Super Biznes - Przed nami kolejny rekordowy rok

2014-08-12 4:00

- Itaka istnieje już ćwierć wieku i jest obecnie największym polskim touroperatorem. Jak zostaliście rekinami polskiej turystyki? Pamięta pan początki?

- Oczywiście. W 1989 r. Mariusz Jańczuk i Leszek Szagdaj kupili Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Turystyczne Opole. Pierwsze wyjazdy to były zorganizowane "wycieczki" po samochody do Holandii. Jednak bardzo szybko zaczęliśmy organizować wyjazdy stricte turystyczne. Zaraz po zniesieniu dla Polaków wiz do Włoch nawiązaliśmy kontakt z biurem z Rimini i tak w bardzo krótkim czasie biliśmy wszelkie rekordy w wysyłaniu Polaków do Włoch! Część programów włoskich sprzedajemy nieprzerwanie od ponad 25 lat! Potem przyszła kolej na inne destynacje, pierwsze czartery, budowanie sieci sprzedaży i otwieranie kolejnych salonów.

- Itaka to dla pana tylko miejsce pracy czy pasja, sposób na spełnienie marzeń? Podróże od zawsze były dla pana pomysłem na życie?

- Itaka to dla mnie 3 w 1. Na pewno praca, bo z firmą jestem związany praktycznie od początku. Cieszę się, że od ponad 20 lat codziennie spotykam w niej wspaniałych ludzi, obserwuję jej rozwój i nieskromnie powiem, że mam świadomość, czego udało mi się w Itace dokonać i jaki jest mój udział w rozwoju tej najlepszej firmy turystycznej w Polsce. Pasja, bo tej pracy nie daje się wykonywać z dystansu, trzeba jej sporo poświęcić - czasu, emocji, aby efekt był taki, jak powinien. Na pewno nie jest to praca, którą można zamknąć w ramach czasowych.

- Jak pan lubi spędzać wakacje? Jest jakaś recepta na udane podróże?

- Z racji wykonywanej funkcji bardzo dużo czasu spędzam w podróży, ale mimo to chętnie wyjeżdżam prywatnie. A że najczęściej podróżuję z Itaką, to prywatność szybko się kończy… Lubię zwiedzać. Po fascynacji najdalszymi zakątkami świata, oczarowała mnie Skandynawia, gdzie można wspaniale przeczekać letnie upały. Recepta na udaną podróż? Dobre towarzystwo i rzetelne biuro podróży.

Zobacz też: Super Biznes - Otwórz sklep z motocyklami

- Ilu Polaków wyjeżdża z Itaką na urlopy i ile średnio płacą za wypoczynek? Ile firma ma obecnie salonów sprzedaży?

- W ubiegłym roku obsłużyliśmy ponad 510 000 klientów, w tym będzie ich dużo więcej. Średnia cena za letnie wakacje z Itaką to 2655 zł. Nasza oferta dostępna jest w 138 salonach firmowych w Polsce i 2 za granicą: w Wilnie i Kaliningradzie, a także w ok. 1000 biurach agencyjnych

- W ubiegłym roku zysk firmy był lepszy od oczekiwanego. Jak się zapowiada ten sezon?

- Rok 2013 zamknął się obrotami na poziomie 1 mld 330 mln zł, a zysk brutto firmy za rok 2013 wyniósł ok. 35 mln zł. 25., jubileuszowy, sezon Itaki tylko potwierdził bardzo dobrą kondycję firmy, to będzie kolejny rekordowy rok. Zarówno sprzedaż sezonu Lato 2014, jak i dostępnej od maja oferty na zimę 2014/15 jest dla nas zdecydowanie satysfakcjonująca, co potwierdza nie tylko zaufanie klientów do naszej firmy, ale także to, że po raz kolejny trafiliśmy z produktem.

- Co w tym sezonie jest największym hitem w ofercie biura? Jakie miejsca najchętniej wybierają Polacy na miejsce wypoczynku? Jak chcą spędzać urlop - wycieczki objazdowe czy po prostu plażowanie?

- Tegorocznymi liderami wśród destynacji są Turcja, Grecja i Hiszpania. Nie jest to zaskoczenie, gdyż od lat tak wyglądają preferencje wakacyjne Polaków, natomiast po raz pierwszy od dawna sprzedaż Grecji "przegoniła" Turcję. Kreta, Korfu, Kos, Rodos to liderzy greckich kierunków. Turcja to w tym roku duży sukces wybrzeża egejskiego, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni, mając na uwadze inwestycje w nasze kolejne biuro incomingowe - Adalar. Mocną stroną Itaki są Wyspy Kanaryjskie - w tym roku klienci najchętniej wybierają Teneryfę i Fuerteventurę. Zdecydowany wzrost odnotowujemy także w sprzedaży Maroka: zarówno miejsc w hotelach, jak i wycieczek objazdowych. Natomiast z pierwszych podsumowań sprzedaży sezonu Zima 2014/15 wynika, że zimowymi bestsellerami będą kierunki obsługiwane dreamlinerem: Kuba, Dominikana, Zanzibar, Tajlandia i Meksyk.

- Firma stara się być blisko klienta. W jaki sposób zdobywacie informacje o ich oczekiwaniach? Jak dopasowujecie ofertę do potrzeb klientów?

- Już od kilku lat na naszej stronie www.itaka.pl publikujemy opinie klientów o oferowanych przez Itakę hotelach i wycieczkach objazdowych. Są to często ciekawe relacje z podróży, bardzo dla nas interesujące, bo oceniające standard hotelu czy program wycieczki z punktu widzenia klienta. Oczywiście opinie klientów to ważny czynnik przy planowaniu kolejnego sezonu.

- Na jakie gwarancje bezpieczeństwa mogą liczyć wasi klienci?

- Nowa Gwarancja Ubezpieczeniowa Biura Podróży Itaka na sezon 2014/2015 wynosi 183 000 000 zł. Gwarancja, podobnie jak dotychczasowe, wystawiona została przez Europäische Reiseversicherung AG (ERV AG), wiodącego ubezpieczyciela biur podróży. Jednak najlepszą gwarancją dla klientów Itaki jest 25 lat doświadczenia, stabilność i rzetelność firmy oraz jej wiarygodność nie tylko w Polsce, ale także za granicą.

- Czy nie boicie się ryzyka związanego z wprowadzaniem do oferty nowych kierunków?

- W Polsce jest nadprodukcja oferty turystycznej, to rynek klienta. Przewidując to, zawsze staramy się, aby nasz produkt był w pełni oryginalny, uwzględniający i najmodniejsze plaże, i ciekawe zakątki świata. Różne są sposoby na nową ofertę. Przede wszystkim staramy się obserwować działania innych touroperatorów, ale niekoniecznie polskich. W turystyce też obowiązują mody, do których musimy się stosować. Mało tego, powinniśmy zawsze przewidzieć, co będzie na topie za sezon czy dwa. Śledzenie światowych trendów to jedno. Poza tym bazując na własnym doświadczeniu podróżniczym, wprowadzamy autorskie trasy objazdowe, ciekawe destynacje, jak np. Azory czy Wyspy Zielonego Przylądka.

Zobacz też: Super Biznes - Przygotuj firmę do udziału w targach branżowych!

- W tym roku Itaka kolejny raz otrzymała nagrodę Konsumencki Lider Jakości. To jest sposób na to, by wygrywać z konkurencją?

- Konsumencki Lider Jakości 2014 to dla nas wyjątkowe wyróżnienie! Pozytywne opinie klientów, zweryfikowane w sposób niezależny i zewnętrzny przez tak szacowną instytucję, jaką jest krakowski Uniwersytet Jagielloński, potwierdzają, iż kierunek, którym podążamy, zorientowany na wysoką jakość usług, idącą w parze z najwyższym standardem obsługi klienta - jest właściwy. Itaka, jeśli chodzi o biura podróży, jest najbardziej rozpoznawalną marką na polskim rynku. Jest też marką najczęściej wybieraną przez klientów i, co dla nas najistotniejsze, marką najczęściej polecaną. Nagroda cieszy tym bardziej, iż przyznanie jej zbiegło się z naszym 25-leciem.

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Najnowsze