Ekostrategia na topie
Polityka budowy wizerunku firmy przyjaznej środowisku wynika z rosnącego zainteresowania ekologią. W badaniach przeprowadzonych przez Instytut Gallupa aż 94 proc. ankietowanych konsumentów zadeklarowało, że woli korzystać z usług lub produktów firm, które dbają o przyrodę. Rośnie też świadomość społeczeństwa. Polacy zaczynają dostrzegać, że ich codzienne wybory mają ogromny wpływ na przyszłość błękitnej planety. Także przedsiębiorcy zdają już sobie sprawę, że dbałość o naturę jest nie tylko obowiązkiem każdej firmy. W inwestycji w ekologię dostrzegli strategię opłacalną pod względem biznesowym, która szybko może się zwrócić.
Nie tylko korporacje
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), czyli strategia zarządzania firmą uwzględniająca m.in. dbanie o środowisko, staje się coraz bardziej popularna wśród rodzimych przedsiębiorców, w tym firm z sektora MŚP. Do niedawna małe i średnie firmy skupiały się przede wszystkim na rozwoju i poszerzaniu własnego kapitału, tłumacząc, że nie mają środków na zajmowanie się ekologią. Natomiast duże podmioty gospodarcze i korporacje, choć mogły sobie pozwolić na działania proekologiczne, nie było przekonane, że warto to robić. Dziś przedsiębiorcy nie mają już złudzeń – budowanie ekowizerunku firmy, nawet jeśli wiąże się z kosztami, to inwestycja. Na dłuższą metę może się okazać nawet bardziej opłacalna niż reklama czy działania public relations.
Skuteczny ekomarketing
Fakt że eko-marketing jest skuteczniejszy niż inne formy reklamy potwierdzają wyniki badań i konkretne działania proekologiczne. Wcześniej korzystanie z możliwości, jakie daje ta forma budowania wizerunku firmy, było raczej domeną koncernów. Obecnie eko-marketing doceniają też małe firmy – pozwalają na to tańsze technologie przyjazne środowisku, regulacje prawne, a także dotacje na proekologiczne przedsięwzięcia. Pojawiła się swoista moda na „bycie eko”. Przedsiębiorcy mają świadomość, że ekowizerunek wiąże się z możliwością zwiększenia realnych zysków. Dlatego chętnie włączają się w proekologiczne akcje, angażując np. pracowników w okolicznościowe sprzątanie okolicy czy sadzenie drzew.
Ekologiczne produkty
Budowanie ekowizerunku warto zacząć od przyjrzenia się własnym produktom. Korzystne może być wprowadzenie zmian w procesach technologicznych, tak, by zastosować przyjazne środowisku materiały. Są one zazwyczaj droższe od tradycyjnych, jednak znacznie podnoszą jakość produktu, a tym samym poprawiają wizerunek marki i zwiększają zaufanie konsumentów. Firmy dbające o ekowizerunek coraz częściej wprowadzają również zmiany w procesie produkcji. Opracowują bezpieczne dla środowiska receptury, dbając przy tym o certyfikowane opakowania, np. zmieniają plastik na materiały, które pochodzą z recyklingu bądź są biodegradowalne. Przedsiębiorcy nie kryją tych działań przed konsumentami, wręcz przeciwnie – chętnie umieszczają taką informację na opakowaniach. Budując wizerunek firmy trzeba pamiętać, że dziś świadomość konsumentów jest znacznie wyższa niż jeszcze kilka lat temu. Nie interesuje ich jedynie cena produktu, ale także jego skład i pochodzenie. Chcą wiedzieć, czy kupowany przez nich towar powstał zgodnie z określonymi normami, czy składniki są naturalne, czy jego produkcja nie odbywała się kosztem praw człowieka albo środowiska.
Otoczenie przyjazne środowisku
W ramach działań proekologicznych firmy prowadzą często wysokobudżetowe kampanie reklamowe lub sponsorują konkretne przedsięwzięcia. Chodzi o to, że nie tylko ich wytwory mają być ekologiczne, ale cała działalność przedsiębiorstwa powinna być prowadzona w tym duchu. Warto też przyjrzeć się otoczeniu przedsiębiorstwa, choćby lokalizacji biznesu. Firmy, które dbają o ekologiczny wizerunek, starają się mieć siedziby czy oddziały w budynkach, które także są ekologiczne i energooszczędne. W budynkach tego typu stosuje się nowoczesne technologie maksymalnie ograniczające zużycie prądu czy wody. Wykonane są z kolei z materiałów przyjaznych dla środowiska i zaprojektowane tak, aby zużywały jak najmniej energii. Niektóre korporacje instalują na dachach swoich siedzib i placówek panele fotowoltaiczne. Przeniesienie biura do takiego ekobudynku to na początku duży wydatek, ale po podliczeniu kosztów użytkowania może okazać się bardzo opłacalną inwestycją, która przynosi konkretne oszczędności. Ważne, by pod uwagę wziąć również możliwość dojazdu pracowników komunikacją miejską. Te firmy, które mają dużą flotę samochodową i mogą sobie na to pozwolić, kupują modele hybrydowe, zużywające mniejsze ilości paliwa i emitujące mniej zanieczyszczeń. Wszystko po to, by przekonać klientów, że ich działalność nie szkodzi środowisku.
UE dba o środowisko
Jednak nie tylko troska o wizerunek firmy w oczach klientów skłania przedsiębiorców do działań proekologicznych. Takim stymulatorem są też niewątpliwie przepisy Unii Europejskiej dotyczące ochrony środowiska. Zawierają one określone wymogi dotyczące np. zmniejszania odpadów, ponownego wykorzystania, przetwarzania oraz wydłużenia cyklu życia produktów przez ich opłacalną naprawę. Unia nie tylko wymusza ale i wspiera działania proekologiczne, poprzez dotacje i dofinansowywanie takich projektów, a także bezpłatne szkolenia dla przedsiębiorstw.