Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach poznaliśmy sześciu laureatów konkursu Start-up Challenge, który już po raz trzeci towarzyszył EKG. O miejsce na podium walczyło blisko 200 podmiotów z całej Polski. Tegorocznych zwycięzców ogłoszono podczas uroczystej gali w ramach 3. European Start-up Days.
Jury wyłoniło zwycięzców w sześciu kategoriach: Environment (Ochrona środowiska), Tradition & modernity (Tradycja i nowoczesność), Client & lifestyle (Klient i styl życia), New industry (Nowy przemysł), Health & biotechnology (Zdrowie i biotechnologie) oraz Business processess (Procesy biznesowe). Liczne grono laureatów odwiedziło podczas EKG 2018 stoisko „Super Biznesu", dodatku ekonomicznego do „Super Expressu".
Handerek Technologies – Ochrona środowiska
W kategorii Ochrona środowiska uwzględniono start-upy działające na rzecz ekologii, stosujące technologie dla klimatu, ekologiczne uprawy, tzw. smart energy (inteligentną energię) i surowce wtórne, których pomysły mogą znaleźć zastosowanie w przetwórstwie odpadów. Niekwestionowaną zwyciężczynią w tej kategorii została spółka Handerek Technologies. Posiada ona know-how, które pozwala uzyskać olej napędowy i frakcje benzyny z odpadów z tworzyw sztucznych. Działania w tym obszarze prowadzi Adam Hańderek, założyciel przedsiębiorstwa. Stworzenie innowacyjnej technologii zajęło mu 12 lat, ale opłacało się, ponieważ opracowane przez jego spółkę rozwiązanie daje szansę na wykorzystanie śmieci, które nie podlegają recyklingowi.
Zobacz: Zaczynali w garażu. Teraz ich wynalazek stosuje Volkswagen [WIDEO]
Jak zdradził redakcji „Super Biznesu" prezes Handerek Technologies, produkowane z odpadów paliwo mogłoby zdobyć ok. 3 proc. polskiego rynku. Tworzywo, z którego można je produkować, znajduje się na wyciągnięcie ręki, ponieważ każdego roku na wysypiska śmieci trafia ok. 5 mld ton odpadów. W związku ze swoim wynalazkiem spółka Adama Hańderka podjęła już rozmowy z największymi koncernami paliwowymi w Polsce.
Sense Monitoring – Tradycja i nowoczesność
W kategorii Tradycja i nowoczesność rozpatrywano projekty, które wpisują się w założenia tradycyjnego przemysłu, energetyki, telekomunikacji, transportu lub budownictwa. Laur zdobyła spółka Sense Monitoring. Opracowała ona laserowy system monitoringu dachów płaskich. Jej innowacyjne rozwiązanie pozwala strzec bezpieczeństwa tam, gdzie nie można sprawdzić stropu w tradycyjny sposób, np. ze względu na rodzaj konstrukcji.
Sensory montowane przez firmę są niewielkie i łatwe w montażu. Wykrywają sytuacje zagrażające bezpieczeństwu, np. przeciekanie stropu i nasiąkanie wodą od strony dachu. Rozwiązanie start-upu okazało się na tyle skuteczne, że Sense Monitoring pozyska wielu znanych klientów, m.in. Pocztę Polską, Volkswagena czy Oknoplast.
Abyss Glass – Klient & styl życia
W kolejnej kategorii Start-up Challenge rywalizowały start-upy proponujące innowacyjne rozwiązania z dziedziny edukacji i rozrywki. Rozpatrywano propozycje z takich obszarów, jak handel, customer experience, e-commerce, fintech, edutech, gaming, sport oraz przemysł czasu wolnego. Zwycięzca w kategorii Klient & styl życia oferuje luksusowe, a zarazem niezwykle praktyczne rozwiązanie – interaktywne lustro przeznaczone do montażu w kuchni czy łazience. Model, który jesteśmy zakupić za ok. 6 tys. zł, jest wodoodporny i pozwala na integrację ze wszystkimi inteligentnymi urządzeniami w mieszkaniu, np. włącznikiem światła, zestawem audio, domofonem czy tabletem.
Polecamy: Zainwestował w nich Michał Sołowow. Teraz sprzedają na czterech kontynentach [WIDEO]
Lustro może pełnić funkcję wirtualnego ekranu, za pomocą którego włączymy rozmaite urządzenia domowe. Powierzchnia zwierciadła jest izolowana i wodoodporna, dzięki czemu możemy wykonywać dowolne czynności w kuchni i łazience bez obaw, że porazi nas prąd. Abyss Glass produkuje ponadto wirtualne przymierzalnie. Dzięki czytnikom tagów RFID pomieszczenie takie wie, jakie ubrania wziął ze sobą klient i na tej podstawie wyświetla mu spersonalizowane informacje o produkcie.
NanoPure Technologies – Nowy przemysł
W kategorii Nowy przemysł rozpatrywano projekty, które wpisują się w koncepcję przemysłu 4.0, wykorzystują robotykę, automatyzację, systemy produkcji, nowe materiały lub znajdują zastosowanie w przemyśle kosmicznym. Pierwsze miejsce w tej sekcji konkursowej przypadło w udziale start-upowi NanoPure Technologies. Dzięki jego wynalazkowi można dwukrotnie zwiększyć odporność na korozję różnego rodzaju powłok malarskich. Spółka z Wrocławia opracowała, a następnie opatentowała własną technologię syntezy polimerów przewodzących. W jej ramach rozwija pigmenty antykorozyjne Polycor.
Genomtec – Zdrowie & biotechnologie
Kategoria Zdrowie & biotechnologie przeznaczona była dla start-upów funkcjonujących w szeroko pojętej branży medycznej, proponujących innowacje w zakresie medycyny, zdrowia, technologii medycznych, farmacji lub biotechnologii. Zwyciężył start-up oferujący przenośne laboratorium rodem z filmu science-fiction. Maleńki chip stworzony przez Genomtec potrzebuje zaledwie 20 minut, aby dokonać analizy dowolnie wybranego materiału genetycznego. Wykrywa obecność DNA i RNA, ale także: wirusy, bakterie, mutacje genetyczne czy grzyby. Dużą zaletą urządzenia są jego niewielkie gabaryty. Z łatwością można schować je w kieszeni.
ShelfWise – Procesy biznesowe
W kategorii Procesów biznesowych uwzględniono propozycje start-upów z obszaru zarządzania, analityki, ICT, cyberbezpieczeństwa, logistyki i HR. Zwycięski start-up, ShelfWise, jest twórcą oprogramowania, które służy do monitoringu sklepowych półek w czasie rzeczywistym. Wykorzystuje on sztuczną inteligencję, m.in. deep learning, aby dokonać oceny sposobu ekspozycji produktów. Zweryfikujemy ją za pomocą specjalnej aplikacji, która stwierdzi, czy jest ona zgodna z tzw. planogramami – założonym sposobem prezentacji asortymentu.
– European Start-up Days zorganizowaliśmy po to, by łączyć duży, potrzebujący powiewu świeżości, biznes korporacyjny ze start-upami. Mam nadzieję, że to się realnie dzieje, a porozumień, które zaowocują realnymi projektami, będzie dużo. Jestem przekonany, że to wydarzenie i ten konkurs pomogą wam rozwijać wasze biznesy – powiedział Wojciech Kuśpik, prezes PTWP.
– Stojąc na scenie, przypominałem sobie, jak 13 lat temu zakładaliśmy pierwszy AIP. To były prehistoryczne czasy, w których nikt nie mówił o start-upach, a po prostu o przedsiębiorczości. Dzisiaj możemy powiedzieć, że mamy ogromy sukces. Jest w Polsce ogromna skala start-upów, a samo słowo start-up słyszymy odmieniane przez wszystkie przypadki. To nas bardzo cieszy, bo ludzie wierzą, że z małej inicjatywy może powstać coś wielkiego, a nawet globalnego – powiedział Dariusz Żuk, prezes sieci Business Link, która zrzesza start-upy z całej Polski. Przedsiębiorcy działający w ramach BL mogą próbować swoich sił w środowisku biznesowym bez konieczności zakładania działalności gospodarczej. Osobowości prawnej użyczają im Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (AIP), które oferują także wsparcie księgowej czy zniżki na rozmaite usługi wykorzystywane przez młodych biznesmenów.
100 najciekawszych start-upów biorących udział w konkursie Start-up Challenge przez dwa spośród trzech dni trwania Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezentowało swoje pomysły w ramach w Scale-up Alley w katowickim Spodku. Na stoiskach wystawienniczych można było znaleźć fiolki z paliwem wyprodukowanym przez Handerek Technologies, przetestować inteligentne lustro Abyss Glass czy też porozmawiać z wynalazcami i przedstawicielami młodego biznesu.
Źródło: mat. pras., „Super Biznes", mat. własne