w pracy.

Okazało się, że osoby, które uczestniczyły w warsztatach integracyjnych polegających na wzajemnym naśladownictwie, szybciej rozwiązywały powierzone im zadania niż osoby, które nie brały w nich udziału. Ich uczestnicy wykazywali też większą sympatię do członków swojej grupy. Przeprowadzone treningi integracyjne spowodowały także wzrost pozytywnych emocji wewnątrz grupy i lepsze rezultaty w rozwiązywaniu zadań. "Skutki takich warsztatów są niezwykle silne i w sposób zaskakujący mogą podnosić produktywność, satysfakcję z pracy, a także skuteczność działania. Ponadto takie warsztaty mogą powodować większą chęć niesienia pomocy współpracownikom" - podsumowuje w swojej pracy dr Karwowska.

Pomysł na integrację

Trenerzy i firmy organizujące spotkania integracyjne przyznają, że rynkiem tym rządzi moda. Jeszcze kilka lat temu wyjazdy były dla pracowników przede wszystkim okazją do hucznej zabawy. Obecnie akcent został przesunięty z zabawy na zdobycie wiedzy. - Jeden z naszych klientów chciał, aby jego pracownicy podczas pierwszego dnia, który jest luźniejszy, uczestniczyli w kursie robienia sushi. Drugiego dnia odbyło się szkolenie związane z działalnością firmy - mówi Aleksandra Siwecka z Show Service Events Marketing.

Organizatorzy spotkań rozbudowują także swoją ofertę. Wyjazd, który oferowałby jedynie wieczór spędzony w hotelu, nie jest atrakcyjny. Na przykład warszawska firma Fun Hunters ma w swojej ofercie m.in. gry scenariuszowe (Piraci XXI, Dzikość w sercu), warsztaty (Team doctor, Zarządzanie od kuchni) czy też nietypowe projekty.

Niektóre firmy szkoleniowe po zakończonym wyjeździe przygotowują raport na temat mocnych i słabych stron zespołu oraz propozycje rozwiązania konfliktowych sytuacji.

Według dr. Pawła Fortuny przy organizowaniu imprez motywacyjnych podstawą jest określenie ich celu. - Należy ustalić, co chcemy osiągnąć i do kogo trafić. Następnie trzeba ocenić możliwość realizacji tych celów i całego planu imprezy - wylicza dr Fortuna.

Nie tylko zabawa

Jaki według ciebie powinien być główny cel imprezy firmowej?

* 73 proc. - budowanie bliższej relacji między pracownikami

* 71 proc. - integracja różnych działów firmy

* 51 proc. - relaks, odpoczynek od codziennej pracy

* 50 proc. - tworzenie więzi z firmą

* 43 proc. - uczczenie ważnych wydarzeń w życiu firmy

* 43 proc. - motywowanie pracowników

* 35 proc. - nagroda firmy dla pracowników za dobrze wykonaną pracę

Integracja wciąż na topie

Jak często według ciebie firma powinna organizować imprezy integracyjne dla wszystkich pracowników?

* 49 proc. - dwa razy w roku

* 26 proc. - częściej niż dwa razy w roku

* 20 proc. - raz w roku

* 1 proc. - nie powinna organizować

Integracja bez podatku

W ubiegłym roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok w sprawie nałożenia podatku na pracowników biorących udział w imprezie integracyjnej. Według NSA podatek można nałożyć tylko na przychód rzeczywiście otrzymany, a nie możliwy do otrzymania.

Podstawą sprawy było zapytanie i prośba o interpretacje złożone przez firmę z branży informatycznej. Przedstawiciele spółki zadali pytanie, czy u pracownika biorącego udział w spotkaniu finansowanym przez pracodawcę powstaje przychód, który należy opodatkować. Początkowo Ministerstwo Finansów stwierdziło, że obowiązek podatkowy zawsze istnieje, bez względu na możliwość określenia wartości danego świadczenia. Zdaniem resortu finansów pracodawca ma możliwość wyliczenia przychodu przypadającego na jednego pracownika - wystarczy uśrednić koszty na jednego uczestnika spotkania integracyjnego.

Jednak sędziowie NSA uznali, że nie można opodatkować przychodu, gdy nie jest możliwe przypisanie konkretnej korzyści do danego pracownika. Oznacza to, że opodatkowaniu będzie podlegać tylko świadczenie przypadające w określonej wartości na pracownika, np. bilet do kina lub koncert.

Najnowsze