JAK ZAŁOŻYĆ KAWIARNIĘ, czy warto - poradnik krok po kroku

Olga Zdanowicz|TEM 2011-09-20 22:31

Moda na picie kawy na mieście przyszła do nas z Zachodu zaledwie kilka lat temu. Dziś jest jeszcze miejsce na rynku na własną kawiarnię. W małą kafejkę trzeba sporo zainwestować, ale jeśli trafi się w gust klientów, można zarobić nawet około 10 tysięcy złotych miesięcznie.

None

Polacy coraz chętniej odwiedzają kawiarnie, a własny niewielki lokal to dobry pomysł na biznes. Mimo że nawet w małą kafejkę trzeba sporo zainwestować, to koszty powinny szybko się zwrócić. Miesięcznie jesteś w stanie zarobić nawet ok. 10 tys. zł, pod warunkiem że trafisz w gust potencjalnych klientów. Sprawdź, jak to zrobić.

Moda na picie kawy na mieście przyszła do nas z Zachodu kilka lat temu. W centrach dużych miast kafejki wyrastają jak grzyby po deszczu, zwłaszcza te sieciowe. Obok nich powstają również mniejsze rodzinne lokale. Warto wykorzystać ten moment i stworzyć własną kawiarnię. Zanim jednak to zrobisz, opracuj dokładny biznesplan. Otwarcie kawiarni sporo kosztuje, więc nie warto ryzykować straty środków przeznaczonych na inwestycję.

Najpierw lokal, potem kawiarnia

Zacznij od poszukiwań odpowiedniego lokalu, w którym będzie mieścić się twoja kawiarnia. Nie musi być duży, wystarczy 50-80 mkw. Kafejkę najkorzystniej jest otworzyć w jak najbardziej ruchliwym punkcie. Dobrą lokalizacją jest na pewno centrum miasta, np. w pobliżu znanych zabytków. Odwiedzać cię będą wtedy nie tylko stali klienci, ale także turyści. Atrakcyjnymi miejscami są też galeria handlowa oraz okolice biurowców, ponieważ na kawę będą zaglądać zatrudnieni tam pracownicy.

Warto jednak pamiętać, że lokal w centrum miasta jest stosunkowo drogi. W większej miejscowości wynajem kosztować może nawet ok. 10 tys. zł miesięcznie. Podobne są ceny za miejsce w galerii handlowej - ok. 8-11 tys. zł miesięcznie.

Lokalu warto też szukać na dużych osiedlach mieszkaniowych. Najlepiej na niedawno oddanych, ponieważ zazwyczaj w nowych blokach znajduje się sporo lokali użytkowych. Opłacalne może okazać się prowadzenie kafejki w pobliżu uczelni i akademików, gdzie w roku akademickim panuje duży ruch. Kawiarnie z powodzeniem prowadzić można także w mniejszych miastach, do 100 tys. mieszkańców. Jest tam nie tylko taniej, ale wciąż też panuje mniejsza konkurencja.

Położenie jest istotne, ale szukając właściwego miejsca, nie można zapomnieć o wytycznych dotyczących lokali gastronomicznych. I tak na przykład każda kawiarnia musi mieć dwa wejścia, przynajmniej 3 metry wysokości oraz klimatyzację, kanalizację, wydzielone pomieszczenia na kuchnię, toaletę i szatnię (albo miejsce, gdzie stanie wieszak na okrycia). Ponadto lokal powinien być przeznaczony na działalność użytkową. W nowym budynku zwróć uwagę na to, czy jest już oddany do użytkowania.

Wizyta w sanepidzie

Kawiarnia uczestniczy w dystrybucji żywności, musisz więc uzyskać na to zgodę powiatowego inspektora sanitarnego. Sanepid na podstawie przeprowadzonej wcześniej kontroli wpisze obiekt do odpowiedniego rejestru i wyda decyzję zatwierdzającą sklep. Warto pamiętać, że teraz twoja działalność będzie podlegać rutynowej kontroli inspektorów, którzy co jakiś czas będą sprawdzać, czy twój lokal spełnia określone wymagania higieniczno-techniczne. O szczegóły zapytaj w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej właściwej dla lokalizacji kawiarni.

Oaza spokoju pachnąca kawą

Klientów do kawiarni przyciąga nie tylko dobra kawa, ale także niepowtarzalny klimat lokalu. Jeśli smakuje nam kawa, a do tego jeszcze wystrój i atmosfera zachęcają do dłuższej wizyty, z pewnością do takiego lokalu wrócimy.

Jak urządzić kawiarnię? Zanim wybierzesz konkretną estetykę, warto odwiedzić konkurencyjne lokale. Zwróć uwagę na to, jak urządzony jest ten najchętniej odwiedzany przez klientów. Kawiarnie najczęściej zaaranżowane są w stylu rustykalnym (prosta i naturalna estetyka, dużo drewna i pasteli), nowoczesnym (dużo otwartej przestrzeni, minimalizm, szkło, metal, tworzywa sztuczne) albo ekologicznym (jasne drewno, wiklina, len, kolory ziemi). Najlepiej jednak sprawdza się przytulny, domowy wystrój, czyli wygodne kanapy i fotele, poduchy, wszystko w odcieniach brązu i beżu. Nieodzowny jest oczywiście wszechobecny zapach kawy, który również buduje klimat kawiarni.

Jeśli obawiasz się, że samodzielnie nie poradzisz sobie z wystrojem, skorzystaj z usług architekta wnętrz. Profesjonalista zaaranżuje przestrzeń, dobierze meble i dodatki, ponadto pomieszczenia odpowiednio przystosuje do wymagań sanepidu czy straży pożarnej. Dekoratorzy liczą sobie ok. 50-300 zł za mkw. Cena zależy m.in. od tego, czy ma to być tylko projekt wystroju, czy może również aranżacja przestrzeni oraz nadzór nad wykonaniem.

Uwaga! Każdy właściciel powinien pamiętać, że równie ważna jak nastrojowy klimat jest... obsługa. Miła i uśmiechnięta sprawi, że klient będzie zadowolony. Warto więc przywiązywać szczególną uwagę do tego, kogo zatrudniasz, a także do szkoleń pracowników.

Klienci w kawiarniach bardzo chętnie sięgają po gazety, dlatego pomyśl też o specjalnych stojakach na prasę. Możesz umieścić na nich prasę codzienną, tygodniki oraz miesięczniki.

Dla każdego coś dobrego

Menu opracuj bardzo starannie. To będzie przecież wizytówka twojego lokalu, dlatego postaw też na jakość oferowanych produktów. Klient nie wróci, jeżeli cappuccino będzie niesmaczne, a ciasto nieświeże. Oczywiście najważniejsza jest kawa. Dobrze jeśli jest podawana na przeróżne sposoby - americano espresso, cappuccino, latte (espresso z mlekiem), mokka (latte z czekoladą), macchiato (espresso z odrobiną mleka), moccacino (cappuccino z czekoladą) czy kawa mrożona. Do każdej małej czarnej można dodawać również syropy smakowe, np. waniliowy, orzechowy, karmelowy.

Obok kawy w menu powinna pojawić się również herbata czarna, earl grey, zielona i owocowa, a także gorąca czekolada. Sprzedaż podniesiesz, jeżeli klienci będą mieli możliwość kupienia napojów na wynos. Będzie to opłacalne, jeśli znajdziesz tanie kubki jednorazowe. Możesz też do ceny standardowej doliczyć np. 30 gr za kubek. Popularnością mogą też cieszyć się soki owocowe, najlepiej świeżo wyciskane.

Coś do kawy

Do małej czarnej pasuje coś słodkiego. Dobrym pomysłem są popularne ciasta, np. jabłecznik, sernik, drożdżowe z owocami. Nie musisz ich jednak piec samodzielnie (to zabiera zbyt dużo czasu), lepiej jest zamówić je w dobrej, sprawdzonej cukierni. Codzienna dostawa gwarantuje, że ciasta będą świeże. Pamiętaj, żeby zamawiać taką ilość, która na pewno zejdzie. W menu mogą się znaleźć również ciastka i modne ostatnio muffiny, które mają dłuższą niż ciasta datę przydatności do spożycia. Nie wszyscy lubią słodkie przekąski, dlatego ofertę warto też wzbogacić o kanapki, tosty czy ciabatty na ciepło.

Z czasem możesz zacząć sprzedawać alkohole, np. słodkie likiery czy koniaki, które pasują do filiżanki kawy. Należy jednak pamiętać o koncesji. Zezwolenie na dystrybucję napojów alkoholowych wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Korzystanie z zezwoleń wiąże się również z dokonaniem stosownych opłat rocznych wnoszonych na rachunek gminy. Za różne rodzaje napojów płacisz oddzielnie - za piwo i napoje do 4,5 proc. zapłacisz 525 zł, za napoje zawierające od 4,5 do 18 proc. również 525 zł, natomiast za napoje wysokoprocentowe (od 18 proc.) 2,1 tys. zł. Ponadto lokal, w którym będzie serwowany alkohol, powinien spełniać specjalne wymogi, m.in. nie może znajdować się w pobliżu szkoły czy kościoła.

Niezbędny sprzęt

Podstawą wyposażenia każdej kawiarni jest ciśnieniowy ekspres do kawy. To spory wydatek, bo nowy może kosztować nawet ok. 20 tys. zł, używany od ok. 5 tys. zł. Koszty inwestycji obniżą się, jeśli ekspres weźmiesz w leasing. Pamiętaj jednak o tym, że co miesiąc będziesz musiał płacić ratę w wysokości 300-600 zł.

Ekspres możesz wziąć w leasing w porozumieniu z dostawcą kawy. Tak robią największe marki. Dostawca spłaca ratę, pod warunkiem że będziesz sprzedawać jego kawę. I tak na przykład jeśli rata wynosi 500 zł, to twoja kawiarnia otrzyma kawę tej samej wartości.

Konieczny jest również zakup profesjonalnego młynka do kawy oraz filtrów do wody. Jeśli serwować będziesz soki i gorącą czekoladę, przydadzą się sokowirówka (ok. 1 tys. zł) albo wyciskarka do owoców (ok. 100 zł), maszyna do bitej śmietany (ok. 3 tys. zł) i czekoladziarka (ok. 4 tys. zł). Do podgrzewania posiłków konieczny będzie także profesjonalny toster (ok. 300 zł), opiekacz (ok. 500 zł) albo kuchenka mikrofalowa (ok. 500 zł). Niezbędna jest duża chłodziarka (ok. 3 tys. zł) i zamrażarka (ok. 2 tys. zł). Nie zapomnij o zmywarce (ok. 2 tys. zł), która znacznie ułatwi ci pracę. Weź pod uwagę, że na sprzęt wydasz minimum 20 tys. zł (bez ekspresu).

Do listy zakupów dopisz też serwis, a więc filiżanki, spodki, szklanki, kubki oraz sztućce. Zdarza się, że komplety do kawy może zapewnić dostawca kawy. Na takiej zastawie znajdzie się jednak logo danej firmy.

Wabik na klienta

Koniecznie przygotuj stronę internetową lokalu. Powinny się na niej znaleźć zdjęcia wnętrza, menu z cenami i dane kontaktowe. Kawiarnię możesz też zareklamować w lokalnych mediach (w prasie, telewizji, radiu oraz na lokalnych portalach). W promocji pomoże także dystrybucja ulotek. Najlepiej w pobliżu lokalu. W ciągu pierwszego miesiąca od otwarcia zaproponuj klientom promocje, np. niższe ceny kawy albo darmowe ciastko do filiżanki małej czarnej. Warto też dłużej pomyśleć nad nazwą kawiarni. Zabawna, zapadająca w pamięć będzie przyciągać miłośników kawy. Przed lokalem koniecznie wystaw menu, np. na tablicy. Możesz też na niej odnotować, jakie w danym dniu masz promocje. Zainwestuj w szyld. Dzięki temu twoja kawiarnia będzie widoczna już z daleka.

KOSZTY

INWESTYCJI

- wynajęcie lokalu ok. 8 tys. zł

- adaptacja lokalu ok. 5 tys. zł

- sprzęt (m.in. ekspres ciśnieniowy, chłodziarka, zmywarka) oraz wystrój (bar, meble) ok. 30-50 tys. zł (wysokość kosztów zależy od tego, czy kupujesz ekspres, czy bierzesz go w leasing)

- kasa fiskalna ok. 4 tys. zł

- zatowarowanie ok. 2 tys. zł

- reklama (strona internetowa, ulotki, ogłoszenia reklamowe) ok. 4 tys. zł

RAZEM: 53-73 tys. zł

MIESIĘCZNE

- opłata za wynajem lokalu ok. 8 tys. - pensje dla 2 pracowników ok. 4 tys. zł

- zatowarowanie ok. 4 tys. zł

- rachunki ok. 1 tys. zł

- opłaty stałe (ZUS, składki) ok. 500 zł

RAZEM: 16,5 tys. zł

DOCHÓD

PRZYCHODY MIESIĘCZNE

- przy średniej liczbie klientów wynoszącej ok. 50 osób dziennie, którzy wydadzą średnio ok. 20 zł ok. 24 tys.

DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM ok. 7,5 tys. zł

DOCHÓD PO OPODATKOWANIU (podatek liniowy) ok. 6075 zł

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze