Decydując się na lokatę powinniśmy wybierać tę o jak najwyższym oprocentowaniu. Musimy bowiem pamiętać, że nasze zyski (odsetki) dodatkowo uszczupli dość wysoka inflacja, a od zarobionych pieniędzy od razu przyjdzie nam zapłacić tzw. podatek Belki (19%).
Ulokuj pieniądze na dłużej
- W najbliższym czasie raczej nie należy się spodziewać, że Rada Polityki Pieniężnej obniży stopy procentowe - uważa Justyna Niedzielska z portalu Inwestycje.pl. Nie oznacza to jednak, że oprocentowanie lokat znacząco wzrośnie. Zdaniem ekspertów, jeśli tak się stanie, to będą to raczej chwilowe akcje promocyjne, organizowane w celu przyciągnięcia nowych klientów i ich finansów, a nie spektakularny i stały wzrost oprocentowania.
W tej sytuacji najlepsza dla naszych pieniędzy będzie więc lokata na rok lub dwa lata, oprocentowana według stałej stopy procentowej.
Decydując się na nią, zamrozimy co prawda swoje pieniądze na dłużej, ale jednocześnie zyskamy pewność, że przez cały okres trwania lokaty wysokość oprocentowania nie ulegnie obniżeniu, niezależnie od przyszłych decyzji RPP.
Skorzystaj z nowych możliwości
Dotychczas lokata kojarzyła się nam z zamrożeniem środków na pewien z góry ustalony okres, a przedterminowe jej zerwanie skutkowało utratą znacznej części lub nawet całości zgromadzonych do tego momentu odsetek. Dlatego właśnie klienci obawiali się wpłacania pieniędzy na depozyty długoterminowe. Dla wszystkich osób niepewnych tego, na ile mogą zamrozić swoje oszczędności, pojawiła się nowa propozycja. Niektóre banki złagodziły te obostrzenia i pozwoliły - w pewnym stopniu - decydować klientowi o okresie oszczędzania, bez ryzyka utraty naliczonego zysku. Przykładem może tu być PKO BP, który we wrześniu wprowadził do oferty lokatę terminową 3+3. Po jej założeniu klient ma prawo zdecydować, czy oszczędzać przez 3, czy też przez 6 miesięcy.
Justyna Niedzielska, ekspert z portalu inwestycje.pl, radzi:
- Może się zdarzyć, że za kilka miesięcy na rynku pojawią się propozycje lokat o nieco wyższym oprocentowaniu. Będzie to jednak chwilowa akcja promocyjna, mająca na celu ściągniecie nowych klientów. Wielkich i stałych wzrostów oprocentowania lokat nie powinniśmy się teraz spodziewać.