Ryanair
Irlandzkie linie lotnicze od lat cieszą się dużą popularnością wśród Polaków, ponieważ umożliwiają zakup biletów w okazyjnych cenach. Zanim jednak dokonasz zakupu, dokładnie przemyśl swoją decyzję, ponieważ irlandzka spółka w nie umożliwia anulowania rezerwacji.
„Wszystkie rezerwacje lotów linii Ryanair można poddawać modyfikacji, ale nie można odwoływać rezerwacji. Pasażerowie nie muszą zawiadamiać linii Ryanair, jeśli nie mogą lecieć zarezerwowanym lotem. Pasażerowie, którzy nie skorzystają z lotu wychodzącego, mogą skorzystać z lotu powrotnego. Daty/ czas/ trasa lotów linii Ryanair mogą być modyfikowane do 4 godzin przed godziną odlotu poprzez sekcję Zarządzanie rezerwacjami na stronie" – informuje przewoźnik na swojej oficjalnej stronie." Do 4 godzin przez odlotem można także zmienić nazwisko pasażera pod warunkiem, że nie dokonano jeszcze odprawy.
Zmiany daty i godziny lotu lub imienia i nazwiska pasażera można dokonać w trybie online lub za pośrednictwem centrum rezerwacji firmy Ryanair. Opłata manipulacyjna jest dokonywana od pojedynczego lotu lub pasażera. Jej wysokość waha się w zależności od sezonu. Ze strony przewoźnika wynika, że opłaty za zmianę lotu kosztują od 144 zł do 474 złotych. Ich wysokość jest uzależniona od tego, czy zmiany dokonujemy w szczycie, czy też poza sezonem.
W ciągu miesiąca od dokonania rezerwacji klient może złożyć pisemny wniosek o zwrot zapłaconego podatku. Niestety, do tego typu zwrotu trzeba doliczyć opłatę administracyjną w kwocie £17 lub €20, bądź ekwiwalentu tej sumy na jedną osobę. Może zdarzyć się tak, że opłata ta „pochłonie" środki przeznaczone teoretycznie do zwrotu.
Zobacz również: Polacy na piwo najchętniej poszliby ze Stuhrem
Wizz Air
Zwroty rezerwacji przyjmuje Wizz Air, jednak węgierski przewoźnik życzy sobie uiszczenia wysokiej opłaty manipulacyjnej. Formalności trzeba dopełnić drogą telefoniczną pod numerem telefonu 703 703 003. Należy pamiętać o tym, że opłata za minutę połączenia z Polski wynosi 4.92 złotego.
Warunki anulowania lotów reguluje art. 6.5.1. „Klient może zrezygnować z rezerwacji na czternaście (14) dni przed planową datą lotu. Klient będzie uprawniony do zwrotu Ceny Całkowitej po potrąceniu Opłaty za Rezygnację. W przypadku zrezygnowania z rezerwacji w ciągu czternastu (14) dni od planowanej daty lotu, Klient będzie uprawniony do zwrotu Ceny Całkowitej po potrąceniu Opłaty za Inne Usługi i Opłaty za Niewykorzystane Miejsce" –można przeczytać w „Ogólnych warunkach przewodu linii lotniczych Wizz Air Hungary Ltd."
Do odpowiedzialności finansowej nie pozostaną jedynie pociągnięte osoby, które straciły bliską osobę. „W razie śmierci członka najbliższej rodziny pasażera (matki, ojca, żony, męża, konkubenta, siostry, brata, dziadka/babci, dziecka lub wnuka) w ciągu 30 dni przed planowaną datą lotu, pieniądze mogą zostać zwrócone na prośbę pasażera zgłoszoną do biura obsługi klientów Wizz Air w ciągu 30 dni od śmierci pod warunkiem okazania świadectwa zgonu w ciągu 7 dni od zgłoszenia prośby o zwrot kosztów." – informuje przewoźnik w art. 6.5.2 ww. regulaminu I na swojej oficjalnej stronie.
Z cennika Wizz Air wynika, że opłata za anulowanie w wysokości 262,53 zł jest naliczana za jeden lot i jednego pasażera. W związku z powyższym, zwroty stają się opłacalne jedynie w przypadku droższych biletów.
Dodatkowo, przewoźnik umożliwia dokonanie zmiany rezerwacji. Można to zrobić na dwa sposoby: telefonicznie, pod numerem 703 703 003 lub online, po zalogowaniu do swojego konta internetowego. Opłata za zmianę lotu (za lot, za pasażera) wynosi 50% pierwotnej opłaty za transport. Minimalny koszt usługi wynosi 44,58 zł, a maksymalny – 262,53 zł Opłata manipulacyjna zostaje obniżona w przypadku członków Wizz Discount Club – klubu, który upoważnia do zakupu biletów ze zniżką. Aby dokonać wstępnych kalkulacji, można zalogować się do swojego konta, wprowadzić dane nowego lotu i sprawdzić cenę zmiany rezerwacji bez zatwierdzania zmian.
Intercity
Do 15 min. przed odjazdem pociągu można zrezygnować z biletu na pociąg Intercity. Dodatkowo za bilet, na który nie wystawiono faktury VAT, przysługuje zwrot pieniędzy pomniejszony o opłatę manipulacyjną w wysokości 10% wartości biletu. Środki trafią z powrotem na rachunek, z którego zostały pobrane. Jeżeli na zakupiony bilet została wystawiona faktura, przed wystąpieniem o zwrot należy ją skorygować.
W przypadku zakupu biletu grupowego, z którego zrezygnował przynajmniej jeden podróżny, należy pobrać od konduktora w pociągu zaświadczenie o niewykorzystaniu biletu. Dodatkowo trzeba wypełnić odpowiedni formularz reklamacyjny i złożyć pismo wraz z niewykorzystanym biletem w biurze obsługi klienta IC. Przewoźnik ma trzy miesiące na rozpatrzenie reklamacji. Po zaopiniowaniu reklamacji, w ciągu 14 dni środki trafią z powrotem na konto, z którego zostały pobrane.
Przeczytaj również: Kolejka na Kasprowy Wierch. Najbardziej kontrowersyjna inwestycja w Polsce?
Polski Bus
Aby anulować rezerwację biletu na Polskiego Busa, najlepiej jest zalogować się do elektronicznego systemu „Zarządzanie rezerwacjami". Zwrotu trzeba dokonać przed planowanym odjazdem. W tym celu wystarczy wprowadzić numer rezerwacji i adres e-mail podany przy zakupie. Przewoźnik pobierze opłatę manipulacyjną w kwocie 5 zł za anulowanie każdego numeru rezerwacji. W sytuacjach, kiedy strona internetowa nie działa, zwrotu można dokonać telefonicznie pod numerem telefonu 703 502 504 (opłata za minutę połączenia wynosi 3,69 zł) lub pod numerem +48 22 417 62 27 z zagranicy (opłata za minutę połączenia jest zgodna z taryfami lokalnych operatorów).
Lux Express
Bilety zakupione przez internet lub infolinię Lux Express podlegają zwrotowi pod warunkiem, że nie nastąpiła jeszcze godzina odjazdu autokaru. Aby odzyskać środki przeznaczone na zakup biletu, należy złożyć wniosek o zwrot pieniędzy za bilet za pośrednictwem jednego z formularzy online, które – w zależności od nazwy przewoźnika, dostępne są na stronach www.luxexpress.eu lub www.simpleexpress.eu.
Stawka za anulowanie rezerwacji różni się w zależności od tego, czy bilet został zakupiony w promocji oraz ile czasu pozostało do odjazdu. W przypadku biletów promocyjnych, jeżeli do wyjazdu pozostało więcej niż 24 godziny, przewoźnik zwraca 30% wartości biletu, ale od kwoty do zwrotu potrąca dodatkowo 5 złotych. W przypadku biletów zakupionych w promocji, kiedy do odjazdu zostało mniej niż 24 godziny, przewoźnik zwraca 10% wartości biletu po potrąceniu 5 złotych. Nie dotyczy to bezzwrotnych biletów zakupionych w promocji.
Jeżeli bilet został zakupiony w taryfie standardowej, a do odjazdu zostało więcej niż 24 godziny, opłata manipulacyjna wynosi 5 złotych. W przypadku biletów w standardowej cenie, kiedy do odjazdu została niecała doba, przewoźnik zwraca 50% wartości zakupu i potrąca 5 złotych.
Źródła: ryanair.com, wizzair.com, intercity.pl, luxexpress.eu, polskibus.com