Prowadzenie niewielkiego pensjonatu to przede wszystkim ciężka praca, która przynosi mnós-two satysfakcji. Jeśli lubisz kontakt z ludźmi i masz doświadczenie w pracy w turystyce, to warto spróbować swoich sił. Branża turystyczna oraz noclegowa w Polsce wciąż się prężnie rozwija i jeśli utrzymasz odpowiedni standard, to goście chętnie będą cię odwiedzać. Najważniejszy warunek do spełnienia to znalezienie atrakcyjnej lokalizacji oraz... oryginalnego pomysłu na własny pensjonat.
Z roku na rok przemysł turystyczny w Polsce rośnie w siłę. A to dlatego, że chętniej niż kiedyś podróżujemy, i to nie tylko za granicę. Nasz kraj coraz częściej też odwiedzają turyści z zagranicy. Warto wykorzystać ten moment, kiedy baza noclegowa nie jest jeszcze tak rozbudowana i w wielu miejscach podaż wciąż przewyższa popyt. Sprawdź, jak się do tego przygotować, ponieważ prowadzenie własnego, nawet niewielkiego, pensjonatu to poważny interes.
Otwierając swój pensjonat, musisz uzbroić się w cierpliwość. Nie licz od razu na duże zyski. Na początku wcale nie jest łatwo o turystów. Najpierw musisz wyrobić sobie markę i zadbać o skuteczną promocję. Pamiętaj też, że często zyski będziesz mieć tylko w sezonie. Jesienią czy wiosną dużo nie zarobisz, ale koszty ponosić będziesz przez cały rok. Przygotuj się też, że czeka cię dużo pracy, zwłaszcza w najgorętszych dla turysytki miesiącach. Ten biznes jednak daje też sporo satysfakcji i radości. Właściciele pensjonatów, którzy prowadzą je od wielu lat, często przekonują, że nie zamieniliby tego biznesu na żaden inny.
Ile to kosztuje
Im mniejszy pensjonat, tym niższe koszty inwestycji. Na początek najlepiej jest ruszyć z niewielkim pensjonacikiem (300-500 mkw.), który liczy 7-10 pokoi gościnnych (2-, 3-, 4-osobowych). Nie tylko mniej cię to będzie kosztowało, ale też łatwiej zapanujesz nad biznesem.
Budować go od podstaw czy może poszukać starego budynku, który będzie można przerobić? Znacznie tańsza jest druga opcja. Duży dom, który będzie można zaadaptować na mały hotelik, kosztuje od ok. 300 tys. do nawet 1,5 miliona zł. Cena zależy przede wszystkim od położenia (najwyższe są w popularnych nadmorskich czy górskich kurortach) oraz od standardu nieruchomości (nowe lub wyremontowane budynki są droższe). Do ceny domu trzeba jeszcze doliczyć koszt wystroju pokoi. Urządzenie jednego pokoju to wydatek rzędu ok. 400-1,5 tys. zł. Na pewno muszą się w nim znaleźć łóżka, szafa, stolik i krzesła, ewentualnie mniejsze szafki. Jeśli każdy pokój będzie wyposażony w łazienkę, to niestety koszt wystroju znacznie wzrośnie. Warto poszukać (np. w Internecie) tanich używanych mebli hotelowych, bo to znacznie obniży wartość inwestycji.
Wybudowanie nowego, nawet niewielkiego, pensjonatu to spory wydatek. Postawienie jednego metra kwadratowego kosztuje ok. 1500-2000 zł, wraz z wyposażeniem pokoi oraz aranżacją terenu nawet 3500-5000 zł. Do tego należy również doliczyć koszt projektu, który wynosi ok. 20-40 tys. zł. Tak więc budowa obiektu o wielkości 350 mkw. może cię kosztować ponad milion zł.
Można również rozważyć wynajem stojącego już i przygotowanego na przyjazd gości pensjonatu. Jednak miesięcznie należy zapłacić za to właścicielowi ok. 10-25 tys. zł. Zanim więc podejmiesz decyzję o wynajmie, warto zbadać rynek i sprawdzić, jaki zysk może przynieść pensjonat. Może się zdarzyć, że comiesięczna opłata przewyższy przychód.
Powalcz o dotacje
Jeśli nie dysponujesz wystarczającą gotówką na start, spróbuj postarać się o dotacje unijne. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego poszczególne województwa mają do rozdysponowania środki na wsparcie między innymi lokalnych inicjatyw rozwojowych oraz mikro-, małej i średniej przedsiębiorczości. Turystyka jest jednym z priorytetów, tak więc jeżeli przedstawisz dobrze przygotowany projekt, możesz liczyć na dotacje w wysokości do 40 tys. zł. Jak to zrobić? Przygotowując wniosek, musisz dokładnie określić, co i gdzie chcesz robić (np. przekształcić dom na pensjonat), następnie odpowiednio to uzasadnić oraz oszacować, jakie będą skutki realizacji twojego pomysłu. Powinien być on wypełniony bardzo starannie, ponieważ każdy wniosek będzie skrupulatnie oceniony. Niedopatrzenie, np. brak odpowiedniego załącznika, może spowodować, że twoja aplikacja - niezależnie od jej zawartości merytorycznej - zostanie odrzucona. Musi ona spełniać wytyczne programu, a także kryteria techniczne, finansowe oraz strategiczne. Po złożeniu wniosku uzbrój się w cierpliwość, ponieważ oczekiwanie na sprawdzenie i ocenę może potrwać nawet dłużej niż 3 miesiące. Jeśli twój wniosek znajdzie się wśród projektów, które uzyskały największą liczbę punktów, podpiszesz umowę o dofinansowanie. O szczegóły zapytaj w urzędzie wojewódzkim albo w urzędzie pracy.
Ważna lokalizacja
Korzystne usytuowanie pensjonatu to jeden z istotniejszych kluczy do powodzenia twojego biznesu. Na pewno warto szukać nieruchomości położonych w rejonach atrakcyjnych turystycznie - w górach, nad morzem, nad jeziorem, w lesie albo w pobliżu interesujących zabytków. W górach sezon trwa praktycznie cały rok. Zarówno latem, jak i zimą jest tu mnóstwo turystów, dlatego masz większą szansę na stały zarobek. Podobnie jest jeśli swój pensjonat otworzysz w mieście chętnie odwiedzanym przez turystów. Nad wodą czy w lesie na gości możesz liczyć przez 3-4 miesiące w roku (od maja do października). Jeśli jednak zapewnisz odwiedzającym dodatkowe atrakcje, to przyciągniesz ich także w zimie czy jesienią. I tak na przykład prowadząc biznes w lesie, gdzie jest sporo szlaków i ścieżek rowerowych, możesz zachęcać do przyjazdu do swojego pensjonatu, organizując kuligi czy wycieczki na nartach biegowych.
Ile można zarobić
Ceny za nocleg w niewielkich pensjonatach wahają się od ok. 25 zł do 100 zł za osobę. Zależy to zwłaszcza od wielkości pokoju. Najtańsze są pokoje 3-4-osobowe (w przeliczeniu na jedną osobę), nieco droższe 2-1-osobowe. To, ile zarobisz, jest oczywiście zależne od obłożenia. Przyjmując, że posiadasz 4 pokoje 2-osobowe za 80 zł (40 zł za osobę), 1 pokój 3--osobowy za 90 (30 zł za osobę) oraz 2 pokoje 4-osobowe za 100 zł (25 zł za osobę), to przy pełnym obłożeniu zarobisz za jedną dobę 610 zł. Na taki zysk możesz jednak liczyć raczej w weekendy i tylko w sezonie. Zwykle będziesz mieć zajętych 30-70 procent pokoi, tak więc w ciągu doby zarobisz ok. 200-360 zł, a w ciągu miesiąca - 6-10 tys. zł (od tej sumy należy jednak odjąć wydatki na bieżące koszty utrzymania pensjonatu). Na początku nie będzie ci potrzebny dodatkowy pracownik. Większość niewielkich pensjonatów to biznes rodzinny, dzięki temu można znacznie obniżyć comiesięczne koszty.
Warto również rozważyć tańszy wynajem pokoi większym grupom. Jeśli na przykład pokój będzie chciało wynająć więcej niż 10 osób, to możesz policzyć wtedy od każdego gościa 25 zł za noc. I tak zarobisz, a będziesz mieć pewność, że większość miejsc noclegowych będzie zajętych.
Jeśli do noclegu zaoferujesz również śniadanie, to za pokój możesz zażądać więcej, np. 120 zł za 2 osoby.
Restrykcyjne wymagania
Oferując pokoje gościom, musisz pamiętać, że każdy pensjonat powinien spełniać określone wymagania przeciwpożarowe oraz sanitarne. O szczegóły dotyczące wymagań przeciwpożarowych należy zapytać w komendzie powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Tutaj również uzyskasz zgodę na otwarcie obiektu. Musisz również udać się do właściwego dla położenia pensjonatu państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, żeby uzyskać opinię, która potwierdzi spełnienie niezbędnych wymagań sanitarnych.
Zanim otworzysz swoją działalność, należy również uzyskać we właściwym dla położenia pensjonatu urzędzie marszałkowskim zaszeregowanie obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii. Według definicji prawnej pensjonat to obiekt posiadający co najmniej 7 pokoi, świadczący dla gości całodzienne wyżywienie (w niektórych przypadkach wystarczy odpowiednio wyposażona kuchnia, gdzie turyści będą mogli przygotowywać sobie samodzielnie posiłki).
Pamiętaj, żeby w widocznym miejscu umieścić szczegółowe informacje dotyczące pensjonatu, między innymi nazwę (koniecznie na zewnątrz budynku), dane właściciela, rodzaj i kategorię obiektu (liczbę gwiazdek) czy zakres świadczonych usług i ceny. Uwaga! Licz się z tym, że czekają cię sporadyczne kontrole. Jeśli nie dostosujesz się do wymagań lub nie uzyskasz odpowiedniej decyzji, a będziesz prowadzić pensjonat mimo jej braku, to może ci grozić kara grzywny, a nawet pozbawienia wolności.
Postaw na reklamę
Bez skutecznej promocji twój biznes ma niewielkie szanse na zaistnienie na rynku. Dobra lokalizacja i konkurencyjna cena nie zawsze wystarczą, żeby klient wybrał właśnie twój pensjonat. W turystyce najefektywniejsza jest obecnie reklama w Internecie. Oprócz założenia własnej strony, warto również zaprezentować się na popularnych portalach turystycznych, np.
www.eholiday.pl,
www.urlopwpolsce.pl,
www.meteor.turystyka.pl,
www.nocowanie.pl,
www.noclegi-online.pl.
Taka reklama niewiele kosztuje (od kilkudziesięciu do kilku tysięcy zł rocznie), ale trafia prosto do grupy potencjalnych klientów, którzy szukają noclegów. Pomyśl też o zaprezentowaniu się w lokalnych mediach (prasie, radiu, telewizji oraz portalach internetowych). W miejscach chętnie odwiedzanych przez turystów zostaw ulotki i foldery reklamowe. Część z odwiedzających może jeszcze nie mieć wykupionego noclegu, więc być może zatrzyma się w twoim pensjonacie. Gości przyciągnie również chwytliwa nazwa, oryginalny wystrój albo dodatkowe atrakcje, np. domowa kuchnia, wypożyczalnia rowerów, grill czy wieczorne ogniska.
Pamiętaj, że w przypadku działalności turystycznej bardzo ważna jest wyrobiona marka. Jeśli zadbasz o wysoki standard usług, to zadowoleni turyści wrócą do twojego pensjonatu, polecą cię znajomym i wystawią dobre opinie na forach internetowych.
KOSZTY INWESTYCJI
- zakup domu (350 mkw.) do adaptacji wraz z remontem 7 pokoi ok. 750 tys. zł - postawienie nowego budynku 350 mkw. ok. 1,2 mln zł - zakup wyremontowanego - wynajęcie pensjonatu ok. 20 tys. - reklama ok. 2 tys. zł
MIESIĘCZNE - bieżąca obsługa (sprzątanie, wymiana pościeli, drobne naprawy, remonty) ok. 1,5 tys. zł - opłaty stałe (ZUS, składki, media)
DOCHÓD
PRZYCHODY MIESIĘCZNE - comiesięczne obłożenie pensjonatu z 19 miejscami noclegowymi na poziomie 60 proc. (średnia cena za 1 osobę 30 zł) ok. 9 tys. zł
- DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM ok. 5,5 tys. zł
- DOCHÓD PO OPODATKOWANIU (podatek liniowy) ok. 4455 zł