Koszty zużycia energii elektrycznej do najniższych nie należą. Dotyczy to nie tylko gospodarstw domowych, ale również przedsiębiorstw. Energia to towar, z którego trudno zrezygnować, trudno też ograniczyć jej koszt do minimum. Co więcej, w zależności od profilu działalności, koszty zakupu mogą być sporym obciążeniem dla firmy. Od połowy 2007 r. rynek energii elektrycznej jest w pełni otwarty - każdy odbiorca może swobodnie wybierać sprzedawcę energii. Oferty proponowane przez sprzedawców energii przedsiębiorstwom mają w pełni charakter rynkowy i nie podlegają zatwierdzeniu przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, jak to się dzieje w przypadku gospodarstw domowych. Dlatego warto dokładnie rozejrzeć się na rynku i wybrać ofertę, która będzie najbardziej korzystna dla naszego biznesu i pomoże zoptymalizować koszty działania przedsiębiorstwa.
Cena to nie wszystko
Dla wielu ludzi cena to kryterium podstawowe. Co z tego jednak, że dziś jest korzystna, skoro za kilka miesięcy może znacząco pójść w górę? Dlatego warto zwracać uwagę na tzw. okres gwarancji ceny, czyli okres, w jakim będzie obowiązywała ustalona stawka.
Na rynku dostępne są oferty krótkoterminowe (np. do końca 2012 r.), średnioterminowe (np. do końca 2013 r.) i długoterminowe (np. do końca 2015 r.). Umowy krótkoterminowe z niższą ceną jednostkową tylko z pozoru mogą wydawać się bardziej korzystne niż średnioterminowe. To z uwagi na tendencję do wzrastania cen z roku na rok. W większości przypadków cena "zarezerwowana" na kolejne lata będzie korzystniejsza od średniej ceny z kilku kolejnych kontraktów.
Zdawać by się więc mogło, że najkorzystniejsze są umowy zawierane na długie lata. Nic bardziej błędnego. Umowy długoterminowe, z gwarancją cen dłuższą niż do końca 2014 r., są dla sprzedawcy sporym ryzykiem, co bez wątpienia odbija się na niekorzystnych zapisach w kontrakcie.
Ekobiznes
Coraz częściej na rynku pojawiają się oferty ekologiczne dotyczące sprzedaży energii wytworzonej w zgodzie z poszanowaniem środowiska naturalnego. Oferty te są droższe od ofert konwencjonalnych, stanowią jednak niedocenione źródło optymalizacji kosztów działania przedsiębiorstwa. W XXI w. nic tak pozytywnie nie wpływa na budowanie marki, jak inicjatywy proekologiczne. Niektórzy sprzedawcy, np. PGE Obrót SA, w ofercie energii ekologicznej zamieszczają tzw. pakiet komunikacyjny, czyli zakres działań, jakie podejmie sprzedawca energii w celu informowania o działaniach ekologicznych klienta. Mogą to być np. ogłoszenia w prasie, wspólne eventy, informacje w Internecie czy materiały informacyjne.
Usługi w pakiecie
W ofertach sprzedawców energii warto szukać usług dodatkowych. Najczęściej są to audyty energetyczne i elektroenergetyczne, kompensacja mocy biernej oraz modernizacja układów pomiarowych. Wszystkie te usługi mogą przyczynić się do ograniczenia wydatków wynikających z użytkowania energii elektrycznej. Tym bardziej że czołowi sprzedawcy energii oferują usługi realizowane we współpracy z wyspecjalizowanymi firmami audytorskimi i technicznymi. To ważne, zwłaszcza że dobrze przeprowadzony audyt może przynieść oszczędności nawet na poziomie 20 proc.