Ciasto Pieniądz

i

Autor: Marcin Wziontek/Super Express

Pomysł na firmę: Pracownia ekologicznych wypieków

2022-03-10 15:38

Ciasta, ciasteczka, desery z ekologicznych składników, przygotowane według domowych lub nowatorskich receptur, zdobione owocami prosto od lokalnego rolnika lub ogrodnika są teraz na topie. Moda na produkty vege, eko, wegetariańskie, bezglutenowe, bez cukru, ma się doskonale. I nie jest ona tylko ekstrawagancją, ale często po prostu koniecznością warunkowaną stanem zdrowia łasuchów. Kiedyś osoby z nietolerancjami pokarmowymi, alergiami czy schorzeniami musiały piec słodkości w domu. Teraz mogą je zamawiać w wyspecjalizowanych w takich wypiekach pracowniach. Często zaopatrują się w nich także kawiarnie i restauracje. To dobry adres także po łakocie na wesele w stylu naturalnym czy mniejszą uroczystość domową. Jak stworzyć taką firmę?

Lubisz słodycze? Robiąc ciasta i desery, czujesz się jak ryba w wodzie? Interesujesz się kuchnią i cukiernictwem w wersji wegańskiej, wegetariańskiej, bezcukrowej, bezglutenowej, słowem – zdrowej? Jeśli trzy razy odpowiedziałeś „tak”, to pomysł na biznes idealny dla ciebie. W Polsce coraz śmielej powstają pracownie cukiernicze specjalizujące się w szeroko pojętym cukiernictwie w formie eko i vege. W takich miejscach powstają pyszne słodkości stworzone z ekologicznych, ściśle wyselekcjonowanych składników, które często zamawiane są u lokalnych rolników, ogrodników lub pochodzą z własnego ogrodu. Takie wypieki mogą być pozbawione odzwierzęcych składników, ale i tradycyjnego cukru. Chodzi o to, by były nie tylko pyszne, ale i zdrowe.

Odpowiedni lokal

Podstawą pracowni cukierniczej jest lokal. Tego typu biznes na małą skalę teoretycznie można prowadzić w domu. Trzeba mieć jednak świadomość, że jest to miejsce przygotowywania żywności dla ludzi, więc trzeba spełniać normy sanitarne i dostać pozwolenie sanepidu na prowadzenie działalności w domu. Pracownia cukiernicza objęta jest takimi przepisami jak tradycyjna stacjonarna cukiernia. Zgodnie z urzędniczymi wytycznymi trzeba spełnić m.in. następujące warunki: w pomieszczeniu, w którym będą przygotowywane posiłki, powinny być umywalki z gorącą i zimną wodą, obok mydło w płynie, środek dezynfekcyjny oraz ręczniki; toalety oddzielone od pomieszczeń produkcyjnych; blaty z twardego, gładkiego i łatwego do utrzymania w czystości materiału; lodówka.

Jeśli obawiasz się, że samodzielnie sobie nie poradzisz z urzędniczymi przepisami sanitarnymi, zaproś do współpracy architekta specjalizującego się w projektowaniu lokali gastronomicznych. Taki architekt rzeczoznawca opracuje właściwy projekt technologiczny, który później oceni sanepid. Jeśli wszystko będzie w porządku, trzeba będzie poprosić sanepid o odbiór lokalu. Warto wspomnieć, że osoba przygotowująca żywność powinna mieć aktualną książeczkę zdrowia sanepidu.

Zaufani dostawcy

Tworząc ekologiczne słodkości, trzeba mieć odpowiednich dostawców wysokiej jakości składników. Tutaj nie może być mowy o zakupach w ogólnodostępnych hurtowniach. Najlepiej poszukać dobrych ogrodników, rolników, a nawet młynarzy (moda na prowadzenie młynów wraca), którzy dostarczą składniki najlepszej jakości. Chcąc stawiać przedrostek „eko” przed nazwami wypieków, warto zadbać o to, by dostawcy produktów posiadali gospodarstwa lub produkty certyfikowane. Wtedy i ty śmiało będziesz mógł używać takiego określenia, co do swoich wypieków.

Dostawa pod drzwi

Słodkości trzeba klientom dostarczyć. To ważna usługa szczególnie w pandemii. Zwykle pracownie cukiernicze nie są w centrach miast i trudno klientom do nich dotrzeć. Zatem gotowe słodkości należy dostarczyć do klienta indywidualnego czy do kawiarni lub restauracji. W przypadku mniejszych zamówień sprawdzi się małe, schludne, auto osobowe, w którym będzie można pakować odpowiednio zabezpieczone pudła. Uwaga, pojazd powinien być zaakceptowany przez Sanepid. Do większych zleceń przydać się może niewielka chłodnia, którą w razie potrzeby można wypożyczyć.

Promocja w sieci

Podstawowym kanałem reklamowym jest internet. Firma musi mieć porządną stronę internetową z dobrej jakości zdjęciami, i profile w serwisach społecznościowych (podstawa to: Facebook, Instagram, TikTok). Przygotowanie strony i profili/kont, pozycjonowanie i moderowanie najlepiej zlecić profesjonalnej agencji interaktywnej. To bardzo ważne, by jak najwięcej internautów poszukujących takiej firmy, bez problemu trafiło właśnie na twoje przedsiębiorstwo.

Aby prowadzić firmę, przede wszystkim trzeba ją bezpłatnie wpisać do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i mieć pozwolenia z Sanepidu. Wpis Do CEIDG można zrobić elektronicznie lub w urzędzie gminy.

Koszty inwestycyjne (w małym mieście):

remont lokalu: 10 tys. zł

wyposażenie: 15 tys. zł

wynajęcie na rok: 15 tys. zł

reklama: 5 tys. zł

produkty na pierwsze wypieki: 700 zł

SUMA: 45,7 tys. Zł

Piotr Kurczewski właściciel pracowni cukierniczej CiastoPieniądz w Warszawie

Pieczemy takie ciasta, jakie sami chcielibyśmy jeść

Nasze początki sięgają 2009 roku, ale pod nazwą CiastoPieniądz działamy od 2012 roku. Zaczynaliśmy jako wystawca na warszawskim Biobazarze, gdzie mieliśmy stoisko z naszymi domowymi wypiekami. W miarę wzrostu zainteresowania jak i oferty, zmieniliśmy naszą grupę docelową na odbiorców firmowych i internetowych. To co wyróżnia nas na rynku, to przede wszystkim jakość naszych produktów. Nasze ciasta pieczemy wyłącznie ze składników naturalnych, najwyższej jakości. Nie ma tu mowy ciastach z proszku czy sztucznych barwnikach. Tylko prawdziwe jajka, masło i porządna czekolada. Pieczemy takie ciasta, jakie sami chcielibyśmy jeść w kawiarniach czy z dumą poczęstować gości podczas niedzielnego obiadu. Nasze wypieki powstają w odpowiednio dostosowanej do tego pracowni, która znajduje się w sąsiedztwie naszego domu. Przepisy wymyślamy częściowo sami, a częściowo posługujemy się przepisami naszych cudownych cukierników. Na początku działalności firmy ciasta wypiekaliśmy głównie w rodzinnym gronie, aktualnie zatrudniamy 4 osoby w pracowni plus kierowcę. Z każdym rokiem rośnie zainteresowanie ciastami naturalnymi, wegańskimi. Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na to, z czego i jak zrobione jest ciasto. Coraz większa świadomość żywieniowa i tęsknota za rodzinnymi smakami naszych klientów, spotyka się ze zrozumieniem naszej filozofii, jak i cen naszych produktów. Mówiąc wprost, jeśli coś ma być dobre i zdrowe, musi odpowiednio kosztować. Składniki do ciast zamawiamy w wyspecjalizowanych firmach. Jeśli chcemy upiec coś sezonowego lub wyjątkowego na zamówienie, lubimy wybierać się na lokalne targowiska i bazary w poszukiwaniu regionalnych i naturalnych produktów. Okres pandemii był dla nas i dla naszych odbiorców bardzo trudny. Wiele kawiarni musiało się zamknąć w czasie lockdownu i niestety nie wróciło ponownie na rynek. Jednak dzięki naszej determinacji i lojalnej załodze udało nam się przetrwać i wrócić do działania ze zdwojoną siłą.

Tańczące z Promocjami 22-02-2022
Sonda
Czy w Twoim domu w każdy weekend piecze się ciasto?
Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze