Na czym polega ten biznes? To bardzo proste. Można go porównać z pośrednictwem na rynku nieruchomości. Właściciel samochodu powierza sprzedaż swojego wozu właścicielowi autokomisu. Ten pierwszy określa cenę, jaką chce otrzymać za auto. Właściciel autokomisu zarabia na prowizji, jaka zostaje ustalona od sprzedanego samochodu – w praktyce zwykle po prostu podaje cenę wyższą o marżę, która to właśnie zasila jego budżet. Warto podkreślić, że auto-komisy cieszą się dużym powodzeniem wśród osób, które chcą pozbyć się starego auta i kupić sobie nowe. Właściciel wstawiając auto do komisu, nie musi przejmować się całym procesem szukania nowego nabywcy i sprzedaży auta. Wszystkim zajmuje się autokomis.
Zanim rozpoczniesz starania o uruchomienie takiego swojego biznesu, to zrób biznesplan i dokładnie sprawdź istotne elementy składające się na taką działalność.
Grunt to ziemia
Dla właściciela komisu samochodowego najważniejszy jest plac, na którym będą eksponowane pojazdy przeznaczone na sprzedaż. Jego powierzchnia będzie zależeć od tego, ile aut zamierzasz jednocześnie prezentować. Jeśli myślisz o profesjonalnym autokomisie, to powinien on swobodnie zmieścić przynajmniej kilka/kilkanaście samochodów. Jak rozkręcisz interes, to być może będziesz potrzebować miejsca dla ponad 50, a nawet 100 aut.
Powierzchnia placu jest bardzo ważna, gdyż przeznaczone na sprzedaż pojazdy nie mogą stać ciasno jak na samochodowej giełdzie czy osiedlowym parkingu. Klienci muszą mieć swobodny dostęp do każdego z aut. Pamiętaj, że liczą się wymiary po otwarciu wszystkich drzwi pojazdu - łącznie z bagażnikiem.
Na terenie nawet najprostszego auto-komisu powinno znaleźć się również miejsce na pomieszczenie biurowe. Zwykle jest to blaszany kontener lub obiekt przypominający domek letniskowy, ale jeśli ma to być duży auto-komis z prawdziwego zdarzenia, to warto zastanowić się nad estetyczną, konkretną konstrukcją.
Teren strzeżony
W przypadku komisu z autami bardzo ważna jest sama lokalizacja. Komisy samochodowe najczęściej usytuowane są przy głównych drogach oraz na obrzeżach miast. Zdarza się (szczególnie w mniejszych miejscowościach), że powstają bezpośrednio przy domu właściciela. Jednak warto pamiętać o tym, że przydomowy autokomis musi być niezwykle uporządkowany i dobrze oznakowany, by potencjalni klienci nie mieli wątpliwości, że w tym miejscu mogą kupić auto.
Teren autokomisu powinien być ogrodzony. Ze względu na wartość sprzedawanych przez ciebie towarów oraz łatwy dostęp do nich, powinieneś zadbać o dobre systemy zabezpieczające. Warto zamontować alarm, monitoring oraz skorzystać z ofert fachowych firm ochroniarskich czy po prostu zatrudnić nocnego stróża (szczególnie w przypadku dużego autokomisu).
Więcej na ten temat przeczytasz w naszej książce "45 pomysłów na biznes". Książkę kupisz w kiosku i salonikach prasowych.