Dieta pudełkowa do niedawna zarezerwowana była dla biznesmenów, celebrytów, gwiazd i sportowców. Głównym powodem takiego stanu rzeczy była jej wygórowana cena i ograniczenie terytorialne. Dziś na taki system żywienia decyduje się coraz więcej osób. Przybywa też firm oferujących tego typu usługi. Na czym to polega dieta pudełkowa? To po prostu catering dietetyczny. Klient zamawia daną dietę o konkretnej kaloryczności, która składa się zwykle z 5 lub 3 posiłków dziennie. Każdy posiłek zapakowany jest w osobny hermetycznie zamknięty pojemnik. Wszystko o poranku dostarczane jest pod wskazany adres w papierowej lub termoizolacyjnej torbie. Posiłki zwykle opracowane są przez profesjonalnych dietetyków i przygotowywane przez wykwalifikowanych kucharzy.
Świetny biznes w tym interesie czuje wyczuwa coraz więcej osób. Póki co jednak konkurencja jest jeszcze niewielka, więc warto spróbować swoich sił właśnie w takim biznesie.
Ważna lokalizacja
Największe szanse na sukces mają osoby z większych miast. Sukces mogą odnieść też oferujący dowóz dietetycznych posiłków w obrębie gminy, a przy większych zamówieniach nawet i powiatu.
Myśląc o wystartowaniu z dietetycznym cateringiem, przede wszystkim trzeba zrobić rozeznanie rynku. Najprościej wpisać w wyszukiwarkę internetową hasło „catering dietetyczny” i z niecierpliwością czekać na wyjątkowo słabe wyniki wyszukiwania. Jeśli okaże się, że w danej lokalizacji takich firm nie ma lub jest ich zaledwie kilka, masz zielone światło do startu z biznesem.
Firma zajmująca się cateringiem dietetycznym musi mieć większy (ok. 80 – 100 mkw) lokal gastronomiczny wyposażony w dobrej jakości piec, stoły, urządzenia kuchenne i co bardzo ważne – chłodnie. Jeśli na początku nie masz wystarczającej gotówki, to możesz podnająć taką powierzchnię u restauratora. Do kompletu potrzebne będą też auta. Najlepiej zainwestować również w samochód-chłodnię.
Menu na życzenie
Zanim podejmiesz kroki związane z poszukiwaniem lokum na zaplecze gastronomiczne czy załatwianiem formalności, zastanów się dobrze nad ofertą. Aby zadowolić gusta i oczekiwania klientów, trzeba wprowadzić kilka wariantów diet. Podstawowe to te odchudzające – zwykle od 1000 do 1500 kalorii. Do kompletu trzeba dodać diety uchodzące za skuteczne, np. kopenhaska, białkowa itp. Oczywiście należy wprowadzić również diety służące zdrowiu, np. śródziemnomorska, wegetariańska i bezglutenowa. Doskonałym pomysłem jest również wyjście naprzeciw osobom cierpiącym na choroby cywilizacyjne jak np. cukrzyca, miażdżyca, osteoporoza. Rzecz jasna nie może zabraknąć propozycji żywieniowej dla przyszłych i młodych mam, seniorów, sportowców i miłośników ekologii. Trzeba być również otwartym na indywidualne potrzeby klienta i proponować programy dietetyczne na specjalne zamówienie.
Kto to kupuje
Posiłki muszą być różnorodne, bogate w składniki odżywcze, witaminy, minerały. Muszą być smaczne i elegancko prezentować się w pudełku i na talerzu. W menu powinno być to, czego raczej klienci nie przygotowują sobie na co dzień. Taki zabieg sprawi, że na usługę zdecyduje się więcej osób. Klienci wybierają catering dietetyczny z kilku powodów. Przede wszystkim, bo nie nie mają czasu na robienie zakupów; przekalkulowali sobie, że taka forma żywienia bardziej się im opłaca niż tradycyjne zakupy i przygotowywanie potraw w domu; trudno im utrzymać w ryzach rygory związane z daną dietą i za wszelką cenę chcą unikać zakupów w sklepach spożywczych, by nie kusiły ich kaloryczne smakołyki wyeksponowane na półkach.
Dobry zespół
Jeśli sam jesteś dietetykiem, dobry start masz gwarantowany. Jeśli nie znasz się na tym fachu, już na początku swojej przygody z fitinteresem musisz poszukać dobrego eksperta w dziedzinie żywienia człowieka. Bez niego biznes po prostu nie ruszy. Jego wytyczne i wyliczenia będą stanowiły podstawę szacowania kosztów i zysków, które stanowią istotny element biznesplanu. Dietetyk na początku opracuje i ułoży różnego rodzaju diety z atrakcyjnym menu. Później będzie je systematycznie modyfikował. Musi być również do dyspozycji klientów, którym skomponuje diety indywidualne lub pomoże wybrać odpowiedni system żywienia z bogatej oferty firmy.
Drugim ważnym ogniwem są kucharze. Na starcie wystarczy jeden – dwóch, z czasem pewnie trzeba będzie powiększać zespół. Rekrutując zespół do kuchni, bierz pod uwagę doświadczenie, zmysł kulinarny i umiejętność dekorowania potraw. Posiłki choć serwowane w gotowych jednorazowych pojemnikach, nie mogą przypominać dań z baru szybkiej obsługi. Klienci bardzo sobie cenią estetyczny wygląd jedzenia i oczywiście jego wykwintny smak.
W drużynie niezbędny jest też kierowca, który dostarczy zestaw żywieniowy pod drzwi klienta. Na starcie zwykle jest to sam właściciel. Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie, bo dostawy rozpoczyna się przeważnie około 4 rano i kończy około godz. 11.
Ważne, by dopilnować tego, by wszyscy pracownicy mający kontakt z żywnością mieli aktualne tzw. książeczki sanepidu (sanitarno-epidemiologiczne).
Pakiet dodatkowy
W dużym mieście z powodzeniem można ograniczyć działalność wyłącznie do cateringu. W mniejszym warto oferować dodatkowe usługi. W takiej ofercie mogą znaleźć się m.in. porady dietetyka czy opracowanie diety indywidualnej. Można nawiązać też współpracę z centrum sportu, siłownią, a nawet gabinetem odnowy biologicznej, a nawet organizować warsztaty kulinarne i prelekcje dotyczące odżywiania. Takie chwyty pozwolą pokonać konkurencję z ograniczoną ofertą oraz wypromować się w miejscach odwiedzanych przez osoby zainteresowane dobrym odżywianiem i dbaniem o zdrowie oraz figurę.
Strona internetowa
Skutecznym sposobem promocji jest interesująca i dobrze wypozycjonowana w sieci strona internetowa. Przede wszystkim musi ona być estetyczna i przejrzysta. Ważna jest galeria zdjęć przedstawiających poszczególne potrawy, ale i przykładowe całe zestawy konkretnych diet. Oczywiście zdjęcia te powinny być profesjonalne. W tej branży nie ma miejsca na amatorszczyznę. Wszystko musi być doskonałe. Rzecz jasna niezbędne zakładki to: diety, menu, dokładny cennik i kontakt. Pamiętaj, by nie ograniczać się do zamieszczenia formularza kontaktowego, tylko zamieścić również numer telefonu i e-mail. Dobrym chwytem marketingowym jest zaprezentowanie siebie jako właściciela biznesu i swojego zespołu. Na ten zabieg wciąż jeszcze decyduje się niewielu przedsiębiorców, więc można istnieje duża szansa na to, że w ten prosty sposób pokonasz konkurencję i przekonasz do siebie klientów.
Wizyta w Sanepidzie
Jeśli nabrałeś ochoty na tego typu biznes, pora na łyżkę dziegciu. W tej branży największe trudności stanowią formalności. Catering to nic innego jak przygotowanie i dostarczenie żywności. Ze względu na bezpieczeństwo odbiorców, tę kwestię ściśle regulują przepisy. Podstawą prawną działalności firmy cateringowej jest Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Przed poszukiwaniem lokalu na firmę, trzeba się z tym dokumentem koniecznie zapoznać.
Do uruchomienia firmy cateringowej niezbędna będzie zgoda sanepidu. By ją uzyskać, należy złożyć w powiatowej stacji wniosek o wpis do rejestru zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność i złożyć projekt technologiczny lokalu, uwzględniający elementy jego wyposażenia. Sprzęty używane do przetwarzania żywności powinny być wykonane ze stali nierdzewnej, muszą również posiadać odpowiednie atesty. Istotna jest zwłaszcza lokalizacja zlewów, lodówek, stołów roboczych oraz szafek na środki czystości. Przygotowanie takiego projektu technologicznego najlepiej zlecić fachowcowi specjalizującego się w branży gastronomicznej. Jeśli inspektorzy nie będą mieli uwag do projektu, to przyjdą na miejsce i sprawdzą, czy wszystko jest zgodne z założeniami. Dopiero po takiej kontroli wydadzą stosowne pozwolenie na prowadzenie działalności cateringowej w danym miejscu.
Zakładanie firmy
Oczywiście firma cateringowa musi być zarejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Dlatego też w pierwszej kolejności powinieneś założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Można to zrobić przez Internet lub w urzędzie gminy zgodnym z siedzibą firmy. Wybierając tradycyjną formę rejestracji, niezbędna będzie jeszcze wizyta w skarbówce. Jeśli będziesz zatrudniał pracowników, to musisz powiadomić o tym ZUS
RAMKA:
Koszty inwestycyjne:
Wynajęcie lokalu w większym mieście – ok. 3 tys. zł miesięcznie
Wyposażenie lokalu – ok. 40 tys. zł
Reklama – ok. 2 tys. zł
Samochód chłodnia (używany) – 20 tys. zł
SUMA: 65 tys. zł
Przychody miesięczne:
Zakładając, że w miesiącu przygotujesz zestawy dietetyczne dla 50 klientów:
ok. 60 tys. zł.
Miesięczny dochód przed opodatkowaniem:
ok. 20 tys. zł