Szwajcarski transport pod ziemią Cargo Sous Terrain

i

Autor: Cargo Sous Terrain (CST)

Transport towarów pod ziemią? Szwajcaria wybuduje 500 km tunele towarowe

2022-07-17 8:12

Podziemna towarowa kolej elektryczna pojawi się w Szwajcarii. W sierpniu 2022 r. rozpoczną się prace, które potrwają do 2045 roku, a koszt całego przedsięwzięcia wyniesie 35 mld dolarów.

Szwajcaria wybuduje 500 km tunele do transportu towarów

Już w 2021 r. parlament szwajcarski uchwalił odpowiednie ku temu prawo, a już w sierpniu br rozpoczną się prace dot. budowy sieci tuneli towarowych. Pomysłodawcy projekty nazwali projekt “Cargo Sous Terrain” czyli “podziemny transport towarowy”. Elektryczne pojazdy przewożące towar będą osiągać prędkość do 18 km na godzinę i pomieszczą palety i pojemniki o standardowych rozmiarach. Oprócz tego dostępne mają być też pojazdy-chłodziarki, które będą przewoziły świeżą żywność. Podziemny transport będzie autonomiczny, jak również załadunek i rozładunek będzie całkowicie automatyczny. Elektryczne pojazdy będą przede wszystkim energooszczędne i nie będą szkodzić środowisku. Jak zapowiadają Szwajcarzy, wytwarzany przez nie dwutlenek węgla będzie znacznie niższy niż w przypadku ciężarówek, a prąd ma pochodzić z odnawialnych źródeł energii.

Transport towarów pod ziemią? Szwajcaria rusza z budową

Pomysłodawcy projektu wyjaśniają, że dzięki podziemnej kolejce uwolnią ulice miast od pojazdów dostawczych i ciężarówek, co zmniejszy korki i ułatwi samochodom poruszanie się. Taka nowoczesna forma transportu sprawi, że zaplanowanie transportu będzie łatwiejsze, a korki, nieprzewidziane przeszkody czy objazdy będzie można wykluczyć.

Pieniądze to nie wszystko: Artur Soboń

Ile Szwajcaria przeznaczy pieniędzy na budowę podziemnych tuneli towarowych?

Początkowo całkowity koszt projektu miał wynieść 3,5 mld - zapowiadali w 2016 r. pomysłodawcy. Finalnie jednak ta kwota mocno wzrosła. Oszacowano, że konieczne będzie przeznaczenie 35 mld dolarów, aby projekt został w pełni zrealizowany. Szwajcarzy zapowiadają, że budowa podziemnego transportu zajmie ponad 20 lat i zakończy się w 2045 r. Łączna długość sieci tuneli ma mierzyć 500 km, a pierwszy odcinek łączący Härkingen- Niederbipp z Zurychem ma mieć długość 70 km i powstanie do 2031 r. 

Sonda
Zabytkowe czy nowoczesne auto? Co byś wybrał?
Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze