Super Biznes: Produkuj koszulki z nadrukiem

2014-10-22 20:06

Firma zajmująca się nadrukiem na koszulkach przyniesie zyski. Wystarczy mieć pomysł na oryginalne wzory i dostęp do dobrej jakości materiałów

Przeróżne wzory, zdjęcia bliskich, zabawne teksty czy firmowe logo. Nadruk na koszulkach zyskuje na popularności. Punkt z drukowaniem i sprzedażą takich produktów może założyć każdy. Do prowadzenia tego typu działalności nie trzeba mieć specjalistycznego wykształcenia. Przydadzą się natomiast zdolności artystyczne i wyczucie smaku.

Koszulka, bluza, plecak czy kubeczek z indywidualnym nadrukiem to prawdziwy hit. Taki gadżet chce mieć niemal każdy. Jeśli jest popyt, to i musi być też podaż. Zatem podpowiadamy, jak uruchomić taki punkt handlowo-usługowy, w którym można zlecić wykonanie konkretnego nadruku lub kupić gotową już rzecz.

Podstawa to dobra jakość produktu oferowanego w rozsądnej cenie. Buble raczej nie będą się sprzedawać jak świeże bułeczki. A już na pewno klienci nie będą po nie wracać. Aby produkt był porządny, to musi być wykonany z dobrej jakości materiału i mieć nadruk, który nie zniszczy się po pierwszym praniu.

Dokąd po towar

Same koszulki z powodzeniem zamówisz w hurtowniach. Zanim zdecydujesz się na konkretnego dostawcę, zapoznaj się z ofertą konkurencji. Pamiętaj, by nie wybierać towaru najniższej jakości, który szybko traci kolor i rozciąga się. Dobrze też poszukać dostawcy wśród innych firm trudniących się krawiectwem i tam zamawiać modne modele i ciekawe kolory. Oczywiście nie bój się negocjować jak najkorzystniejszych dla siebie cen. Możesz być miło zaskoczony, jakie efekty przyniesie taka biznesowa postawa.

Porządne wyposażenie

Firmę trudniącą się nadrukiem na ubraniach i przedmiotach przede wszystkim trzeba wyposażyć w profesjonalne maszyny, pozwalające na nanoszenie gotowych projektów druków cyfrowych na materiał. Do całego procesu drukowania na materiałach potrzebujemy komputera z odpowiednim oprogramowaniem, specjalistycznej drukarki i maszyny zgrzewającej utrwalającej nadruk. Koszt urządzeń może przekroczyć nawet 100 tys. zł. Jest jednak wyjście. Dużo mniej zapłacisz, biorąc maszyny w leasing, odkupując urządzenia z drugiej ręki lub podnajmując je w zewnętrznej profesjonalnej drukarni.

Dwa w jednym

Choćby ze względu na samo wyposażenie takiej firmy nie można jej otworzyć w mieszkaniu. Chyba że przeznaczymy na nią cały większy pokój lub garaż. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak wynajęcie lokalu, w którym zmieści się zarówno drukarnia, jak i sklep. Idealnie do tego nadaje się lokum, w którym można wyodrębnić dwa pomieszczenia. W jednym staną maszyny, a w drugim powstanie część handlowa. Taki punkt może z powodzeniem działać w osiedlowym pasażu handlowym, przy głównej ulicy, a nawet w galerii handlowej. Jeśli firma się rozwinie, uruchomisz drukarnię w odrębnym dużym budynku. Punkty sprzedaży i przyjmowania zleceń będą działały wówczas jako odrębne miejsca.

Wnętrze na topie

Nie bez znaczenia jest wystrój lokalu. Zwykle tego typu firmy przypominają bezbarwne, smutne punkty ksero. To nie jest najlepszy pomysł. Porządna, nowoczesna firma musi się dobrze prezentować. Dlatego też warto odpowiednio zaaranżować przestrzeń. Do takiego punktu pasuje artystyczna grafika, intensywne kolory czy przeszklenia. Ważna jest część ekspozycyjna. Koszulki i materiałowe torby można po prostu wywiesić na dobrze oświetlonej ścianie lub oprawić w ramy i prezentować na stojakach. Kubki i inne gadżety będą się dobrze prezentować na przeszklonej, prostej witrynie.

Sklep w Internecie

Firma oferująca tego typu produkty musi działać w Internecie. To jeden z głównych kanałów dystrybucji towaru. Dlatego też podstawą jest profesjonalna strona internetowa firmy. Można na niej prezentować nie tylko same produkty, lecz także filmiki przedstawiające cały proces produkcyjny. Ważne, by zdjęcia sklepu i towarów były profesjonalne. Niedopuszczalne jest wrzucanie nieestetycznych obrazków przedstawiających wygniecioną koszulkę rozłożoną na dywanie czy kanapie lub zawieszoną na wieszaku zahaczonym o drzwi szafy.

Oczywiście niezbędny na stronie jest formularz zgłoszeniowy, za pomocą którego będziesz przyjmować zamówienia oraz numer telefonu komórkowego, który będzie działał całą dobę. Pamiętaj też o codziennym kontrolowaniu skrzynki pocztowej, by natychmiast odpowiadać na zapytania klientów. Jeśli nie będziesz tego śledził regularnie, możesz stracić intratne zlecenie.

Własna strona jednak nie gwarantuje pełnego sukcesu. Trzeba również oferować swoje produkty w specjalnych serwisach i zbiorczych sklepach internetowych. Nie należy ograniczać się wyłącznie do polskich stron. Warto działać też na tych zagranicznych. Oczywiście wychodząc z firmą poza nasz rynek, warto znać co najmniej język angielski. Jeśli twoja znajomość angielskiego pozostawia wiele do życzenia, poszukaj do współpracy tłumacza, na którego pomoc będziesz mógł liczyć w konkretnych sytuacjach. Oczywiście takiej osoby nie musisz zatrudniać w firmie, ale podnająć jako firmę zewnętrzną lub zatrudnić na umowę cywilnoprawną.

Ważna reklama

W drodze do sukcesu ważna jest sama reklama i promocja. Co zrobić, by jak najwięcej osób dowiedziało się o nowym interesie? Można postawić na ciekawe ulotki, plakaty i wizytówki. Jednak nie ograniczaj się tylko do wrzucenia ich do skrzynek pocztowych. O współpracy i wzajemnym oferowaniu usług porozmawiaj z lokalnymi fotografami, agencjami reklamowymi i public relations.

Oczywiście dobrze też prezentować się na różnego rodzaju lokalnych jarmarkach, targach, festynach i innych imprezach masowych, na których może być popyt na koszulki i inne gadżety z oryginalnym nadrukiem. Warto poszukać zbytu również w sklepach tradycyjnych, np. z odzieżą młodzieżową, z artykułami dla turystów itp.

Zobacz też: Krupińska i Karpiel-Bułecka OBRAZILI SIĘ na koleżankę z show-biznesu!

Promocja czyni cuda

Nie bój się obniżania cen produktów. Nic nie działa na konsumenta tak jak informacja: wielka obniżka, promocja, dwa w cenie jednego itp. Z powodzeniem można zmniejszać cenę o 30 proc., wyraźnie informując o tym klienta. Oferując sprzedaż internetową, można robić krótkie akcje promocyjne polegające na niepobieraniu opłat za dostarczenie zamówionego towaru.

Jeśli marzysz o dużych zamówieniach przynoszących krocie, poszukaj zleceń w dużych firmach, w których pracownicy noszą koszulki z firmowym logo. Strzałem w dziesiątkę mogą okazać się również firmy rozdające koszulki ze znakiem firmowym w ramach akcji promocyjnych i reklamowych. W związku z tym, że w małej miejscowości może być problem ze znalezieniem takiego zleceniodawcy, nie ograniczaj się do działania na małym terenie. Tak jak ze sprzedażą indywidualną szukaj klientów w kraju i za granicą.

Zgrany zespół

Przy produkcji koszulek, kubków, toreb z indywidualnym nadrukiem nie może pracować tylko jedna osoba. Właściciel takiej firmy potrzebuje do pomocy grafika, projektanta i osoby pracującej przy produkcji. Dystrybucją i promocją może zajmować się już sam właściciel niezależnie od wykształcenia, jakie posiada. A księgowość można zlecić zewnętrznej firmie lub innej osobie. Niektórzy właściciele małych punktów zatrudniają tylko grafika, resztę biorąc na siebie. W ten sposób jednak można działać tylko na początku. Wraz z rozwojem i przybywaniem zleceń takie podejście do produkcji może zakończyć się wielkim niepowodzeniem. Przy zbyt małym zespole łatwo o pomyłki formalne i niezrealizowanie na czas zlecenia. Pamiętajmy, że klient oczekuje szybkiej realizacji zamówienia i produktu na najwyższym poziomie. Jeśli chcesz, by firma miała renomę i przynosiła zyski, musisz spełniać oczekiwania odbiorców.

Prosta procedura

Do prowadzenia takiej firmy nie potrzeba żadnych licencji. Na początek należy zarejestrować działalność gospodarczą. W pierwszej kolejności rejestruje się firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można to zrobić za pomocą Internetu (www.ceidg.gov.pl), tym samym zgłaszając działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON, i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można złożyć również bezpośrednio w urzędzie gminy zgodnym z miejscem zamieszkania przedsiębiorcy. Następnie trzeba załatwić jeszcze formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (masz na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG).

Dokąd po pieniądze

Na start takiego biznesu potrzeba nawet 100 tys. zł. Oczywiście najwięcej pieniędzy pochłonie sprzęt niezbędny do drukowania. Ale są sposoby na pozyskanie gotówki. Jeśli jesteś bezrobotny, po finansowe wsparcie możesz zgłosić się do urzędu pracy (powiatowego lub wojewódzkiego). Obecnie to nawet 70 tys. zł pożyczki. A jeśli jesteś zatrudniony i zamierzasz uruchomić swoją firmę, sprawdź ofertę programów unijnych w instytucjach dzielących pieniądze z brukselskiej puli w konkretnym regionie. Pomocny może też być regionalny fundusz poręczeń kredytowych lub po prostu przyjazny początkującym przedsiębiorcom bank, który zajmuje się udzielaniem kredytów na preferencyjnych warunkach osobom startującym ze swoim biznesem. Finansowego wsparcia warto szukać też w instytucjach dzielących pieniądze unijne.

Koszty

koszty inwestycji:

Remont i podstawowe wyposażenie lokalu - ok. 90 tys. zł

Czynsz za lokal (pół roku) - ok. 12 tys. zł

Reklama - ok. 2 tys. zł

Profesjonalna strona internetowa - 1,5 tys. zł

SUMA: 105,5 tys. zł

Dochód

Miesięczny przychód::

Zakładamy, że dziennie sprzedamy 10 koszulek w cenie 50 zł, 5 kubków za 20 zł, 3 torby wielokrotnego użytku za 30 zł.

SUMA: 16 tys. zł

Tak można sprzedawać koszulki, bluzy, torby wielokrotnego użytku, kubki z indywidualnym nadrukiem:

w sklepie stacjonarnym i internetowym za pośrednictwem serwisów internetowych na zamówienie klientów indywidualnych na zlecenie firm odzieżowych i tekstylnych Marzę o stworzeniu własnej marki

Cezary Dzięgielewski (28 l.), właściciel firmy CJ Print - nadruki na odzieży, Białystok (woj. podlaskie):

- Dzięki mojej starszej siostrze Katarzynie (31 l.) zawsze byłem blisko środowiska hiphopowców i raperów. Obserwowałem charakterystyczny styl tej kultury i pomyślałem o stworzeniu własnej marki odzieżowej. Wyjechałem do Stanów Zjednoczonych i pracowałem na budowie, a po powrocie do Polski zarobione pieniądze zainwestowałem we własną działalność. Zaczynałem 5 lat temu. Nawiązałem kontakty z różnymi firmami produkującymi koszulki z nadrukami, u znajomych grafików zamawiałem wzory i zlecałem ich wykonanie. Z czasem kupiłem własne maszyny i pierwszą produkcję uruchomiliśmy z żoną Justyną (25 l.) w małym pokoju własnego mieszkania. Obecnie wynajmujemy lokal i oferujemy nadruki na koszulkach, bluzach, kubkach, podkładkach pod myszki... Na odzieży drukujemy różnymi technikami: od sitodruku, poprzez sublimację, aż po najnowocześniejszy druk cyfrowy w całej gamie kolorów. Wzory otrzymujemy bezpośrednio od klientów lub zlecamy je zaprzyjaźnionym artystom. Realizujemy zarówno indywidualne zlecenia na pojedyncze sztuki, jak i zlecenia hurtowe. Nadrukowujemy na koszulkach dla klubów piłkarskich, zespołów rockowych, firm czy okazjonalnych, na różnego rodzaju imprezy. Wkrótce planujemy uruchomić własną szwalnię koszulek, studio graficzne i w niedalekiej przyszłości wprowadzić na rynek własną markę odzieżową. Od tego marzenia wszystko się zaczęło.

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze