Ministerstwo Finansów Oceniają: Ryszard Petru, przewodniczący Towarzystwa Ekonomistów Polskich, Piotr Kuczyński, analityk rynku finansowego
|
PLUSY + Niepoddanie się presji w czasie światowego kryzysu i brak zgody na zwiększenie wydatków. + Wspieranie reformy emerytur mundurowych na początku kadencji. + Dążenie do przyspieszenia prywatyzacji. + Wynegocjowanie z Międzynarodowym Funduszem Walutowym elastycznej linii kredytowej. + Skuteczne radzenie sobie z kryzysem - informacje były podawane tak, żeby rynki finansowe nie mogły Polski atakować. + Bardzo dobre posunięcie w sprawie OFE, czyli przekierowanie pieniędzy ze składek z OFE do ZUS - dzięki temu być może nie przekroczymy 55 proc. zadłużenia w stosunku do PKB. + Polityka prowadzona przez BGK, czyli interwencja na rynku walutowym w celu zatrzymania osłabiania się polskiej waluty.
|
MINUSY - Niepotrzebna awantura o OFE - i nawet nie tyle chodzi o cięcie składki, ile o retorykę użytą w tej debacie. Tłumaczenie ludziom, że ZUS jest lepszy od OFE wprowadziło niezłe zamieszanie w umysłach Polaków. - Brak zapędu reformatorskiego - nie dość, że Ministerstwo Finansów nie promowało reform, to wręcz wypowiadało sądy zniechęcające do nich (np. brak potrzeby podwyższania wieku emerytalnego). - Zmiana składki rentowej i progów podatkowych - to niekoniecznie pomogło gospodarce i mniej zarabiającym, a z budżetu ujęło 30-40 mld zł. - Podwyżka VAT - wprawdzie wpływy do budżetu wyższe, ale szkodzi przede wszystkim najuboższym, należało wrócić do starej składki rentowej, a nie podwyższać VAT.
|
Ministerstwo Infrastruktury Oceniają: Henryk Klimkiewicz, ekspert w sprawach polityki transportowej, Andrzej Sadowski, ekonomista z Centrum im. Adama Smitha
|
PLUSY + Imponująca liczba rozpoczętych inwestycji drogowych. Obecnie w budowie i przebudowie jest 1431 km dróg krajowych. Trwają prace przy budowie 708 km autostrad, 609 km dróg ekspresowych i 93 km obwodnic. + Rozpoczęcie systemu budowania opłat za dostęp do autostrad i dróg, czyli tzw. e-myto. Sukcesem było sprawne wprowadzenie nowego systemu i wybór technologii. + Podpisanie umowy na dostawę nowych pociągów. + Modernizacja sieci kolejowej. Od 16 listopada 2007 r. oddano do użytku prawie 1500 km torów kolejowych. Aktualnie modernizowanych jest ponad 2000 km. + Budowa i rozbudowa sieci lotnisk. Aż osiem portów lotniczych realizuje inwestycje polegające na rozbudowie własnej infrastruktury.
|
MINUSY - Niedotrzymanie terminów wykonania inwestycji drogowych i wysokie koszty budowy dróg oraz chaotyczny proces ich powstawania. - Nierozwiązanie problemów z przewozami pasażerskimi na kolei. - Nieumiejętnie przeprowadzony proces zmian na kolei. - Niedopuszczanie do konkurencji zewnętrznej, blokowanie zagranicznych przewoźników i konkurencji między lokalnymi przewoźnikami. - Brak liberalizacji przepisów budowlanych.
|
Ministerstwo Skarbu Oceniają: Tadeusz Aziewicz, przewodniczący Sejmowej Komisji Skarbu Państwa, Ryszard Zbrzyzny, członek Sejmowej Komisji Skarbu Państwa
|
PLUSY + Wznowienie procesu prywatyzacji oraz nadanie mu tempa i rozmachu - w ciągu 4 lat zakończono 530 projektów prywatyzacyjnych (262 jest w trakcie realizacji), a przychody z prywatyzacji wyniosły ponad 40 mld zł. + Kompromis z Grupą Eureko, dzięki któremu Skarb Państwa odzyskał kontrolę nad PZU S.A. na korzystnych warunkach. + Istotny wzrost liczby przedsiębiorstw prywatyzowanych poprzez Giełdę Papierów Wartościowych, w tym samej Giełdy. + Sukcesy spółek nadzorowanych przez resort skarbu. + Powstanie programu "Akcjonariat Obywatelski", promującego drobnych inwestorów. + Przygotowanie oprzyrządowania prawnego i decyzje uruchamiające proces inwestycyjny terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu.
|
MINUSY - Nieudana restrukturyzacja przemysłu stoczniowego. - Niejasna sytuacja co do przyszłości dwóch potężnych koncernów, która może trwać jeszcze przez wiele miesięcy (po próbie przejęcia przez PGE koncernu Energa). - Brak nowej ustawy o zasadach nadzoru nad majątkiem Skarbu Państwa. - Przeznaczenie przychodów budżetowych z prywatyzacji na bieżącą konsumpcję. - Wyczyszczenie Funduszu Rezerwy Demograficznej oraz Funduszu Rozwoju Przedsiębiorstw. - Brak koncepcji docelowego modelu sektora wydobywczego i energetycznego - wysprzedaje się chaotycznie kolejne pakiety akcji działających tam spółek. - Nieodpolitycznienie spółek Skarbu Państwa
|
Ministerstwo Gospodarki Oceniają: Janusz Steinhoff, były wicepremier i minister gospodarki, Marek Zuber, ekonomista
|
PLUSY + Troska o likwidację utrudnień w prowadzeniu biznesu i liberalizację przepisów dotyczących działalności gospodarczej. + Ustawa o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, która wprowadza m.in. oświadczenia zamiast zaświadczeń czy kopie w miejsce oryginałów. + Przyjęcie drugiej ustawy deregulacyjnej o redukcji niektórych obowiązków informacyjnych (np. zniesienie obowiązku ogłaszania sprawozdań finansowych w Monitorze Polskim, krótszy okres przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS) - przedsiębiorcy na zmianach zaoszczędzą około 3 mld zł rocznie. + Przygotowanie projektu trzeciej ustawy przewidującej uproszczenie prawa podatkowego oraz procesu uzyskiwania pozwoleń na budowę. + Aktywność przedstawicieli resortów w poszukiwaniu zagranicznych inwestorów dla Polski. + Wspieranie koncepcji poszukiwania łupków. + Udane pośrednictwo w pozyskiwaniu funduszy unijnych. + Aktywne uczestnictwo w procesach prywatyzacji, zwłaszcza górnictwa i energetyki - doszło do prywatyzacji JSW. + Postęp w informatyzacji - ograniczenie liczby papierowych dokumentów.
|
MINUSY - Kontrowersje pomiędzy ministrem gospodarki i ministrem finansów. - Niewystarczające zabiegi ministra o to, żeby być koordynatorem polityki gospodarczej rządu. - Za mały postęp, jeśli chodzi o innowacyjność gospodarki oraz informatyzację. - Nieuproszczenie przepisów podatkowych (np. ustawa o VAT), bo zabrakło determinacji w koalicji. - Niezmniejszenie liczby koncesji i pozwoleń. - Mała aktywność w sprawie zmiany przepisów dotyczących przetargów publicznych (obecne nie likwidują możliwości korupcji, priorytetem jest cena). - Brak istotnego przełomu w kwestii podniesienia innowacyjności gospodarki naszego kraju. Za mało było inicjatywy przy wprowadzaniu nowych rozwiązań i zmian w przepisach.
|