Osoby, których pasją jest opieka nad zwierzakami, a do tego mają poczucie estetyki i empatii, mogą zostać właścicielami salonów urody dla czworonogów. To dobry sposób na biznes nie tylko w dużych miastach, ale również w mniejszych miejscowościach. Jak zatem założyć taki interes?
Fach w ręku
Na początek znakomita większość właścicieli małych przedsiębiorstw wszystko bierze w swoje ręce: od zarządzania po sprzątanie. Wielu fryzjerów, kosmetyczek, dietetyków na starcie działa w pojedynkę. Na samodzielność i samowystarczalność warto postawić także w przypadku salonu urody dla zwierzaków. Zanim jednak weźmiesz się za strzyżenie cudzego pupila, musisz zostać groomerem. Tak nazywa się specjalista ds. pielęgnacji zwierząt, czyli psi i koci fryzjer. Określenie to pochodzi z języka angielskiego, w którym "to groome" oznacza po prostu pielęgnować.
Taki zawód można zdobyć w izbie rzemieślniczej lub na specjalistycznym kursie. W pierwszej kolejności sprawdź, czy izba rzemieślnicza w twoim województwie ma w swojej ofercie egzamin czeladniczy i mistrzowski w zawodzie groomera. Możesz też zdecydować się na kurs w interesującym cię zakresie organizowanym przez fachową szkołę groomingu prowadzoną przez doświadczonych i wykwalifikowanych groomerów i weterynarzy. Podstawowe szkolenie trwa zwykle tydzień lub dwa i kosztuje ok. 2 tys. zł. Kursant poznaje tam techniki kształtowania zwierzęcych fryzur u rozmaitych ras, przycinania pazurów, a nawet zasady i sposoby pielęgnacji zębów. To nie wszystko. Przyszły groomer pozna też podstawy psychologii zwierząt, kosmetologii i chorób czworonogów. Najważniejsze są jednak zajęcia praktyczne, które umożliwiają przyszłym groomerom pracę pod opieką bardziej doświadczonych kolegów.
Specjalistyczne kursy to jedno, ale powinny w nich uczestniczyć wyłącznie osoby, które po prostu kochają zwierzęta i mają do nich podejście, nie boją się ich. To bardzo ważne, gdyż czworonogi wyczują lęk fryzjera i nie będą mu posłuszne. A w salonie pielęgnacji pupili wszyscy muszą czuć się pewnie i bezpiecznie.
Jednak zdobycie podstawowych kwalifikacji nie zapewni jeszcze sukcesu. W tej dziedzinie trzeba ciągle się dokształcać na profesjonalnych kursach. Koniecznie trzeba też odwiedzać międzynarodowe targi i wystawy, na których poznasz nowinki branżowe i będziesz mieć znakomitą okazję do poznania wielu ekspertów od pielęgnacji czworonogów.
Zadania w pracy
Na starcie trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że praca groomera wymaga wyjątkowego zaangażowania, gdyż oferta takiego salonu jest bardzo bogata. Zwykle znajdują się w niej:
- kąpiel zwierzaka,
- rozczesywanie sierści,
- strzyżenie,
- trymowanie (usuwanie martwej sierści),
- mycie zębów,
- czyszczenie uszu,
- obcinanie pazurków,
- czesanie.
Warto postawić też na zabiegi dodatkowe, takie jak masaż relaksacyjny, kąpiele antyalergiczne, a nawet malowanie pazurów i perfumowanie pupili.
Zabiegi zwykle wykonywane są w eleganckim salonie lub bezpośrednio u klienta. Najlepszym rozwiązaniem jest łączenie tych dwóch ofert - mieć salon w określonym punkcie oraz na życzenie klientów przyjeżdżać do zwierzaka z wizytą domową. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku, musisz posiadać odpowiedni sprzęt.
Profesjonalne narzędzia
Wyposażenie profesjonalnego groomera wiąże się ze sporymi kosztami. Niektóre specjalistyczne urządzenia to wydatek rzędu 5 tys. zł. Do tego należy doliczyć suszarki, nożyce, kosmetyki i ozdoby, na które trzeba przeznaczyć kilka tysięcy zł. Same kokardki dekoracyjne czy dobrej jakości szampon kosztują ok. 100 zł. Dlatego zanim wybierzesz się na zakupy, zrób dokładny kosztorys. Poszukaj tańszych produktów w specjalistycznych sklepach internetowych i hurtowniach. Nie bój się negocjować - im więcej kupujesz w danym miejscu, tym chętniej sprzedawca udzieli rabatu.
Ważna lokalizacja
Sam salon usługowy powinien znajdować się w łatwo dostępnym miejscu. Warto rozejrzeć się za lokum w centrum miasta, na osiedlu mieszkaniowym, a nawet w pasażu handlowym. W tym ostatnim przypadku trzeba liczyć się z tym, że ze względów higienicznych zarządca może wynająć powierzchnię przeznaczoną wyłącznie dla małych zwierzaków, które można transportować w specjalnym pojemniku, lub wyjście z salonu będzie znajdowało się bezpośrednio na zewnątrz całego obiektu.
Lokal przeznaczony do pielęgnacji zwierząt nie musi być duży. Zwykle optymalnym rozwiązaniem jest powierzchnia ok. 40 m kw. Najlepiej jeśli będzie podzielony na trzy strefy: kąpielową, pielęgnacyjną (czesanie i strzyżenie) i poczekalnię. W tej pierwszej musisz wygospodarować miejsce na profesjonalną wannę; w tej drugiej na stół groomerski, narzędzia i szafki z kosmetykami. Natomiast w poczekalni powinny znajdować się wygodne krzesełka lub sofa dla oczekujących właścicieli czworonogów, stoliczek z fachową prasą i szafa na odzież wierzchnią.
Promocja w sieci
Jeszcze przed rozpoczęciem działalności warto pomyśleć o promocji i reklamie. Współcześnie każda profesjonalna firma powinna mieć łatwą do zapamiętania nazwę i interesującą stronę internetową. Podstawą dobrej witryny salonu fryzjerskiego dla zwierząt jest bogata galeria przedstawiająca wnętrze salonu i jego czworonożnych klientów. Obowiązkowo na stronie musi znaleźć się pełny zakres usług z cenami i oczywiście kontakt (najlepiej telefoniczny i e-mailowy). Zaprojektowanie strony i jej uruchomienie w sieci warto zlecić profesjonalistom.
Internet należy wykorzystać również do promocji i reklamy swojego biznesu. Warto reklamować się w tematycznych portalach oraz udzielać w serwisach społecznościowych i na forach internetowych. Można pomyśleć też nad firmowymi gadżetami i upominkami dla stałych klientów. Dobrym pomysłem jest np. kalendarz z fotografiami czworonogów.
Oprócz tego warto rozważyć możliwość podjęcia współpracy z gabinetami weterynaryjnymi i sklepami zoologicznymi, w których będziesz mógł prezentować ulotki i gadżety swojego salonu. Z czasem najlepszą reklamą stanie się poczta pantoflowa, czyli polecanie salonu przez klientów. Ale będzie to możliwe tylko wtedy, gdy świadczone usługi będą na naprawdę wysokim poziomie.
Dwa w jednym
Salon pielęgnacji zwierząt warto połączyć ze sklepem z asortymentem dla czworonogów. Może to być dobry sposób na poszerzenie oferty dla tych, którzy dysponują dużym salonem. Ale jeśli nie masz wystarczającego wnętrza lub jeździsz do domów klientów, to z powodzeniem możesz postawić na sklep internetowy. Na stronie wirtualnego sklepu muszą znajdować się konkretne dane firmy: adres, telefon, e-mail, NIP, REGON, numer konta firmowego, regulamin. Pamiętaj, żeby przynajmniej dwa razy dziennie (najlepiej rano i wieczorem) sprawdzać skrzynkę e-mailową, by ekspresowo odpowiadać na zapytania klientów. Ważne są też jasne informacje dotyczące przyjmowania zwrotów towaru lub jego wymiany. Oczywiście nie bez znaczenia jest sposób prezentacji produktów. Najlepiej podzielić je tematycznie i pokazywać na pojedynczych profesjonalnych zdjęciach.
KOSZTY
Koszty inwestycji
adaptacja lokalu ok. 10 tys. zł
sprzęt i kosmetyki ok. 18 tys. zł
kurs groomerski ok. 2 tys. zł
reklamaok. 2 tys. zł
Razem:32 tys. zł
Koszty miesięczne:
pensja dla pracownika ok. 3 tys. zł
czynsz ok. 3 tys. zł
bieżące zakupy (głównie kosmetyki) ok. 1 tys. zł
Razem:7 tys. zł
DOCHÓD
przychody miesięczne (2 psy dziennie - pełny zestaw zabiegów) ok. 13 tys. zł
dochód przed opodatkowaniem ok. 6 tys. zł
Trzeba kochać zwierzęta i mieć wiedzę
Karolina Daszkiewicz (33 l.), właścicielka Salonu Pielęgnacji Psów przy ul. Igańskiej 30 w Warszawie (woj. mazowieckie):
- Kocham psy, a dzięki kontaktowi ze środowiskiem kynologicznym (od kilku lat z pasją prowadzę hodowlę psów) mam wiedzę i doświadczenie w zakresie znajomości ras oraz ich pielęgnacji. Otwarcie własnego salonu umożliwiło mi wykorzystanie posiadanych umiejętności, a jednocześnie zaspokoiło moją potrzebę samorealizacji. Myślę, że najważniejszą cechą profesjonalnego groomera jest umiejętność nawiązania właściwej relacji ze zwierzęciem, gwarantująca bezpieczeństwo oraz bezstresową obsługę. To podstawa, która w połączeniu z nowoczesnymi technikami pielęgnacji zaowocuje sukcesem. Psi fryzjer powinien ciągle podnosić swoje kwalifikacje, tak aby nadążyć za trendami w stylizacji zwierzaków, a także wykonywać usługi w optymalny sposób. Cechą dobrego salonu pielęgnacji psów jest również zapewnienie komfortu czworonożnym klientom. Niezbędne są: przeszklona witryna, poprzez którą obserwują świat, przestronna i bezpieczna wanna oraz stół trymerski, wygodna sofa dla właściciela dodającego otuchy, a także nowoczesny sprzęt fryzjerski i wysokiej jakości kosmetyki. Zakładając taką działalność, trzeba mieć świadomość, że grooming to ciężka praca fizyczna, wymagająca szerokiej wiedzy dotyczącej psów i kotów. Pomimo to każdej osobie, która kocha zwierzęta, z pewnością praca ta da ogromną satysfakcję. Dwie rady, które pomogą właściwie rozpocząć karierę początkującemu psiemu fryzjerowi, to: słuchać ze zrozumieniem oczekiwań swoich klientów (co umożliwi pielęgnację psa zgodną z ich indywidualnymi oczekiwaniami) i nie zajmować się rasami, których się nie zna (kończy się to utratą klienta i złą opinią o salonie).