Wskaźniki dotyczące konsumpcji lecą w dół
Szalejąca inflacja, wciąż rosnące ceny podstawowych produktów spożywczych, brak wzrostu wynagrodzeń i idące w górę stopy procentowe kredytów znajdują swoje odzwierciedlenie w wynikach badania Kantar.
Pomimo tego, że ogólna ocena obecnej sytuacji gospodarstwa domowego nie zmieniła się - to wskaźniki dotyczące klimatu konsumenckiego oraz ocena sytuacji stricte finansowej pogorszyły się o kolejno 3 i 4.1 pkt. Oznacza to, że Polacy nie wykazują chęci do dokonywania zakupów, zmniejsza się ilość kupowanych produktów oraz uważają, że ich finanse nie poprawiają się - wręcz przeciwnie ulegają znacznemu pogorszeniu względem ubiegłych miesięcy.
Kolejnym czynnikiem mającym na to wpływ jest spadek dotyczący wskaźnika postrzegania (percepcji) sytuacji ekonomicznej w kraju (spadek o 1.8 pkt.). Polacy obserwując niestabilną sytuację na rynku finansowym, niepewną politykę pieniężną i ciągłe zmiany rezygnują z niektórych inwestycji lub odkładają je w czasie.
Czym jest badanie Kantar Consumer Index?
Badanie Kantar Consumer Index było realizowane w dniach od 3 do 8 czerwca na próbie 1012 mieszkańców w wieku 15 lat i więcej. Zostało wykonane metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI).
Kantar Consumer Index, czyli wskaźnik klimatu konsumenckiego jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych.
Może przyjmować wartości od minus 100 do plus 100. Wskaźnik odnosi się do ogólnego nastroju ekonomicznego konsumentów wynikającego z percepcji ekonomicznej sytuacji kraju oraz kondycji finansowej gospodarstw. Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika tym bardziej pozytywny, optymistyczny jest klimat konsumencki.