Walka jest zacięta, bo w grę wchodzą intratne kontrakty. PKP CARGO do czołówki już należy. Dziś jest drugim co do wielkości przewoźnikiem w Unii Europejskiej. Ponieważ jednak wysokie w rankingu miejsce wynika głównie z wielkości samego polskiego rynku, spółka zdecydowała się na ekspansję na rynkach zagranicznych. Jednym słowem - PKP CARGO podbija Europę.
Ciągły Rozwój
To jednak nie rewolucja, ale ewolucja poparta dokładnie przemyślaną strategią. PKP CARGO z powodzeniem działa już w Czechach, Niemczech i na Słowacji. Specjalne certyfikaty bezpieczeństwa, jakimi tam dysponuje, umożliwiają spółce realizację samodzielnych przewozów. Ostatnio niemal każdego miesiąca firma podpisuje nowe umowy na przewozy w tych krajach. Od 2010 r. pozyskała już 5 proc. czeskiego rynku, z sukcesem przeprowadziła też pierwszy tranzytowy przewóz nadzwyczajny (pociąg do szlifowania szyn) przez terytorium Czech. W ciągu ostatnich kilku miesięcy rozpoczęła również przewozy tranzytowe przez terytorium Niemiec (w relacji do granicy belgijskiej i francuskiej), wjechała do strategicznego portu w Hamburgu, a także ruszyła z regularnymi przewozami tranzytowymi przez Słowację (w relacji do granicy węgierskiej).
Apetyt na więcej
Na tym jednak plany spółki się nie kończą. W PKP CARGO trwają intensywne prace nad pozyskaniem certyfikatów bezpieczeństwa umożliwiających samodzielne przewozy w Holandii, Belgii, Austrii i na Węgrzech. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przewoźnik uzyska stosowne licencje jeszcze w tym roku. Docelowo PKP CARGO chce zaoferować klientom własne przewozy w ciągu najważniejszych europejskich korytarzy transportowych, np. w relacji Rotterdam - Małaszewicze na granicy polsko-białoruskiej.
Dla PKP CARGO wyraźnie nastała nowa era. Czasy, gdy spółka realizowała tylko przewozy z lub do Polski, przechodzą do historii. Przełomowe okazało się niedawne wygranie przetargu na przewozy dla ArcelorMittal przez PKP CARGO INTERNATIONAL, spółkę z grupy PKP CARGO LOGISTICS. Umowa przewiduje przewozy w sumie 700 tys. ton ładunków, z czego 400 tys. będzie transportowane na trasie z Bośni do Ostrawy w Czechach.
Ekspansja PKP CARGO na rynkach Europy .Obecnie PKP CARGO wykonuje samodzielne przewozy:
w Niemczech
- na linii Tychy - Frankfurt (Oder) - Wustermark k. Berlina - Hamburg - Aachen (granica Niemiec z Belgią) - Forbach (granica Niemiec z Francją)
- na linii Poznań - Ruhland
- na linii Dąbrowa Górnicza - Oberhausen
w Czechach:
- na linii Tychy - Zebrzydowice - Breclav (granica Czech z Austrią) =na linii Zebrzydowice - Čadca (granica Czech ze Słowacją) =na linii Zebrzydowice - Ostrava
- na linii Pawłowice - Petrovice - Breclav (granica Czech z Austrią) - Rajka (granica Austrii z Węgrami) i dalej do Zenicy w Rumunii
na Słowacji:
- na linii Dąbrowa Górnicza - Muszyna/Plavec - Čana (granica Słowacji z Węgrami) i dalej do Maliny w Rumunii
- na linii Omarsko (Bośnia), przez Chorwację, Węgry, Słowację - Ostrava (Czechy) - Dąbrowa Górnicza - Kraków