Zminimalizuj koszty energii

2012-06-26 3:00

Taniej nie zawsze oznacza lepiej. Zanim zdecydujemy się na zawarcie umowy ze sprzedawcą energii elektrycznej, uważnie prześledźmy dostępne na rynku oferty. Rozsądny wybór pozwoli nam na znaczne obniżenie kosztów działalności gospodarczej.

Koszty zużycia energii elektrycznej do najniższych nie należą. Dotyczy to nie tylko gospodarstw domowych, ale również przedsiębiorstw. Energia to towar, z którego trudno zrezygnować, trudno też ograniczyć jej koszt do minimum. Co więcej, w zależności od profilu działalności, koszty zakupu mogą być sporym obciążeniem dla firmy. Od połowy 2007 r. rynek energii elektrycznej jest w pełni otwarty - każdy odbiorca może swobodnie wybierać sprzedawcę energii. Oferty proponowane przez sprzedawców energii przedsiębiorstwom mają w pełni charakter rynkowy i nie podlegają zatwierdzeniu przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, jak to się dzieje w przypadku gospodarstw domowych. Dlatego warto dokładnie rozejrzeć się na rynku i wybrać ofertę, która będzie najbardziej korzystna dla naszego biznesu i pomoże zoptymalizować koszty działania przedsiębiorstwa.

Cena to nie wszystko

Dla wielu ludzi cena to kryterium podstawowe. Co z tego jednak, że dziś jest korzystna, skoro za kilka miesięcy może znacząco pójść w górę? Dlatego warto zwracać uwagę na tzw. okres gwarancji ceny, czyli okres, w jakim będzie obowiązywała ustalona stawka.

Na rynku dostępne są oferty krótkoterminowe (np. do końca 2012 r.), średnioterminowe (np. do końca 2013 r.) i długoterminowe (np. do końca 2015 r.). Umowy krótkoterminowe z niższą ceną jednostkową tylko z pozoru mogą wydawać się bardziej korzystne niż średnioterminowe. To z uwagi na tendencję do wzrastania cen z roku na rok. W większości przypadków cena "zarezerwowana" na kolejne lata będzie korzystniejsza od średniej ceny z kilku kolejnych kontraktów.

Zdawać by się więc mogło, że najkorzystniejsze są umowy zawierane na długie lata. Nic bardziej błędnego. Umowy długoterminowe, z gwarancją cen dłuższą niż do końca 2014 r., są dla sprzedawcy sporym ryzykiem, co bez wątpienia odbija się na niekorzystnych zapisach w kontrakcie.

Ekobiznes

Coraz częściej na rynku pojawiają się oferty ekologiczne dotyczące sprzedaży energii wytworzonej w zgodzie z poszanowaniem środowiska naturalnego. Oferty te są droższe od ofert konwencjonalnych, stanowią jednak niedocenione źródło optymalizacji kosztów działania przedsiębiorstwa. W XXI w. nic tak pozytywnie nie wpływa na budowanie marki, jak inicjatywy proekologiczne. Niektórzy sprzedawcy, np. PGE Obrót SA, w ofercie energii ekologicznej zamieszczają tzw. pakiet komunikacyjny, czyli zakres działań, jakie podejmie sprzedawca energii w celu informowania o działaniach ekologicznych klienta. Mogą to być np. ogłoszenia w prasie, wspólne eventy, informacje w Internecie czy materiały informacyjne.

Usługi w pakiecie

W ofertach sprzedawców energii warto szukać usług dodatkowych. Najczęściej są to audyty energetyczne i elektroenergetyczne, kompensacja mocy biernej oraz modernizacja układów pomiarowych. Wszystkie te usługi mogą przyczynić się do ograniczenia wydatków wynikających z użytkowania energii elektrycznej. Tym bardziej że czołowi sprzedawcy energii oferują usługi realizowane we współpracy z wyspecjalizowanymi firmami audytorskimi i technicznymi. To ważne, zwłaszcza że dobrze przeprowadzony audyt może przynieść oszczędności nawet na poziomie 20 proc.

Najnowsze