Pojazdy bez kierowców na drogach. Co planuje resort infrastruktury?
Projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym przewiduje możliwość wykorzystania dróg na potrzeby prac testowych pojazdów zautomatyzowanych (pojazdy zbudowane do samodzielnego poruszania się przez określony czas, jednak wymagające interwencji kierowcy) oraz w pełni zautomatyzowanych (pojazdy autonomiczne niewymagające nadzoru kierowcy).
Z projektu wynika, że takimi pracami zarządzać ma "organizator prac testowych" – musi być to podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie kierowania i kontrolowania pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych w celu testowania i oceny funkcji automatycznych. Zezwolenie na prowadzenie prac testowych wydawać będzie Krajowy Koordynator Prac Testowych, w drodze decyzji administracyjnej na pisemny wniosek organizatora prac testowych.
W uzasadnieniu projektu podkreślono, że otrzymanie takiego pozwolenia będzie możliwe pod warunkiem zastosowania zasad ruchu drogowego, zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz uzyskania zezwolenia na prowadzenie tych prac.
"Zezwolenie wydaje się wyłącznie po wykazaniu przez organizatora prac testowych, w formie oświadczenia, że prowadzone prace nie będą zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz nie będą utrudniały ruchu na drogach" - wskazano.
Zgodnie z projektem zezwolenie na przeprowadzenie prac można będzie otrzymać na okres nie dłuższy niż rok, "o ile nie ulegną zmianie warunki i zakres prac". Wysokość opłaty za przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zezwolenia w obszarze jednego województwa nie może przekroczyć 20 tys. zł., a w przypadku wniosku obejmującego od dwóch do pięciu województw opłata nie może przekroczyć 40 tys. zł.
W uzasadnieniu wyjaśniono, że potrzeba wprowadzenia zmian w przepisach jest spowodowana postępującą rewolucją technologiczną związaną z autonomizacją transportu, a także postulatami przedsiębiorców.
"Mające siedzibę w Polsce podmioty badawcze i przedsiębiorstwa produkujące nowoczesne systemy do pojazdów samochodowych wskazują na brak możliwości testowania najnowszych technologii na polskich drogach jako na barierę swojego rozwoju w światowym łańcuchu wartości" - wskazano.
Ministerstwo Infrastruktury zakłada, że ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Polecany artykuł: