Dorabiasz sobie na emeryturze?

i

Autor: Shutterstock

3 złote zasady, których powinien przestrzegać każdy senior

2017-10-02 19:54

W Polsce żyje ponad 8,5 mln seniorów. Często padają oni ofiarami nieuczciwych sprzedawców. Osoby starsze są nagminnie zapraszane na pokazy produktów, podczas których podejmują niekorzystne dla siebie decyzje zakupowe. Problem zaczyna się, kiedy emerytury nie starcza na bieżące wydatki. Jeżeli zdarzyło ci się kupić niepotrzebne urządzenie na pokazie lub taki przypadek miał miejsce w gronie twoich bliskich, wszystko można jeszcze naprawić. Sprawdź, co zrobić, żeby nie wpaść w handlową pułapkę.

1 października, podczas Międzynarodowego Dnia Osób Starszych, UOKiK, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Inspekcja Handlowa postanowiły przypomnieć seniorom konsumentom o ich prawach. Z kolei 2 października w Sejmie miała miejsce konferencja poświęcona „Najpilniejszym potrzebom i oczekiwaniom seniorów w Polsce".

- Potrzeby osób starszych muszą być stale monitorowane tak, aby obowiązujący system wsparcia pozwalał na ich zaspokojenie oraz dostosowanie się do zachodzących zmian. Kluczowym elementem systemu powinna być kompleksowa strategia polityki społecznej wobec osób starszych, zawierającego cele, kierunki, działania oraz realizatorów wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, Elżbieta Bojanowska.

Jeżeli w twojej rodzinie jest osoba starsza, upewnij się, że przestrzega tych kilku zasad.

1. Nie bój się powiedzieć „nie" i odłożyć słuchawkę

Wiele osób starszych podejmuje decyzje zakupowe pod naciskiem telefonicznych konsultantów. „Uważaj, gdy odbierasz telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę" – ostrzega UOKiK. Urząd radzi, aby w takiej sytuacji odłożyć słuchawkę, a następnie – zadzwonić do instytucji, z której rzekomo dzwoni rozmówca. W ten sposób można zweryfikować, czy nie doszło do próby wyłudzenia pieniędzy. Oszuści niejednokrotnie podszywają się pod pracowników gazowni, elektrowni, czy telekomunikacji. Twierdzą, że dzwonią z korzystniejszą ofertą, podczas kiedy żerują na łatwowierności osób starszych.

2. Nie bierz dowodu, karty i emerytury na pokaz
Wiele pułapek czyha na seniorów na specjalnych pokazach, podczas których sprzedawcy obiecują darmowe badania, konsultacje ekspertów, nagrody do odebrania i wiele innych. W rzeczywistości handlowcy usiłują skłonić uczestników pokazu do nabycia drogich, często zbytecznych urządzeń. Wspólne gotowanie może skończyć się zaciągnięciem kredytu na drogiego robota kuchennego, który będzie stał niepotrzebny w kuchni. Aby nie kusić losu, przed pójściem na pokaz kulinarny czy prezentację nowego produktu lepiej jest zostawić w domu dowód osobisty, kartę płatniczą i większą gotówkę.

3. Masz 14 dni na odstąpienie od umowy
Nawet, jeżeli za namową sprzedawcy zdarzyło ci się podjąć nieprzemyślaną decyzję zakupową, możesz zmienić zdanie. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, od umowy zakupu zawartej przez telefon, podczas pokazu czy w internecie można odstąpić w ciągu 14 dni.

– Konsumenci III wieku są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów. Sprzedawcy wykorzystują ich ufność. Edukacja to jedno, ale na pewno potrzebne są zmiany prawne, które zapewnią większe bezpieczeństwo tej grupie konsumentów. Zasługują oni na największą troskę ze strony państwa – uważa Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W przyszłości za sprawą urzędu może zostać wprowadzony obowiązek nagrywania pokazów, na które zapraszani są seniorzy. Innym zabezpieczeniem dla osób starszych mogłoby być wprowadzenie limitu kwotowego na zakup produktów sprzedawanych poza lokalem firmy.

W trosce o bezpieczeństwo osób starszych Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało kampanię „Bezpieczny i aktywny senior". Więcej informacji na temat inicjatywy można znaleźć na stronie resortu rodziny.

- Seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw, jakie jej przysługują. To prosta droga do tego, aby stali się ofiarami oszustów. Akcja, taka jak ta, prowadzona we współpracy kilku instytucji, pozwala dotrzeć szeroko z informacją – zarówno do osób starszych, jak i bliskich. Dzięki niej dowiedzą się, na co uważać i przede wszystkim – gdzie znaleźć pomoc – mówi Elżbieta Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej.

Zobacz też: Ponad połowa osób w wieku emerytalnym, nie planuje rezygnacji z pracy

Przeczytaj także: Dwa lata rządów PiS. Beata Szydło chwali reformę emerytalną [RELACJA]

Polecamy: Polacy chcą bezpłatnych leków dla seniorów [SONDAŻ]

Oprac. na podst. uokik.gov.pl, mpips.gov.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze