- Korporacja taksówkowa, której pani szefuje, ma w nazwie eko. Dlaczego?
- Jesteśmy jedyną w Polsce firmą świadczącą usługi taxi, która ma w swoją strategię wpisane stosowanie ekologicznych rozwiązań. Posiadamy elektroniczny system obsługi zleceń, klientów i elektroniczny obieg dokumentów. Nie produkujemy voucherów papierowych ani kart plastikowych, które rozkładają się 2 tys. lat. Nasz system umożliwia wysłanie do klienta najbliższej taksówki, optymalizujemy w ten sposób spalanie paliwa i jednocześnie chronimy środowisko. Nasze samochody mają góra 2 lata i spełniają najwyższe standardy w zakresie emisji spalin.
- Co wyróżnia EcoCar wśród innych korporacji?
- Na pierwszy rzut oka - jednolita flota nowych samochodów, ale nie jesteśmy korporacją taksówkową. Nasza firma świadczy usługi przewozu osób taksówką. Korporacja to zrzeszenie kierowców, którzy realizują wspólnie usługi taxi swoimi samochodami. Nasz model biznesowy jest zupełnie inny. Jesteśmy spółką akcyjną, posiadamy swój system i swoje samochody do obsługi, a kierowcy współpracujący z nami są wynagradzani za pracę według ustalonych zasad. Dzięki temu nasi kierowcy jeżdżą nowymi samochodami i nie narzekają na brak pracy, a klienci mają standard usług, jakiego oczekują. Samochody są czyste i pachnące, a kierowcy mili i uśmiechnięci, ponieważ nie mają na głowie większości problemów, jakie czekają na nich, kiedy pracują w korporacji. Mamy też rewelacyjne programy do obsługi klientów biznesowych, indywidualnych i rodzin. System widzi nasze samochody i potrafi obliczyć rzeczywisty czas dojazdu, dzięki czemu klient zawsze wie, kiedy dokładnie przyjedzie jego taksówka. W korporacji zlecenia wpadają do jednego worka, a konsultant zawsze mówi: "taksówka będzie do 10 minut", a potem bywa różnie.
- Jakie nowoczesne i innowacyjne rozwiązania usprawniające obsługę klientów wykorzystuje firma?
- Oferujemy różne sposoby zamawiania taksówek (telefon, Internet, aplikacja mobilna) i zapewniamy pełny monitoring przejazdów on-line. Posiadamy najwygodniejszy na rynku system rozliczeń za pomocą konta pre-paid. Polega on na tym, że klient doładowuje swoje konto dowolną kwotą i rozlicza się zupełnie bezgotówkowo. Jako firma proekologiczna nie prowadzimy systemu rozliczenia za pośrednictwem voucherów. Wystarczy, że klient założy profil w systemie EcoCar, poda numer telefonu i na tej podstawie następuje jego identyfikacja. Do wytyczania i optymalizacji trasy EcoCar wykorzystuje system komputerowy, co automatycznie skraca kurs. Dzięki temu nasi klienci mają świadomość, że dotrą na miejsce na czas, a przy okazji emisja spalin jest znacznie ograniczona.
- Niedawno firma powiększyła swoją flotę, kupując kilkadziesiąt nowych aut. To zapewne oznacza, że rośnie zainteresowanie usługami EcoCar i przybywa klientów?
- Na tle innych firm świadczących usługi taxi nasze samochody to segment premium, a cena jest niższa od wielu wiodących dotychczas na rynku firm. Dlatego klienci chętnie nas wybierają i do nas wracają. Mamy np. rabaty dla klientów płacących kartami zamiast gotówki i wiele promocji, które można śledzić choćby na Facebooku. Chcemy zapewnić naszym klientom komfort obsługi, musimy więc stale powiększać swoją flotę, starając się sprostać ich potrzebom.
- Z usług EcoCar częściej korzystają klienci indywidualni czy biznesowi? Firma ma specjalną ofertę dla MŚP?
- Nasza oferta skierowana jest zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Firmom oferujemy wygodny system indywidualnego konta rozliczeniowego, który w zależności od potrzeb może posiadać subkonta przypisane do poszczególnych działów czy pracowników danej firmy. Konto umożliwia zamawianie taksówek on-line oraz pełną identyfikację użytkownika składającego zamówienie. Mamy też ofertę dla rodzin z dziećmi. Doładowując konto rodzinne w systemie EcoCar, wszyscy zadeklarowani członkowie rodziny mogą w sposób bezgotówkowy korzystać z naszych usług. Oferujemy również obsługę imprez okolicznościowych, zarówno bardzo oficjalnych eventów, jak i spotkań rodzinnych, takich jak wesela czy wieczory kawalerskie.
- Zanim trafiła pani do EcoCar, była pani dyrektorem generalnym w Sawa Taxi, gdzie większość pracowników stanowili mężczyźni. W EcoCar pracuje wiele kobiet. Jak radzą sobie w tym ciągle jeszcze męskim biznesie?
- Rzeczywiście, kobiety są raczej rodzynkami w zarządach firm taxi. Tym bardziej miło jest, kiedy spotykam kobietę na swojej zawodowej drodze. Staram się jednak nie kierować kwestią płci w swojej pracy. Cenię pracowników za ich profesjonalizm, zaangażowanie i samodzielność, bez względu na płeć. W EcoCar jest wiele kobiet na stanowiskach kierowniczych, świetnie sobie radzą i jestem z nich dumna. Zresztą zostało udowodnione, że firmy, w których w zarządach i na wiodących stanowiskach pracują kobiety, radzą sobie dużo lepiej od tych, w których ich nie ma. I tego się trzymamy.
- Czy samochody elektryczne to przyszłość korporacji taksówkowych?
- Rynek samochodów elektrycznych ma osiągnąć 6,9 proc. sprzedaży w Polsce do 2020 r., czyli około 18 tys. rocznie. Prognozowana sprzedaż na świecie w 2018 r. to 2,7mln aut. W roku 2013 ceny samochodów elektrycznych spadły o 18 proc. i planowane są dalsze obniżki z uwagi na spadek cen akumulatorów litowo-jonowych. Europa zainwestowała 2 mld euro w projekty badawczo-rozwojowe dotyczące napędów i sieci ładowania samochodów elektrycznych. Jestem przekonana, że samochody elektryczne to przyszłość. Dziś jednak jest kilka barier, które muszą zostać zniesione. Cena samochodu, jego zasięg i stacje ładowania, których w Polsce prawie nie ma. Warto też wspomnieć, że w krajach, w których rynek samochodów elektrycznych rozwija się najprężniej, podatnicy mają wsparcie w postaci ulg w podatkach.
- Specjalizuje się pani w restrukturyzacji firm i tworzeniu strategii rozwoju dla firm. Jakie ma pani plany wobec EcoCar?
- EcoCar jest firmą istniejącą na rynku od ponad roku. Po przyjściu do firmy moje pierwsze kroki dotyczyły optymalizacji istniejących zasobów i stworzenia strategii rozwoju. Właśnie wchodzimy w etap realizacji strategii, która, mam nadzieję, spodoba się naszym klientom. Pozyskujemy z sukcesem środki na inwestycje w rozwój innowacyjnych systemów i już wkrótce będziemy mogli je upublicznić. Mam nadzieję, że Czytelnicy "Super Expresu" i nasi klienci będą trzymać za nas kciuki.
Aneta Ogrodniczek Prezes korporacji taksówkowej Eco Car.
Do zadań Anety Ogrodniczek należy nie tylko opracowanie i wdrożenie nowego modelu biznesowego (mającego zapewnić rozwój i zdecydowane zwiększenie udziałów taksówek Eco na warszawskim rynku przewoźników), ale również stworzenie w innych miastach korporacji EcoCar.
ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail