Dynamiczny rozwój zaawansowanych technologii w ostatnich latach nie pozostaje bez wpływu na rynek usług bankowych. Banki stały się nowoczesne i bardziej zautomatyzowane, stale wprowadzają nowe usługi ułatwiające życie klientom. Kiedyś, żeby załatwić coś w banku, trzeba było odstać swoje w kolejce do bankowego okienka. Dziś za pomocą podłączonego do sieci komputera mamy dostęp do naszych pieniędzy o każdej porze. W dodatku całodobowy, podczas gdy tradycyjne banki zamykają swoje okienka o godz. 17-18.
Taniej i szybciej
Mając konto internetowe, możemy wykonywać operacje, które wcześniej były dostępne tylko w placówkach banku. Coraz częściej płacimy swoje rachunki czy inne zobowiązania, klikając myszką komputera. Przez Internet zamawiamy karty płatnicze, bierzemy kredyty, zakładamy lokaty. Nie ruszając się z domu możemy dokonać porównania ofert bankowych, skomunikować się z bankiem, poradzić konsultanta. Ta technologia pozwala również na łatwe doładowywanie telefonów komórkowych, zakup jednostek funduszy inwestycyjnych lub nawet grę na giełdzie. Nie bez znaczenia jest, że za korzystanie z wielu usług bankowych za pośrednictwem Internetu nie musimy płacić, np. banki oferują często darmowe konta lub przelewy za 0 zł. To nie tylko wygoda, ale i oszczędność.
Banki oferujące na rynku swoje usługi dostępne przez Internet można podzielić na dwie grupy. Banki tradycyjne, które do wachlarza swych usług dołączyły obsługę konta poprzez sieć, oraz na typowe banki internetowe, które nie posiadają w ogóle tradycyjnych oddziałów, a wszystkie sprawy z bankiem załatwia się poprzez Internet lub telefonicznie. Banki działające wyłącznie w Internecie dodatkowo mogą zaproponować właścicielom kont nieco wyższe oprocentowanie, bo brak placówek i rozbudowanego personelu pozwala im na obniżenie kosztów działania.
Konto na telefon
Bieżące monitorowanie stanu konta umożliwia też telefon. Możemy przeprowadzać operacje na koncie na dwa sposoby:
* automatycznie wybierasz tonowo odpowiedni numer, który przypisany jest do określonej usługi. W ten sposób nie możesz jednak wykonywać wszystkich operacji na koncie. Najczęściej dostępne to:
- informacja o stanie konta,
- zablokowanie karty debetowej lub kredytowej,
- założenie lokaty,
- połączenie z konsultantem (gdy np. chodzi o zmianę adresu do korespondencji, zamówienie karty płatniczej lub zamówienie dodatkowych wyciągów);
* z udziałem operatora - osoby zatrudnionej w banku.
Możesz przeprowadzać wszystkie pozostałe operacje na koncie, z wyjątkiem tych, które wymagają bezwzględnie formy pisemnej.
Technologia wygrywa
Z usług bankowych możemy korzystać nie tylko za pomocą telefonu stacjonarnego, ale i komórkowego (bankowość mobilna). Możemy to zrobić poprzez SMS lub przez WAP (Internet w komórce). Za pomocą SMS możemy dostać informacje o stanie konta, wpływach na rachunek, kursach walut czy też zlecić przelew.
Gdy korzystamy z WAP, telefon komórkowy staje się małą przeglądarką internetową, jednak ogranicza nas niewielki ekran telefonu i nie zawsze szybka transmisja danych. Z bankowości mobilnej korzysta na razie zaledwie 3,5 proc. Polaków, ale w przyszłości ma ona szansę nawet wygrać z bankowością internetową.
* Niższe koszty rachunku, wyższe oprocentowanie - założenie konta, opłata za prowadzenie go oraz opłata za wykonanie przelewu są kilkakrotnie niższe niż tradycyjną drogą;
* Oszczędność czasu dzięki możliwości wykonywania operacji finansowych z domu, niezależnie od odległości od banku - mogłoby to być udogodnienie dla osób starszych (niestety, rzadziej korzystają one z takich rozwiązań), niepełnosprawnych oraz dla tych, które mieszkają z dala od placówek banku.
* Brak konieczności czasochłonnego, ręcznego wypełniania dokumentów - wystarczy parę razy kliknąć myszką czy wpisać w okienko odpowiedni kod.
* Możliwość wglądu w stan rachunku o każdej porze dnia i nocy - wyświetlanie salda jest podstawową usługą oferowaną przez internetowe konta bankowe, również możliwość otrzymywania informacji o stanie konta SMS-em na komórkę po każ-dorazowej zmianie salda jest bardzo przydatną usługą.
* Bieżące śledzenie swoich operacji na posiadanych rachunkach - w każ-dej chwili można zajrzeć do historii operacji.
* Możliwość wykorzystania wielu kanałów komunikacji: stron internetowych, poczty elektronicznej, tradycyjnego telefonu, Internetu w telefonie komórkowym.
* Szybsza realizacja zleceń - dzięki sprzężeniu systemu internetowego bezpośrednio z systemem bankowym nasze zlecenie jest realizowane natychmiast.
* Eliminacja zagrożeń dotyczących transakcji wykonywanych metodami tradycyjnymi (kradzież gotówki, dokumentów bankowych itp.).
* Szybki dostęp do serwisów informacyjnych (oferta banku, promocje, kursy walut, notowania giełdowe, wiadomości ze świata finansów itp.).
* Zabezpieczenie zgromadzonych depozytów przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny oraz zastosowanie tych samych wymogów prawa bankowego - jak w przypadku banków tradycyjnych.