SuperBiz wiadomości W polskim e-handlu nadal najważniejsza jest cena [INFOGRAFIKA]

W polskim e-handlu nadal najważniejsza jest cena [INFOGRAFIKA]

27.09.2016, godz. 06:00
E-handel
foto: SHUTTERSTOCK

Już dwóch Polaków na trzech zakupy przez internet. Jednak nadal głównym czynnikiem decydującym o wyborze sklepu pozostaje cena. Także, jeśli chodzi o wybór metody płatności. Rośnie rola wiarygodności sprzedającego, który oceniają inni kupujący.

Blue Media, operator płatności online, przeprowadził badania, z których wynika, że już prawie 70 proc. Polaków robi zakupy przez internet. Kierują się głównie ceną, zaróeno samego towaru, jak i koszty płatności.

Autorzy badania piszą: "Siedmiu na dziesięciu Polaków deklaruje kupowanie produktów lub usług przez internet. Pozostali klienci są wierni sklepom stacjonarnym, ponieważ po prostu je preferują (61 proc.), nie mają potrzeby kupowania online (47 proc.), nie mają zaufania do zakupów w sieci (15 proc.) bądź uważają ten proces za zbyt skomplikowany (10 proc.)."

Cały czas kluczem jest niska cena produktu – dla 71 proc. respondentów to najważniejszy czynnik przy wyborze sklepu internetowego. W porównaniu do ubiegłego roku coraz więcej osób sprawdza możliwość szybkiego i łatwego zwrotu towaru: wzrost o 3 punkty procentowe oraz wiarygodność sprzedawcy - wzrost  o dwa punkty procentowe.

- Cena produktu długo jeszcze będzie decydującym czynnikiem wyboru sklepu, zwłaszcza, że kupując online zwykle chcemy zaoszczędzić. Ale na coraz bardziej rozwiniętym rynku ecommerce nie da się już wygrywać tylko ceną. Coraz więcej sklepów oferuje darmowy i wygodny dla kupującego zwrot zakupionego towaru. Jak się okazuje, to wartość, którą coraz częściej doceniają Polacy – zauważa Krystian Wesołowski z Blue Media.


Przelew, czy płatności elektroniczne?

61 proc. kupujących wskazuje przelew jako ulubioną metodę płatności.

- Tradycyjny przelew ma mocną pozycję w polskim e-commerce, ponieważ z punktu widzenia kosztów zewnętrznych jest najtańszy dla sklepu. Część sklepów – zwłaszcza tych o niskomarżowej sprzedaży – koszty obsługi płatności przerzuca na klienta. Jeśli kupujący decyduje się samodzielnie wykonać przelew, oszczędza w ten sposób nawet kilkanaście złotych. Oszczędność często wygrywa z wygodą, ale nie daje takiego zabezpieczenia jak np. płatności kartą tj. chargeback – wyjaśnia Krystian Wesołowski z firmy Blue Media.

Co ciekawe na polskim rynku e-commerce wciąż mocną pozycję mają płatności za pobraniem - korzysta z nich ponad połowa respondentów. Bo jeśli chodzi o ulubione metody płatności, to zdecydowanie wygrywają płatności elektroniczne tzw. pay by linki, wyprzedzając tradycyjny przelew i płatność kartą płatniczą.

– Nawet w tak internetowej spółce jak Blue Media widuję przy recepcji osoby odbierające paczki od kurierów dokonujące płatności za pobraniem, w gotówce. Dla wielu kupujących to wygodne rozwiązanie, bo nie trzeba wcześniej wykładać pieniędzy kupując towar od sklepu, którego nie znam. Dodatkowo stosunkowo łatwo można zrezygnować z zakupu. Trzeba również pamiętać o tym, że wielu kupujących online, zwłaszcza starszych, nie zna płatności elektronicznych lub nie potrafi się nimi posługiwać. Potrafią i czują się bezpiecznie klikając w sklepie, wypełniając formularz i oczekując na kuriera – tłumaczy Krystian Wesołowski z Blue Media.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: