W Europie pod tym względem wyprzedzają nas (nieznacznie) tylko Czesi, Niemcy i Austriacy. Jak tłumaczy Klaudyna Polanowska-Skrzypek, Polacy coraz częściej sięgają po piwo nawet w sytuacjach dotychczas nie kojarzonych z tym trunkiem, takich jak na przykład wesele (71 proc. badanych nie ma nic przeciwko obecności tego trunku na tej imprezie).
Zobacz także: We Wrocławiu można studiować piwowarstwo [KIERUNKI STUDIÓW]
Niezmiennie w świecie piwnych okazji króluje grill, bo z piwem łączy go aż 98 proc. badanych. 92 proc. uważa, że piwo pasuje do posiłku z przyjaciółmi, zaś 51 proc., że można je wypić podczas pierwszej randki. Kto wówczas „stawia” piwo? Tutaj nasi rodacy, zarówno Panowie (65 proc.), jak i Panie (58 proc.), są tradycjonalistami: osobą, która powinna płacić, jest mężczyzna.
Okazuje się także, że przywiązujemy dosyć dużą wagę do tego, skąd pochodzi piwo. Zarówno mężczyźni (78 proc.), jak i kobiety (58 proc.) najchętniej wybierają piwo warzone w Polsce. Piwa czeskie i niemieckie są dopiero na kolejnych miejscach na liście upodobań polskich piwoszy. Przeciętna ilość piwa wypijanego w tygodniu to od 0,5 do 1 l – tak deklaruje 27 proc. respondentów. Najczęściej piwo otwierane jest ok. godz. 19:30. Aż 54 proc. badanych od czasu do czasu sięga po nie do kolacji.
Czytaj również: Z którymi sportowcami Polacy najchętniej poszliby na piwo?
Nie oznacza jednak, że nie mamy już nic do zrobienia w dziedzinie piwnej edukacji – dotyczącej na przykład tego, jak należy pić piwo. Polacy cały czas najchętniej piją piwo z butelki. Tak robi aż 43 proc. mężczyzn i 31 proc. kobiet. Do kufla przelewa je 23 proc. Panów i 19 proc. Pań. Piwo ze szklanki pije zdecydowanie więcej kobiet (37 proc.) niż mężczyzn (19 proc.).
A z kim Polakom kojarzy się piwo? Okazuje się, że gdyby było ono znaną osobą, najprawdopodobniej, według większości ankietowanych, zarówno kobiet, jak i mężczyzn, byłoby aktorem.
Źródło: Kompania Piwowarska
A jaka powinna być osoba, z którą chętnie poszlibyśmy na piwo? Okazuje się, że najbardziej pożądaną cechą jest tu poczucie humoru (23 proc.). U partnerów piwnych eskapad cenimy także inteligencję (11 proc.), towarzyskość (10 proc.), wysoką kulturę osobistą (7 proc.), oraz rozrywkowość i szerokie zainteresowania (po 5 proc.).
Taka osoba powinna być również lubiana i interesująca się sportem (po 3 proc.). Ostatnie miejsce na liście cech cech wymienianych przez Polaków jest obycie w świecie oraz posiadanie poglądów politycznych z poglądami ankietowanego (po 1 proc.).
A gdybyśmy mogli pójść na piwo ze znaną osobą, kogo byśmy wybrali?
Zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, we wszystkich kategoriach wiekowych „króluje” Maciej Stuhr.
Panowie, zwłaszcza ci w wieku 30-45 lat, często wskazywali również Janusza Gajosa.
Panie natomiast wybrałyby towarzystwo Doroty Wellman.
Wśrod polityków najwięcej wskazań zdobył Paweł Kukiz.
Jak informuje Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie, w 2015 r. browary działające w naszym kraju sprzedały 39,8 mln hektolitrów piwa (włącznie z eksportem), to jest o 0,7 proc. więcej niż w 2014 r. W opinii Związku krajowy rynek piwa jest już rynkiem dojrzałym i nasyconym, a jego dalszy rozwój będzie zmierzał w kierunku różnicowania oferty produktowej, czyli wprowadzania na rynek nowych rodzajów piwa, również tych zawierających mniejszy procent alkoholu.
W 2013 r. Polacy wydali na piwo 19,3 mld zł (dane KPMG).
Źródło: materiały prasowe, oprac. MK