Bankowość elektroniczna

2012-03-17 3:00

Coraz więcej Polaków przekonuje się do bankowości elektronicznej, bo to wygodny i tani dostęp do własnego konta przez 24 godziny na dobę. Niestety, konto internetowe może być wielką pokusą dla oszustów i złodziei. Dlatego musimy przestrzegać kilku podstawowych zasad, które zapewnią bezpieczeństwo naszym pieniądzom.

Obsługa e-konta jest prosta - wystarczy do tego komputer i dostęp do Internetu. Każdemu właścicielowi takiego konta bank nadaje niepowtarzalny numer identyfikacyjny. Natomiast sam musisz wymyślić hasło, którym będziesz się posługiwał, logując się na stronę internetową banku. Do zatwierdzenia każdej operacji, która odbywa się przez konto internetowe, używasz kodów jednorazowych z listy przesłanej przez bank albo dostajesz na komórkę informację o kodzie w formie SMS-a. Mając konto internetowe, możesz na bieżąco i praktycznie z każdego miejsca na świecie kontrolować stan swoich finansów, sprawdzać saldo na koncie, zlecać przelewy czy zakładać lokaty.

Korzystaj z automatycznych przelewów

Użytkownicy e-kont szczególnie chwalą sobie możliwość ustanowienia Polecenia Zapłaty oraz Zlecenia Stałego. Każdy z nas ma do opłacenia jakieś rachunki - część z nich płacisz co miesiąc, inne co kwartał. Niektóre musisz uregulować na początku miesiąca, a inne pod koniec. Żeby nie pogubić się w tym wszystkim, warto korzystać ze zleceń stałych i poleceń zapłaty, które są wykonywane automatycznie, bez konieczności każdorazowego wypełniania formularzy i zatwierdzania.

Dzięki usłudze Polecenie zapłaty możesz w wygodny sposób regulować okresowe płatności, takie jak opłaty za energię, czynsz, telefon. Nie musisz już pamiętać o tym, kiedy mija termin płatności.

Na podstawie twojego upoważnienia udzielonego wierzycielowi (np. firmie telekomunikacyjnej) bank wykona przelew z twojego rachunku na jego konto. Wystarczy zapewnić środki na rachunku, a należność będzie pobierana przez twój bank i przesyłana do banku wierzyciela w ostatnim dniu terminu płatności. Płatności regulowane w ten sposób są też bezpieczniejsze, bo unikniesz drobnych błędów zdarzających się podczas zlecania przelewów ręcznie.

Po uruchomieniu Polecenia Zapłaty nie trzeba już zlecać pojedynczych przelewów - rachunki będą opłacały się "same". Możesz też ustanowić Zlecenie Stałe, które przyda się, jeśli chcesz regulować przez konto internetowe płatności w określonej, stałej wysokości i w regularnych odstępach czasu. Najważniejsza różnica między tymi dwiema usługami bankowymi polega na tym, że w przypadku Polecenia Zapłaty wysokość kwoty, którą zostanie obciążony twój rachunek, jest ustalona przez wierzyciela (np. dostawcę usług telefonicznych lub internetowych), natomiast w przypadku Zlecenia Stałego - jej wysokość sam określasz. Zlecenia Stałe są korzystną formą przelewów o niezmiennej wysokości i stałej częstotliwości. Natomiast polecenia zapłaty używa się do regulowania zobowiązań finansowych o zmiennej kwocie w terminie wskazanym przez wierzyciela.

Dbaj o bezpieczeństwo

To, że obsługa rachunku przez Internet jest prosta i nie wymaga zaawansowanych aplikacji, nie oznacza jednak, że bankowość internetowa jest mniej bezpieczna niż tradycyjna. Wraz z rozwojem techniki banki stosują coraz więcej zabezpieczeń, które skutecznie chronią dane klientów i gromadzone przez nich na kontach pieniądze. A polskie banki mogą się pochwalić jednymi z najnowocześniejszych systemów zabezpieczeń bankowości elektronicznej na świecie. Przede wszystkim połączenie klienta z jego internetowym kontem jest transmisją szyfrowaną. Oznacza to, że odbierane i przesyłane dane są dostępne tylko dla klienta. Ponadto każda transakcja, która odbywa się poprzez konto internetowe, wymaga dodatkowego uwierzytelnienia. Sposoby uwierzytelniania są różne i często klient ma możliwość wyboru jego formy. Tak naprawdę najczęściej to nie bank ponosi winę za kradzież pieniędzy z konta. Największym zagrożeniem jest sam właściciel konta, który przez swoje niedbalstwo czy nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa pozostawia hakerom otwartą furtkę do swojego rachunku.

Jak zapewnić bezpieczeństwo e-konta

1. Nie udostępniaj nikomu swego loginu i hasła do konta, nie zapisuj danych do logowania w miejscach ogólnodostępnych
Pamiętaj, że nawet pracownik banku nie ma prawa cię o to pytać
Nie zapisuj haseł i identyfikatorów w komputerze ani w komórce
Stosuj długie i skomplikowane hasła, z literami dużymi i małymi, cyframi, a najlepiej ze znakami specjalnymi - tu chodzi o twoje pieniądze, warto się wysilić
Co jakiś czas zmieniaj hasło dostępu do konta - najlepiej raz w miesiącu, a przynajmniej raz na dwa miesiące

2. Uważaj na fałszywe e-maile
Banki nigdy nie wysyłają do klientów e-maili z prośbami o podanie poufnych informacji (np. podanie hasła, loginu czy numeru karty kredytowej) - nie odpowiadaj na takie listy i nie otwieraj zawartych w nich linków
Nie wchodź na stronę internetową twojego banku za pośrednictwem linków znajdujących się w przychodzących do ciebie e-mailach (tzw. phishing)
Nie otwieraj wiadomości i dołączonych do nich załączników nieznanego pochodzenia - często załączniki takie zawierają wirusy lub inne oprogramowanie, które pozwala na szpiegowanie twoich działań

3. Dokładnie sprawdź adres strony banku, na którą się logujesz
Loguj się wyłącznie przez stronę swego banku, używając adresu podanego przez bank
Nie korzystaj do znalezienia adresu banku z wyszukiwarki internetowej - najlepiej sam ręcznie wpisz adres banku, tak by nie wybrać omyłkowo strony, która podszywa się pod stronę banku w celu wyłudzenia od ciebie informacji dotyczących twojego konta
Nie umieszczaj adresu strony swego banku w zakładkach czy w "ulubionych"

4. Zanim się zalogujesz, upewnij się, że jesteś na właściwej stronie
Adres witryny internetowej twojego banku powinien rozpoczynać się od skrótu: "https://", a nie "http://". Brak litery "s" w skrócie "http" oznacza brak szyfrowania. Dodatkowo na pasku adresu powinien się wyświetlić symbol zamkniętej kłódki. Pamiętaj, że oszuści potrafią stworzyć oprogramowanie, które podmieni stronę na fałszywą

5. Stosuj się do procedur swojego banku
Na stronie banku znajdziesz dokładną instrukcję, jak bezpiecznie przejść przez cały proces. Jeśli w trakcie logowania pojawią się komunikaty niezgodne z instrukcją lub prośby o podanie kodów jednorazowych służących do zlecania przelewów, natychmiast przerwij proces logowania i poinformuj o tym swój bank

6. Aktualizuj system i przeglądarkę internetową
Nowoczesna przeglądarka internetowa jest niezbędnym elementem zapewniającym bezpieczne korzystanie z systemu bankowości internetowej. Dobra przeglądarka powinna także ostrzec przed podejrzanymi witrynami

7. Zainstaluj w swoim komputerze specjalne oprogramowanie - antywirusowe i firewall
Podstawowy program antywirusowy (ma za zadanie wykrywanie, zabezpieczanie, zwalczanie, usuwanie i naprawianie szkód spowodowanych wirusami komputerowymi) może nie wystarczyć, warto dodatkowo zainstalować firewall (chroni dane zgromadzone na dyskach)
Pamiętaj, że programy trzeba na bieżąco aktualizować, kupować nowsze wersje lub pobierać je bezpłatnie z Internetu

8. Loguj się na własnym komputerze
Nie powinieneś logować się na ogólnie dostępnych komputerach, np. w kafejkach internetowych. Mogą tam być zainstalowane programy szpiegujące, które potrafią przechwycić dane do logowania czy numery kart. Jeśli już jednak musisz skorzystać z obcego komputera, pamiętaj, by zawsze wylogować się z serwisu transakcyjnego

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze