Parkingi na hulajnogi

i

Autor: Jacek Werner/Radio ESKA Jeden z parkingów znajduje się na pl. Wolności

Koniec z samowolką e-hulajnóg! Od 20 maja jazda po ścieżkach i tylko dla dorosłych

2021-05-15 8:57

Wielkie zmiany w przepisach dotyczących elektrycznych hulajnóg. W nadchodzący czwartek - 20 maja - zacznie obowiązywać ustawa regulującą status prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Przepisy wprowadzają m.in. ograniczenia w poruszaniu się e-hulajnogą zależne od wieku i ograniczenia prędkości.

E-hulajnogi pod specjalnym nadzorem

Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym, kierujący hulajnogą elektryczną może korzystać głównie z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Osoby, które nie ukończyły 18 lat, muszą mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci w wieku do 10 lat mogą jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej. Zdaniem ekspertów z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) przepisy regulujące prawa i obowiązki kierujących urządzeniami transportu osobistego (UTO), w tym hulajnogami, są kompromisem.

Według nowych przepisów kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z prędkością dopuszczalną 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie będzie mógł przekroczyć 20 km/h.

ZOBACZ: Koniec zakazu handlu w niedzielę w Polsce?! Te sklepy są otwarte [LISTA SKLEPÓW]

W Poznaniu powstała ekohulajnoga zbudowana jak roślina!

E-hulajnogi na chodnikach? Tylko w drodze wyjątku

"To należy mocno podkreślić. A skoro przynoszą równowagę w relacjach – kierujący UTO – pozostali uczestnicy ruchu, to należy oczekiwać poprawy bezpieczeństwa w tym obszarze" - wskazał Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy ITS. Dodał, że w jego ocenie, o potencjalnych wadach regulacji będzie można mówić dopiero po okresie 6 a najlepiej 12 miesięcy od momentu wprowadzenia przepisów. "To wystarczający czas na przeprowadzenie analiz i wyciągnięcie wniosków" - ocenił. Zwrócił również uwagę, że "żadne przepisy nie gwarantują 100 proc. bezpieczeństwa. "To uczestnicy ruchu, poprzez swoje zachowanie i postawę, decydują o nim" - zaznaczył.

Hulajnogą elektryczną można będzie wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie będzie wymagany. Natomiast dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.

Podobne przepisy przewidziano dla kierujących urządzeniami transportu osobistego. Użytkownicy tych pojazdów będą mogli się poruszać wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach. Z kolei w przypadku urządzeń wspomagających ruch, jak np. rolki, wrotki, deskorolka nie będą potrzebne żadne uprawnienia. Nie będzie też ograniczeń wiekowych.

Sonda
Czy korzystasz z e-hulajnogi?

Kary za nieprzestrzeganie przepisów 

Ustawa wprowadza również kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO lub urządzeniem wspomagającym ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych – z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu. Najwyższy mandat - w wysokości od 300 do 500 zł - będzie można dostać za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.

Najnowsze