Długa historia wielkich maszyn
Case IH to amerykańska firma, obecnie jedna z największych na świecie, zajmująca się produkcją maszyn rolniczych. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1842 roku przez Jerome’a Increase’a Case’a, który zdobył ogromne uznanie jako pierwszy konstruktor silnika parowego do użytku rolniczego. Główna siedziba firmy mieści się w Racine, w stanie Wisconsin, a sieć dealerów i dystrybutorów działa w 140 krajach. Najbardziej znanymi produktami firmy Case IH są kombajny Axial-Flow, ciągniki rolnicze Magnum, Steiger, Farmall oraz Quadtrac. Ciągniki ostatniej wymienionej serii produkowane są nieprzerwanie od początku 1997 roku w amerykańskim mieście Fargo we wschodniej części stanu Dakota Północna. Pierwsza seria tych maszyn nosiła nazwę handlową Steiger Quadtrac 9300 i w jej skład wchodziły dwa modele, napędzane silnikiem spalinowym Cumminsa. Seria 9300 produkowana była do 2001 roku, ale została zastąpiona dobrze znaną w Polsce serią STX. Montaż tej serii z kolei został zakończony na początku 2007 roku.
Wysokie standardy
W międzyczasie firma wprowadziła do oferty produktowej wiele zmodernizowanych maszyn, aż do 2010 roku, kiedy została przedstawieniowa seria spełniająca normę emisji spalin Tier4A, a następnie Tier4B w 2013 roku. Serie ciągników Quadtrac wyposażone są w układ trakcyjny oparty na czterech niezależnych wózkach gąsienicowych. Co to daje? Przede wszystkim zapewnia maksymalną przyczepność. Cztery gąsienice współpracują, wspólnie dostarczając więcej mocy do poruszania ciągnika. Łączna powierzchnia styku z podłożem gąsienic na poziomie 5,53m2 redukuje poślizg i ugniatanie gleby do minimum. Co więcej, każdy z wózków ma możliwość odchylenia w zakresie 10 stopni od swojej osi, co zapewnia stabilny kontakt z podłożem pasa gąsienicy w każdych warunkach.
Rolnictwo precyzyjne
Konstrukcja wózka gąsienicy oparta jest na zasadzie „5 osi”. Za napęd pasa gąsienicy odpowiada jedno centralne koło z wypustami, w których to zazębiają się „klocki” pasa, tzw. napęd przymusowy. Eliminuje to tym samym możliwość poślizgu gąsienicy, zapewniając stabilne przenoszenie mocy na podłoże. Docisk pasa gąsienicy realizowany jest za pomocą trzech rolek dociskowych, zaś za naciąg odpowiadają dwa koła napinające żebrowanie – system bezobsługowy – hydraulicznie regulowany. W znaczny sposób takie rozwiązanie konstrukcyjne wózka gąsienicy przekłada się także na zwiększenie zasobu żywotności całego układu. Osie, na których zamontowane są wózki gąsienicowe, mają elektrohydraulicznie blokowane mechanizmy różnicowe, które mogą być załączane także w trybie automatycznym. W ciężkich warunkach eliminuje to poślizg między lewym i prawym pasem gąsienicy. Dzięki zastosowaniu wyżej wymienionych rozwiązań moc silnika w ciągnikach gąsienicowych serii Quadtrac jest płynnie przenoszona na podłoże i praktycznie w całości wykorzystywana. Efektem tego jest bardzo wysoka moc pociągowa, jednocześnie bez ingerowania w strukturę gleby.