Z raportu Kantar Media przygotowanego dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że w pierwszych trzech miesiącach tego roku na reklamę w mediach tradycyjnych (wszystkie oprócz internetu) banki wydały 226, 1 mln zł, czyli o 15,1 proc. mniej niż w tym samym okresie 2015 roku.
W czołówce banków, które w Polsce wydają najwięcej na reklamę znajdują się: ING Bank Śląski (prawie 26,7 mln zł), PKO BP (ok. 26 mln zł), Euro Bank (ok. 21,5 mln zł), mBank (ok. 21,4 mln zł), Bank Zachodni WBK prawie 19,9 mln zł). Z "wielkiej piątki" najbardziej koszty zawiązane reklamą ograniczył mBank (o 29,6 proc.). Mniej na ten cel przeznaczył również Euro Bank (o 5 proc.). Okazuje się jednak, że nie wszyscy zaciskali pasa – wydatki zwiększył Bank Zachodni WBK oraz PKO BP oraz ING Bank Polski.
Zobacz także: Co piąty pracownik banku może stracić pracę
Generalnie jednak banki wydawały mniej. Eksperci, z którymi rozmawiał portal Wirtualnemedia.pl tłumaczą, że powody tego są dwa. Pierwszy związany jest bezposredno z rynkiem reklamy – banki mogą przesuwać wydatki na tzw. działania efektywnościowe (model rozliczania kamapnii reklamowych, w którym reklamodawca płaci tylko za określone efekty). Praktycznie nie są one monitorowane.
Drugi powód związany jest z wprowadzeniem na początku lutego tego roku podatku bankowego. Niepewność i skłonność do oszczędzania potęgują plany rządu dotyczące kredytów walutowych we frankach i potencjalnych kosztów, jakie mogą ponieść z tego tytułu banki.
Źródło: www.wirtualnemedia.pl, oprac. MK