Deutsche Bank zabroni pracownikom wysyłać sms-y i wiadomości

i

Autor: Shutterstock

Deutsche Bank Polska naciągał klientów. Teraz odda im pieniądze

2018-08-10 8:10

Deutsche Bank Polska wprowadzał opłaty za konto powiązane z kredytem, jednak nie zagwarantował konsumentom możliwości rezygnacji z tego rachunku bez konieczności ponoszenia kosztów. Tym samym naruszył prawa swoich klientów, więc teraz odda zarówno tym obecnym, jak i byłym pieniądze pobrane jako opłaty za konta – podał UOKiK.

„Postępowanie przeciwko Deutsche Bank Polska urząd wszczął w maju 2017 r. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziło to, że bank pobierał podwyższone opłaty od konsumentów oraz uniemożliwił im rezygnację z umowy bez kosztów. Praktyka trwała co najmniej od 2012 r.” – czytamy w komunikacie UOKiK.

Klienci postawieni między młotem, a kowadłem

Jak informuje Urząd, klienci banku biorąc kilka lat temu kredyt lub pożyczkę hipoteczną, otwierali rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, które były też przeznaczone do ich obsługi. W zamian m.in. mieli niższą marżę kredytu, czyli płacili mniejsze raty. Bank jednak podwyższył opłaty za prowadzenie rachunków – przykładowo, z 0 zł do 8 zł, z 2 zł do 12 zł. Konsumenci, którzy nie chcieli płacić i wypowiadali umowę – narażali się na podwyższenie oprocentowania kredytu. A osoby, które chciały przekształcić rachunek na inny – mogły być obciążane przez bank dodatkowymi kosztami.

– Uznaliśmy, że bank nie może pogarszać sytuacji konsumenta. Jeżeli instytucja finansowa wprowadza lub zwiększa opłatę za prowadzenie konta powiązanego np. z umową kredytu, musi umożliwić konsumentowi rozwiązanie umowy bez dodatkowych kosztów. Klient Deutsche Bank Polska często nie miał wyboru – musiał płacić za obsługę konta wyższą opłatę, gdyż rozwiązanie umowy oraz jej zmiana wiązały się z kosztami – komentuje cytowany w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Jak odzyskać pieniądze?

Deutsche Bank Polska zrekompensuje klientom straty. Uniknął więc kary finansowej od UOKiK. Zobowiązanie dotyczy byłych i obecnych klientów banku.

Jeżeli miałeś lub masz konto: db NET, db Konto, db Fokus, Pakiet Inwestor, Pakiet status, db Open, db Start powiązane z umową kredytu, a bank podwyższył ci opłaty za prowadzenie rachunku, możesz złożyć wniosek o m.in. zwrot pobranych opłat za konto (dla byłych i obecnych klientów) i bezpłatną zmianę rodzaju konta na dowolne oferowane przez bank. Nie będziesz już musiał posiadać konkretnego rodzaju rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego i mimo to bank nie zwiększy ci marży kredytu” – informuje UOKiK.

Źródło: UOKiK

Najnowsze