Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, w której nakłada na Tomasza Braniewskiego, właściciela firmy Invest-Net Braniewski Tomasz, obowiązek zwrotu opłat nienależnie pobranych od klientów. Mężczyzna przyjmował zlecenia na publikację reklam w serwisach ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu i top-gratka.com. Jednak cennik usług był niejasny i został zatajony.
Zobacz także: UOKiK nakłada ogromną karę finansową na Raiffeisen Bank Polska
Klienci spółki otrzymają wiadomości e-mail, z których dowiedzą się, jak odzyskać pieniądze. Zostaną także poinformowani o tym, że zawarte umowy nie obowiązują, nie mają żadnych zobowiązań finansowych wobec firmy, a także mogą ubiegać się o zwrot nienależnie pobranych opłat. Od daty złożenia wniosku o zwrot firma Invest-Net Braniewski Tomasz będzie mieć 14 dni na oddanie należności. UOKiK zamierza na bieżąco monitorować sprawę.
Przeczytaj również: UOKiK wziął pod lupę Volkswagena w Polsce. Grozi mu spora kara
Aby dodać ogłoszenie w jednym z serwisów, należało wejść na wybraną stronę internetową, wypełnić formularz zgłoszeniowy, zaakceptować regulamin, a następnie kliknąć w przycisk „Zgłoś ofertę". Nowi klienci mogli przez trzy miesiące bezpłatnie dodawać ogłoszenia. Nie wiedzieli jednak, że po upływie tego czasu przyjdzie im zapłacić za usługę nawet 500 zł miesięcznie. Osoby klikające w przycisk „Zgłoś ofertę" nie tylko nie były informowane o kosztach związanych z usługą, ale także – o czasie obowiązywania umowy i nazwie firmy Invest-Net Braniewski Tomasz. Ogłoszeniodawcy nie mogli również rozwiązać umowy w trybie natychmiastowym, ponieważ okres wypowiedzenia wahał się od jednego do trzech miesięcy. W skrajnych przypadkach opłata za niechcianą usługę sięgała 1500 złotych. W związku z tym prezes UOKiK wydał ostrzeżenie konsumenckie, a następnie – decyzję o konieczności zwrotu niesłusznie zainkasowanych kwot.
Oprac. na podst. uokik.gov.pl