kawa

i

Autor: pinterest

Otwórz sklep z herbatą i kawą

Marzysz o herbaciarni z prawdziwego zdarzenia, ale nie dość, że nidy nie prowadziłeś takiego biznesu to brakuje ci środków na start? Zastanów się nad otwarciem klimatycznego sklepiku z kawą i herbatą. Ta inwestycja wymaga mniejszych nakładów finansowych.

Sklep z wyjątkowymi kompozycjami kaw i herbat można otworzyć zarówno w mniejszym, jak i większym mieście. Jednak taki biznes ma szanse na powodzenie tylko wtedy, gdy jego właściciel będzie miał do niego serce i w pełni zaangażuje się w handel oraz zadba o najlepsze zaopatrzenie. Sklep z kawą i herbatą musi mieć charakterystyczną atmosferę, na którą składają się wystrój lokalu, odpowiedni asortyment i profesjonalna obsługa.

Dokładny biznesplan

Taki sklep może otworzyć każdy miłośnik kawy i herbaty. Od czego zacząć swoją przygodę z egzotycznym biznesem? Podstawą jest dobry biznesplan. Bez tego ani rusz. Konstruując go, należy dokładnie wyliczyć koszty i zyski. Zbyt optymistyczna postawa może okazać się zgubna i doprowadzić do niepowodzenia. Na tym etapie pesymizm może zaprocentować.

Czytaj także: Nareszcie cisza w pociągach. PKP wprowadza strefę ciszy

Zanim usiądziesz do biznesplanu, odwiedź inne tego typu sklepy, porozmawiaj ze sprzedawcami i z właścicielami takich punktów działających w innych pobliskich miejscowościach, poszukaj przyszłych dostawców, sprawdź cenniki w sklepach internetowych. Musisz być świadomy, ile taki sklep faktycznie będzie kosztował i ile realnie możesz w nim zarobić.

Działanie w sieci

Jeśli po dokonaniu dokładnych wyliczeń okaże się, że stać cię na uruchomienie sklepu z kawą i herbatą, startuj z firmą. Zacznij od coraz bardziej popularnej sprzedaży internetowej. Dzięki działalności w sieci po produkty ze sklepu będą sięgać klienci nie tylko z twojej okolicy, ale i całej Polski. Prowadzenie sklepu internetowego wymaga doskonałej organizacji. Wszystkie zamówienia muszą być realizowane bezbłędnie i na czas. Techniczne przygotowanie sklepu można zlecić innej firmie lub wykupić gotowe modele. Koszt takiej usługi waha się od 1 nawet do 10 tys. zł. Jeśli wybierze podstawową opcję, to całe zarządzanie sklepem weźmiesz na siebie. Wtedy musisz pamiętać o dobrej jakości zdjęciach produktów, ciekawych opisach, aktualizacji cen i wprowadzaniu promocji. Oprócz tego będziesz odpowiadać za przyjmowanie i realizację zamówień, kontakt z klientami, wysyłanie paczek. Pracy przy wirtualnym sklepie jest sporo. Ale w tym wypadku odchodzą koszty związane z najmem lokalu, bo gotowe produkty można trzymać w domu.

Ważna lokalizacja

Kiedy biznes się rozkręci, warto poszukać miejsca na sklep stacjonarny. Oczywiście osoby, które nie mają zamiaru prowadzenia biznesu w sieci, od razu muszą szukać dobrej dla siebie lokalizacji. Sklep z kawą i herbatą nie musi być duży. Na początek wystarczy niewielki lokal o pow. ok. 25 - 30 mkw. Atutem stanie się witryna, w której będą prezentować się rozmaite mieszanki wyśmienitych kaw i herbat oraz eleganckie, delikatne filiżanki, kubeczki i czajniczki. Najlepszym miejscem na taki sklep jest centrum miasta, starówka, trasy turystyczne, galerie i pasaże handlowe. Boczne uliczki, nowe jeszcze niezamieszkałe osiedla to lokalizacje, których najlepiej unikać, bo nie najlepiej rokują.

Sklep z klimatem

Sklep z kawą i herbatą musi być odpowiednio urządzony. Podstawą są regały dostosowane do przechowywania kaw i herbat. Oferując produkty sypane sprzedawane na wagę, zwracaj uwagę na głębokość półek - będą musiały pomieścić spore worki. W takim sklepie nie może zabraknąć eleganckiego kredensu na porcelanę. Klimat stworzy ciepła kolorystyka – najlepiej różne odcienie brązu, złamanej bieli, stonowanego pomarańczu. Nie zapomnij także o eleganckich lampach, które pięknie oświetlą nawet małe wnętrze.

W poszukiwaniu dostawców

W sklepie najważniejszy jest dobrej jakości asortyment. Dlatego też w punkcie, który ma słynąć ze wspaniałej kawy lub herbaty jest miejsce wyłącznie na składniki oryginalne i najwyższej klasy, ale za rozsądną cenę. W związku z tym już przed uruchomieniem biznesu, trzeba znaleźć odpowiednich dostawców. Poszukiwania należy prowadzić w Polsce i za granicą. Jak rozpoznać właściwe produkty? Trzeba prosić producentów o przesłanie próbek, samemu ich odwiedzać i na miejscu oceniać wytwarzane lub sprowadzane przez nich produkty, uczestniczyć w branżowych targach. Nie ma mowy o kupowaniu towaru „na oko”. Właściciel i sprzedawca muszą znać smak i właściwości każdej oferowanej w sklepie kawy i herbaty. Pamiętaj, że sklep z kawą i herbatą to pomysł na firmę dla prawdziwych pasjonatów. Ci nie przepuszczą żadnej okazji, by spróbować różności.

Dodatkowa oferta

Sama kawa i herbata (pakowana i na wagę) to nie wszystko. W takim sklepie powinna znajdować się również odpowiednia porcelana (kubeczki, filiżanki, czajniczki), zaparzacze, łyżeczki, rozmaite pojemniki na mieszanki kaw i herbat. Można oferować także zdobienia kubków na życzenie klienta. Jeśli posiadasz talent i zmysł artystyczny warto byś zaoferował zdobienia wykonywane na miejscu. Do realizacji większych zamówień możesz do współpracy zaprosić profesjonalną firmę zajmująca się nadrukami.

Zobacz też: PiS chce podnieść podatek dla najbogatszych do 40 proc.? "To i tak było nisko"

Często sklep z kawą i herbatą prowadzą osoby, które marzą o własnej herbaciarni. Dla nich sklep jest on pierwszym krokiem do większego sukcesu. Jeśli masz większy sklep, w którym zmieszczą się dosłownie trzy, cztery stoliki, to pomyśl o dodatkowej ofercie w postaci małej kawiarenki. Każdy gość będzie mógł sobie wybrać lub stworzyć własną kompozycję gorącego napoju i wypić go na miejscu. Jednak pamiętaj, by nie tworzyć takiego zakątka na własną rękę. Do prowadzenia działalności związanej z przygotowywaniem, serwowaniem kaw, herbat i ciastek będą potrzebne odpowiednie zezwolenia sanepidu. Rzecz jasna trzeba będzie dostosować do tego sam lokal.

Reklama i promocja

Sklep z kawą i herbatą, tak jak każdy biznes związany z handlem, trzeba odpowiednio reklamować. W przypadku punktu stacjonarnego jeszcze przed otwarciem należy wywiesić w witrynie duży estetyczny napis informujący o tym, co powstaje. Dobrym pomysłem jest promocja w lokalnych, ale i branżowych mediach. Spróbuj oferowane u siebie produkty promować u innych. Na przykład u dobrego lokalnego fryzjera czy kosmetyczki niech będzie serwowana herbata i kawa właśnie z twojego sklepu, a ty w zamian u siebie udostępnij wizytówki tych przedsiębiorców.

Ważnym elementem promocyjnym jest również przykuwający uwagę szyld z nazwą sklepu. W tym, przypadku można postawić na ciepłe, stonowane barwy. Lepiej zrezygnować z neonowego różu czy zieleni. Po uruchomieniu sklepu nie wolno zapominać o cyklicznych promocjach i rabatach dla stałych klientów.

Sprzedawca z pasją

W sklepie z kawą i herbatą za ladą może stanąć sam właściciel. Jednak wraz z rozwojem działalności będzie miał on mnóstwo pracy związanej m.in. z zaopatrzeniem, czy szukaniem nowych lokalizacji. Dlatego też prędzej czy później niezbędni będą sprzedawcy. Rekrutując pracowników na to stanowisko, zwracaj uwagę na ich doświadczenie w pracy w podobnej branży, aparycję, kulturę osobistą i znajomość kaw oraz herbat. W takim sklepie muszą pracować osoby z pasją, które same lubią różnego rodzaju kawy, herbaty i znają ich właściwości. Sprzedawca w takim sklepie zapewne będzie musiał udzielać odpowiedzi na rozmaite zapytania miłośników egzotycznych napojów. Na właścicielu sklepu będzie też spoczywał obowiązek szkolenia personelu.

Niezbędne formalności

Aby legalnie prowadzić sklep z kawą i herbatą, jej właściciel musi zarejestrować swoją działalność gospodarczą. Można to zrobić drogą elektroniczną lub tradycyjną. W pierwszej kolejności należy wypełnić wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można wypełnić wniosek w formie elektronicznej i przesłać go za pomocą platformy CEIDG. Tym samym zgłasza się działalność do urzędu statystycznego i do urzędu skarbowego.

Jeśli preferujesz tradycyjne formy załatwiania spraw w urzędach, to udaj się do urzędu gminy. Tam pobierz i złóż papierowy wniosek o wpis do CEIDG. Trzeba będzie jeszcze załatwić formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS. Jako aktywny przedsiębiorca powinieneś założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę i eleganckie wizytówki z numerem swojego telefonu komórkowego, stroną internetową sklepu i adresem e-mail.

Jeśli nie masz pewności co do herbacianego biznesu, ale nie chcesz rezygnować z realizacji marzeń, pomyśl o franczyzie. W takim modelu będziesz mieć pomoc w prowadzeniu sklepu. Od franczyzodawcy otrzymasz m.in. pakiet know-how, wsparcie techniczno-merytoryczne, meble, dekoracje, sprzęt. Twoim zadaniem będzie znalezienie odpowiedniego lokalu i wypracowywanie swoich zysków.

Koszty inwestycyjne: najem lokalu w mieście średniej wielkości (na trzy miesiące) – 4,5 tys. zł, remont i umeblowanie lokalu – ok. 7 tys. zł, reklama i promocja – 2 tys. zł, zaopatrzenie – 5 tys. zł, kasa fiskalna – 1 tys. zł. SUMA: 19,5 tys. zł. Koszty miesięczne: najem lokalu – ok. 1,5 tys. zł, zaopatrzenie – 2 tys. zł. SUMA: 3,5 tys. zł Dochód: Zakładając, że dziennie zarobisz około 300 zł. SUMA: ok. 4 tys. zł (po odjęciu kosztów miesięcznych i podatku).

Sprawdź także: Zarabiaj na profesjonalnym odnawianiu butów [ZDJĘCIA]

Iwona Zabielska (49 l.), właścicielka sklepu KAWA-HERBATA w Białymstoku (woj. podlaskie):

– Pracowałam 22 lata w korporacji z branży finansowej. Miałam już tego dosyć. Chciałam się usamodzielnić i do głowy przyszedł mi pomysł na sklep z kawą i herbatą na wagę. Zanim jednak zdecydowałam się na uruchomienie własnej firmy, przez wiele tygodni poznawałam tajniki tych roślin i powstających z nich naparów. Wkrótce udało mi się otrzymać unijne dofinansowanie i w grudniu ubiegłego roku uruchomiłam sklep. Jednocześnie, przy pomocy syna Łukasza (22 l.), studenta informatyki, założyłam stronę internetową i rozpoczęłam sprzedaż wysyłkową na aukcjach internetowych. Mój mąż, Jacek (48 l.), od wielu lat zajmuje się dystrybucją akcesoriów do parzenia i serwowania kawy i herbaty, więc i taki towar szybko znalazł miejsce w moim sklepie. Od początku zależało mi na wysokiej jakości produktów i bardzo starannie wybierałam hurtownie, w których się zaopatruję. Dbam o to, aby moja oferta była różnorodna, a towar ciekawszy niż u konkurencji. Aby sprzedawane przeze mnie kawy i herbaty zawsze były świeże, zamawiam je często, ale w niewielkich ilościach. W niedalekiej przyszłości planuję wprowadzić do sprzedaży słodycze, a z czasem uruchomić kawiarnię. Choć mój sklep działa niespełna rok, już mogę pochwalić się gronem stałych klientów, którzy polecają mój punkt swoim znajomym. To najlepsza rekomendacja.

Najnowsze