30 osób nie weszło na pokład samolotu! Jakie odszkodowanie dla pasażerów?

2021-08-05 17:58

Przejście odprawy nie zapewnia miejsca w samolocie. Tak pokazują doświadczenia pasażerów linii Ryanair, którzy chcieli wylecieć z lotniska w Gdańsku. Pomimo, że przeszli prawidłowo odprawę, personel nie miał dla nich czasu. Po 90 minutach oczekiwania, samolot odleciał, nie czekając na komplet podróżnych. Sytuacja nie była wyjątkowa. Overbooking to stosunkowo częste zjawisko na lotniskach.

Samolot odleciał, a pasażerowie zostali. Taką historię opisał RMF FM. Nie chodziło o zwykłe spóźnienie. Pasażerowie prawidłowo przeszli odprawę, mimo to, ze względu na wydłużającą się obsługę samolot nie mógł czekać i musiał odlecieć. Na ziemi zostało 30 osób. "Pomachał nam środkowym palcem i odleciał. Z naszymi bagażami" - skomentował w rozmowie z RMF FM jeden z pasażerów. Turystom zaproponowano przebukowanie biletów na kolejny lot.

Pasażerowie różnych linii skarżą się, że niektóre linie lotnicze sprzedają większą liczbę biletów, niż mają miejsc na pokładzie, uzasadniając to pandemią - podało Europejskie Centrum Konsumenckie. Przypomniało, jakie prawa przysługują konsumentom w przypadku odmowy wejścia na pokład z powodu braku miejsc.

Jak wynika ze zgłoszeń konsumentów, przewoźnicy tłumaczą, że obawiają się wolnych miejsc w samolocie z powodu obostrzeń, braku szczepień czy pozytywnych wyników testów na Covid-19 - informuje ECK.

"Warto zwrócić uwagę, że w przedstawionych wyżej sytuacjach, linie lotnicze nie mają obowiązku zwrotu środków za niewykorzystane rezerwacje. Wyjątkiem są taryfy biletowe – zwykle droższe, pozwalające na bezkosztowe odwołanie rezerwacji czy zmianę terminu wylotu” - dodano.

W przypadku gdy linia lotnicza odmówi komuś wejścia na pokład z powodu braku miejsc, nawet jeżeli tłumaczy się pandemią, klient ma określone prawa. To: prawo do posiłków i napojów oraz do wyboru między zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Jeśli musimy czekać przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy, a także transport między lotniskiem a hotelem, przewoźnik powinien nam zapewnić zakwaterowanie w hotelu. Ponadto należy się nam odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy).

ECK podkreśla, że w przypadku overbookingu przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do dobrowolnej rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści, na warunkach uzgodnionych z danym pasażerem.

W wyliczeniu wysokości odszkodowania przydatny będzie Kalkulator Praw Pasażera. Wystarczy wpisać lotnisko wylotu oraz lotnisko miejsca docelowego, a kalkulator sam wyliczy wysokość rekompensaty - napisano w informacji.

Jeżeli linia lotnicza nie zadba o opiekę pasażerów w czasie oczekiwania na lot zastępczy i na własny koszt trzeba wykupić nocleg, transport lub posiłki, powinno się zadbać o dowody w postaci paragonów - radzi ECK. O zwrot należy się wówczas ubiegać, wysyłając pisemną reklamację do przewoźnika.

W przypadku gdy nie można dojść do porozumienia ze sprzedawcą zarejestrowanym w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, można zwrócić się o pomoc lub poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Jak pilotuje się samolot? Sprawdziliśmy

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze