W ciągu minionego ćwierćwiecza, dzięki znaczącym inwestycjom PepsiCo, areał upraw wzrósł do 7000 ha, a wielkość kontraktowanych zamówień, pochodzących w 100% od polskich rolników, sięgnęła ok. 230 tys. ton ziemniaków rocznie. Tym samym PepsiCo umocniło pozycję największego odbiorcy ziemniaka chipsowego w Polsce. Wielomilionowe inwestycje przekształciły zakład w Grodzisku w jeden z największych i najbardziej nowoczesnych ośrodków produkcyjnych PepsiCo w Europie. 50% produkcji przeznaczane jest na eksport do 13 krajów w Europie.
Wielki sukces programu
Wyniki programu to wielki powód do dumy. Z tej okazji jubileusz obecnością zaszczycili Zofia Krzyżanowska, Radca Generalny w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Czesław Siekierski, szef komisji rolnictwa w Parlamencie Europejskim, Grzegorz Benedykciński, burmistrz Grodziska Mazowieckiego, a także grupa około 70 rolników uczestniczących w Programie Agrarnym.
- Chciałam wszystkim pogratulować sukcesu. Jesteście naszą wielką dumą, bo to dzięki wam Grodzisk jest jedną z najbogatszych gmin w Polsce - powiedziała podczas przemówienia Zofia Krzyżanowska.
Wydarzenie poprowadził Jan Borowski-Komenda, kierownik Programu AGRO PepsiCo w Polsce.
- W całym okresie współpracy PepsiCo udzielało rolnikom wsparcia finansowego i edukacyjnego, przekazywało know-how dotyczący prawidłowej uprawy pełnowartościowego ziemniaka przemysłowego, a także organizowało szereg szkoleń i wizyt poglądowych w gospodarstwach w Europie Zachodniej oraz USA – powiedział Borowski.
O strategii zakładu w Grodzisku Mazowieckim opowiedzili prezes PepsiCo Michał Jaszczyk oraz Krzysztof Dudziński, Dyrektor zakładu Frito-Lay.
Właściwa strategia
Działalność PepsiCo opiera się na strategii "Działanie ze świadomością celu", która zakłada, że w dążeniu do osiągnięcia wysokich wyników finansowych firma jednocześnie dba o zrównoważony rozwój.
- W ramach strategii "Działanie ze świadomością celu" PepsiCo buduje i pielęgnuje długofalowe relacje nie tylko z lokalnymi dostawcami, ale też społecznościami. Jestem dumny z rezultatów jakie osiągnął Program Agrarny przez minione 25 lat i wkładu naszej firmy w rozwój polskiego rolnictwa i polskiej gospodarki – powiedział prezes PepsiCo Michał Jaszczyk.
Inwestycje i nowe miejsca pracy
W ramach Programu Agrarnego PepsiCo współpracuje z 67 gospodarstwami rolnymi z całego kraju, które na stałe zatrudniają ok. 1200 pracowników i ok. 2200 w sezonie. Suma areałów przeznaczonych na pozyskanie surowca dla PepsiCo wynosi 7000 ha (880 ha na początku Programu), zapewniając łączną produkcję ziemniaków na poziomie około 230 tys. ton rocznie. W 2017 roku wartość zakupionych polskich płodów rolnych wyniosła 120 mln zł. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na wysokiej jakości przekąski ziemniaczane priorytetem firmy w najbliższych latach będzie pozyskiwanie kolejnych partnerów – 20 gospodarstw rolnych do roku 2025 (wzrost o 30%) oraz systematyczne wdrażanie Inicjatywy Zrównoważonego Rolnictwa, której celem jest zapewnienie ekologicznych warunków uprawy przy jednoczesnym zwiększaniu wydajności produkcji.
- Działalność PepsiCo w Polsce generuje roczny obrót na poziomie 2,5 mld zł, a wartość inwestycji w latach 2013-2017 przekroczyła 500 mln zł. Nasze analizy wskazują, że wsparcie, jakiego PepsiCo udziela rolnikom, producentom i detalistom przełożyło się na powstanie ponad 32 tys. miejsc pracy, w tym ponad 10 tysięcy w sektorze rolnictwa – powiedział Michał Jaszczyk, Prezes PepsiCo Polska
Przyszłe inwestycje
W planach zakładu jest zwiększenie liczby współpracujących gospodarstw o 30% do 2025 roku oraz znaczące inwestycje w rozwijanie nowych odmian ziemniaków, programu sadzeniakowego opartego w 100% o polskie firmy nasienne, jak również poszerzenie przestrzeni komór przechowalniczych o 25 000 ton.
Według aktualnych danych Banku Światowego 11,5% wszystkich zatrudnionych w Polsce pracuje w sektorach związanych z rolnictwem. Działania PepsiCo odegrały istotną rolę we wsparciu tej gałęzi gospodarki, przyczyniając się do unowocześnienia przemysłowej uprawy ziemniaków w Polsce. Firma prowadzi prace badawcze w zakresie nowych odmian, dążąc do zwiększenia udziału odmian posiadanych na wyłączność z 40% obecnie do 85% do roku 2025.
PepsiCo jest światowym liderem w produkcji artykułów spożywczych i napojów. Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo miliard razy dziennie, a każda z 22 najlepiej sprzedających się marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży produktów spożywczych i napojów oferowanych przez te firmy wyniósł ponad 63 mld USD w 2017 r.