Ubezpieczenie obowiązkowe
Osoby prowadzące działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych muszą posiadać obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Minimalna suma gwarancyjna takiego ubezpieczenia zależy od przedmiotu działalności przedsiębiorców. Wygląda to następująco:
=15 tys. euro (ok. 63 tys. zł) - jeżeli przedmiotem działalności jest wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego;
=10 tys. euro (ok. 42 tys. zł) - jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
=5 tys. euro (ok. 21 tys. zł) - jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie czynności doradztwa podatkowego.
To istotne, bo właśnie z tej puli będą brane pieniądze, gdy biuro nie wywiąże się z umowy ze zleceniodawcą (np. okaże się, że komuś nieprawidłowo prowadziło księgowość).
W poszukiwaniu najlepszych
W pierwszej kolejności warto postawić na Internet. Po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła: "biuro rachunkowe w..." (podaj miejscowość) pojawią się linki do stron internetowych poszczególnych biur. W pierwszej kolejność należy zapoznać się z zakresem oferowanych usług i cennikiem. Ceny zależą od lokalizacji biura oraz zakresu zleconych mu usług, np. w Warszawie miesięczne prowadzenie księgowości to wydatek od 600 zł. Ale wiele firm zaznacza, że ceny ustala indywidualnie z każdym z klientów.
Dodatkowo warto porozmawiać na ten temat z innymi przedsiębiorcami. Warto też przejrzeć opinie na branżowych forach internetowych.
Wiele osób preferuje renomowane duże biura rachunkowe. Dzieje się tak, bo zwykle taka profesjonalna firma outsourcingowa o ugruntowanej pozycji na rynku wyróżnia się wysokim poziomem kompetencji, specjalistyczną wiedzą tzw. know-how, bogatą ofertą. Jeśli mamy zaufane małe biuro, to należy poważnie wziąć pod uwagę także jego propozycje.
Sprawdź firmę
Biuro powinno mieć:
- Certyfikat wydany przez Ministra Finansów, potwierdzający kwalifikacje podmiotu do wykonywania usług księgowych
- Wykupioną polisę odpowiedzialności cywilnej
Dobrze, by posiadało też:
- Certyfikat wydany przez Centrum Informacji Księgowej
- Członkostwo w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce
Ubezpieczenie biura rachunkowego:
15 tys. euro (ok. 63 tys. zł) - jeżeli przedmiotem działalności jest wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego
10 tys. euro (ok. 42 tys. zł) - jeżeli przedmiotem twojej działalności jest wyłącznie wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
5 tys. euro (ok. 21 tys. zł) - jeżeli przedmiotem twojej działalności jest wyłącznie wykonywanie czynności doradztwa podatkowego
Skomplikowane przepisy prawnopodatkowe wielu przedsiębiorcom spędzają sen z powiek. Zawiłości potęguje fakt, ten sam przepis może zostać odmiennie interpretowany przez różnych urzędników. Nic dziwnego, że wielu właścicieli firm, którzy sami zamierzali rozliczać się ze skarbówką i ZUS-em, szybko rezygnuje z wykonania ambitnego zadania i zleca je profesjonalistom.
Zamiast zatrudniać zespół księgowo-kadrowy, można wynająć zewnętrzne biuro rachunkowe, którego eksperci zajmą się już naszymi sprawami. Z usług takiej zewnętrznej firmy można korzystać doraźnie lub przez cały rok. Jeśli nie znamy się na księgowości, podatkach, kadrach, to takie biuro będzie dobrym rozwiązaniem. Warto jednak pamiętać, że jeśli w trakcie kontroli czy przy rocznym rozliczeniu okaże się, że w dokumentach są jakieś nieprawidłowości, odpowie za nie przedsiębiorca. Ma on jednak możliwość domagać się od biura rachunkowego odszkodowania za niewywiązanie się z umowy.
Konieczny certyfikat
Na rynku działa wiele biur rachunkowych. Jak wybrać to najlepsze? Bardzo ważne jest bezpieczeństwo. Biuro musi działać legalnie i mieć w swoim zespole prawdziwych fachowców (księgowych, kadrowców z udokumentowanym wykształceniem z zakresu podejmowanych zadań).
Ministerstwo Finansów podaje, że uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są osoby posiadające certyfikat księgowy oraz osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych. Aby założyć biuro rachunkowe, nie trzeba osobiście posiadać takiego certyfikatu, ale należy zatrudniać osoby mające go
Wybierając biuro do rozliczeń finansowych, należy też zwrócić uwagę na to, jaki numer ma ministerialny certyfikat. Niższy numer oznacza nadanie uprawnień wcześniej, co zazwyczaj wskazuje na większe doświadczenie w prowadzeniu księgowości. Legalność dokumentu należy sprawdzić w rejestrze Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów. Wybierając biuro księgowe, dobrze jest również sprawdzić, czy ma ono wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego oraz czy jest czynnym podatnikiem VAT.
Na wiarygodność firmy wpływa także dysponowanie certyfikatem wydanym przez Centrum Informacji Księgowej, który świadczy o wysokiej jakości świadczonych usług księgowych. Dobrze też, gdy założyciel biura lub sama firma należą do Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.