W portfelach Polaków znajduje się już ponad 35 mln kart płatniczych. Coraz chętnie korzystamy z bezgotówkowych form płatności, jednak mali i średni przedsiębiorcy zdecydowanie wolą posługiwać się gotówką. Jedynie 20 proc. firm z tego sektora korzysta ze służbowych kart kredytowych, a dominującą formą płatności pozostaje gotówka. Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa nie do końca przekonały się do płatności bezgotówkowych.
- Na przykład podróże służbowe pracowników opłaca gotówką aż 80 proc. polskich MŚP. Jedynie 10 proc. przedsiębiorstw wykorzystuje w tym celu kartę służbową - zauważa Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska.- Przeprowadzone przez nas badania wyraźnie pokazały, że gotówka jest najczęściej pobierana przez pracowników w formie rozliczanej po powrocie zaliczki (45 proc.). Nieco rzadziej pracownik pokrywa wydatki z własnych środków, które następnie są refundowane przez pracodawcę (35 proc.).
Tymczasem wprowadzenie płatności bezgotówkowych w firmie umożliwia usprawnienie prac całego przedsiębiorstwa, poprawę bezpieczeństwa transakcji, znaczną oszczędność czasu i zmniejszenie kosztów, bo przechowywanie gotówki wymaga fizycznych urządzeń i zabezpieczeń – przekonuje Katarzyna Fatyga.
Liczy się oprocentowanie i okres bezodsetkowy
Firmy, które zdecydowały się na płatności bezgotówkowe, przy wyborze kart kredytowych kierują się przede wszystkim długością oferowanego okresu bezodsetkowego (86 proc.) i wysokością oprocentowania kredytu (75 proc.).
Rada Polityki Pieniężnej od dłuższego czasu utrzymuje stopy procentowe, które wpływają na wysokość oprocentowania kredytu, na tym samym niskim poziomie. Na rynku dostępne są karty kredytowe dedykowana przedsiębiorcom o oprocentowaniu w wysokości już 6- 8 proc., a okres bezodsetkowy może sięgać nawet 59 dni.
Ważny dostęp przez Internet
Ponad połowa badanych przedsiębiorstw ceni sobie również internetowy dostęp do kont wszystkich kart firmy (56 proc.), a tym samym możliwość stałej kontroli wydatków. Dla 14 proc. istotnym dodatkiem do karty jest atrakcyjny program lojalnościowy. 43 proc. przedsiębiorców korzystających z kart kredytowych byłaby gotowa zmienić używaną kartę, jeśli inny wydawca zaoferowałby bardziej atrakcyjny produkt. Jedna trzecia firm (31 proc.) nie jest gotowa na taką zmianę, bez względu na dostępną ofertę.